Značení na pneumatikách je pro každého řidiče určitý zdroj informací, podobně jako etiketa na výrobku pro spotřebitele. Některé názvy, symboly, řetězce čísel a písmen na straně pneumatik se mohou zdát na první pohled poněkud záhadné, ale jejich znalost rozptýlí veškeré pochybnosti. Z tohoto důvodu představujeme kompletního průvodce, který vysvětluje jednotlivé značení na pneumatikách.
Pro lepší představu o tom, co může být na straně pneumatiky, jsme vytvořili přehlednou interaktivní grafiku s možností rychlé kontroly příslušného označení pneumatiky. V tomto článku si všechny značky a symboly projdeme a stručně vysvětlíme jejich význam.
Na toto značení pneumatik se nejčastěji ptáte
Značení rozměrů pneumatik a jednotlivé indexy jsou ty, které lze považovat za prioritní. Pomohou nám nejen zjistit, zda bude konkrétní model vhodný pro naše vozidlo, ale také naše potřeby. Čím dál větší zájem je o označení pneumatik Run Flat a o individuální homologace.
ROZMĚR
Řada čísel a písmen standardizovaná v Evropské unii, ze kterých lze vyčíst parametry daného modelu, kompatibilní velikost ráfku a definované indexy (nosnost a rychlost). Pokud znáte rozměr, můžete minimalizovat riziko výběru pneumatik, které nebudou vhodné pro vaše vozidlo.
Rozměr pneumatiky.
RYCHLOSTNÍ INDEX
Rychlostní index je údaj o maximální rychlosti, kterou lze s pneumatikou jet. Je dobré vědět, že u zimních pneumatik lze použít nižší rychlostní index, než doporučuje výrobce.
Označení rychlostního indexu
| Rychlost |
---|
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
Označení rychlostního indexu
| Rychlost |
---|
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
Označení rychlostního indexu
| Rychlost |
---|
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
INDEX NOSNOSTI
Udává maximální povolené zatížení jedné pneumatiky při jízdě maximální rychlostí. Je zakázáno používat pneumatiky s nižším indexem nosnosti, než je doporučeno pro váš model vozu.
Příklady parametrů
Index nosnosti pneumatiky (označení na pneumatice) | Nosnost pneumatik vyjádřená v kilogramech |
---|
60 | 250 |
61 | 257 |
62 | 265 |
63 | 272 |
64 | 280 |
65 | 290 |
66 | 300 |
67 | 307 |
68 | 315 |
69 | 320 |
70 | 335 |
71 | 345 |
72 | 355 |
73 | 365 |
74 | 375 |
75 | 385 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
RUN FLAT
Označení pneumatiky Run Flat uvádí model, který v případě defektu a poklesu tlaku umožňuje bezpečně pokračovat v jízdě. V takovém případě se doporučuje nepřekračovat rychlost 80 km/h a ujet maximálně 80 km.
Zkratka
| Značka
|
---|
DSST (Dunlop Self-Supporting Technology) | Dunlop
|
EMT (Extend Mobility Tire)
| Goodyear
|
HRFS (Hankook RunFlat System)
| Hankook
|
PAX i ZP (Zero Pressure)
| Michelin
|
RFT (Run Flat Tyre)
| Bridgestone
|
SSRF (Self-Supporting Run Flat)
| Pirelli
|
SSR (Self-Supporting Runflat)
| Continental
|
XRP (eXtended Run-Flat Performance)
| Kumho
|
TRF (Toyo Run Flat)
| Toyo
|
ZPS (Zero Pressure System)
| Yokohama
|
Pneumatiky s označením EMT (Extended Mobility Tyre) umožňují jízdu i při poklesu tlaku na nulu.
HOMOLOGACE
V automobilovém průmyslu je to všeobecně známý pojem. Jedná se o speciálně označenou skupinu pneumatik vyrobených pro použití na konkrétních modelech automobilů, které tvoří jejich originální vybavení (tzv. homologace výrobce automobilů). Podle této zásady musí pneumatiky splňovat konstrukční požadavky a požadované normy podle možností příslušných vozidel.
Příklady označení
Označení
| Výrobce
|
---|
* (hvězdička)
| BMW, Mini
|
AO
| Audi
|
DA
| Dacia
|
FI
| Fiat
|
OP
| Opel
|
PE
| Peugeot
|
SK
| Skoda
|
VW, V0
| Volkswagen
|
Povolení používat pneumatiky v určité zemi se také označuje jako homologace. Označení E (nebo e, ECE) na pneumatikách označuje model schválený pro použití v Evropě a číslo bezprostředně následující za tímto označením označuje zemi výroby.
Příklady označení
Kód
| Země
|
---|
E1
| Německo
|
E8
| Česká republika
|
E27
| Slovensko
|
E46
| Ukrajina
|
E28
| Bělorusko
|
E36
| Litva
|
E20
| Polsko
|
Parametry pneumatik zjistíme také z informačního štítku, který se nachází na každém modelu. Jsou zde uvedeny informace jako např.: pro použití na sněhu/ledu, palivová účinnost, přilnavost za mokra nebo vnější hluk.
Abecední rejstřík označení pneumatik
B
BasePen – pneumatika má elektrostatické uzemnění (v drážce procházející středem běhounu se nachází směs křemíku, která rozptyluje elektrické náboje).
BSW/BW (Black Sidewall) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o černých nápisech na bočnici pneumatiky.
BLT (Raised Black Letters) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o černých vystouplých písmenech na bočnici.
C
C – označení pro nákladní pneumatiky, které jsou speciálně vyztužené, aby vydržely větší zatížení a vyšší tlak.
Cold – informace pro uživatele, že je nutné měřit tlak na studené pneumatice.
D
DOT (Department of Transportation) – symbol na pneumatice označující, že její vlastnosti odpovídají všem bezpečnostním normám amerického ministerstva dopravy. Toto označení je doplněno 12místným identifikačním kódem, který udává továrnu, kde byla pneumatika vyrobena, rozměr pneumatiky a datum výroby (poslední čtyři číslice).
Příklad označení DOT.
F
FP (Fringe Protector) – označení pro pneumatiky Goodyear, které jsou vybaveny speciální hranou, která chrání ráfek před mechanickým poškozením způsobeným například oděrem o obrubník.
FR (Felgen Ripen) – označení pro pneumatiky Continental, které jsou vybaveny speciální hranou, která chrání ráfek před mechanickým poškozením způsobeným například oděrem o obrubník.
G
G1 – speciální označení na pneumatice, které označuje, že je vybavena senzorem pro kontrolu tlaku.
I
INSIDE – označení na asymetrických automobilových pneumatikách, označující stranu montáže pneumatiky. Měla by být správně namontována z vnitřní strany vozidla.
L
LB (Letters Blanches) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o bílých písmenech na bočnici.
LRR (Low Rolling Resistance) – označení týkající se parametrů pneumatiky – optimalizovaný valivý odpor díky použité směsi gumy. Tuto zkratku najdete mimo jiné na modelech značky Dunlop a Michelin.
LT (Light Truck) – označení, že pneumatika je určena pro vozidla s pohonem 4x4 a lehké nákladní vozy (používané v USA). Nachází se před rozměrem pneumatiky.
M
MAX – tento nápis na pneumatice spolu s příslušnými číselnými hodnotami informuje řidiče o maximálním přípustném tlaku, který může v pneumatice mít.
MFS (Maximum Flange Shield) – MFS není nic jiného než speciální hrana, která chrání ráfek před mechanickým poškozením způsobeným například oděrem o obrubník.
M+S (Mud and Snow) – označení, které se nachází na zimních, celoročních a dokonce i letních pneumatikách a které označuje, že tyto modely jsou (podle výrobce) připraveny pro lehké zimní podmínky (především na blátivé a zasněžené povrchy).
Označení M+S.
O
ORBL (Outline Raised Black Letters) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o černém okraji písmen na straně.
ORWL/ROWL (Outline Raised White Letters) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o bílém okraji písmen na bočnici.
OWL (Outlined White Lettering) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o bílých písmenech na bočnici.
OUTSIDE – označení na asymetrických pneumatikách udávající stranu montáže pneumatiky. Pneumatika by správně měla být namontována z vnější strany vozidla.
P
P (Passanger) – písmeno umístěné před označením rozměru pneumatiky. Používá se v USA a označuje model určený pro osobní vozidla.
PAX – ekvivalent pneumatik Run Flat. Označení PAX používané značkou Michelin udává model se speciálním prstencem uvnitř pneumatiky. Tento systém umožňuje pokračovat v jízdě po defektu (maximálně 200 km při rychlosti do 80 km/h).
R
R (Radial) – pneumatiky označené tímto písmenem mají radiální konstrukci. V kostře pneumatiky jsou kordy uspořádány rovnoběžně s osou čela pneumatiky.
RBL (Raised Black Letters) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o černých písmenech na bočnici.
RF, REF, RFD, REINF (Reinforced) – tyto zkratky označují vyztuženou pneumatiku se zvýšenou nosností. Mají podobný význam jako modely s označením XL.
RFP (Rim Fringe Protector) – označení pneumatik Goodyear, které jsou vybaveny speciální hranou, která chrání ráfek před mechanickým poškozením způsobeným například oděrem o obrubník.
ROTATION – označení směrových pneumatik. Tento nápis je vždy doplněn šipkou, která udává směr otáčení pneumatiky.
Označení „ROTATION“ na bočnici pneumatiky.
RRBL (Recessed Raised Black Letters) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o černých konkávních písmenech na boku.
RWL (Raised White Letters) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o bílých písmenech na bočnici.
S
SI (Speed Index) – označení udávající horní hranici přípustné rychlosti.
T
TL (Tubeless Tyre) – označení u pneumatik, které udává, že uvnitř není duše (bezdušová pneumatika). V současné době se jedná o nejoblíbenější variantu pneumatik, která dominuje na trhu s pneumatikami.
TT (Tubed Type Tyre) – označení pneumatiky TT informuje o variantě pneumatiky s tradiční duší. V dnešní době jsou takové modely vzácné, protože se hojně používají bezdušové pneumatiky.
U
ULW – kostra pneumatiky tvořená aramidovými kordy. Díky jejich použití jsou pneumatiky odolnější vůči mechanickému poškození.
V
Označení pneumatiky VR nebo ZR – udává maximální rychlost, kterou může pneumatika jet při plném zatížení (VR – do 210 km/h, ZR – do 240 km/h). Toto označení je umístěno v řetězci číslic a písmen, které udávají rozměr pneumatiky.
W
WW/WSW (White Side Wall) – označení týkající se vzhledu pneumatik, které informuje o bílé bočnici.
X
XL (Extra Load) –označení pneumatik XL, které mají zesílenou kostru a zvýšenou nosnost. Takové modely se používají v automobilech vybavených výkonným motorem a větším točivým momentem.
Další označení pneumatik
3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflakes) – v souladu se směrnicí EU označení pro zimní pneumatiky, ale také pro celoroční pneumatiky, známé také jako alpský symbol. Uvádí, že modely prošly náročnými testy výkonnosti na zledovatělém a zasněženém povrchu.
Označení Three-Peak Mountain Snowflakes.
„–” – označení pro diagonální pneumatiky, tj. pneumatiky s charakteristicky uloženými kordovými vlákny, které se příčně překrývají (pod úhlem 20–40 stupňů). Tyto modely se používají v terénních a průmyslových vozidlech a v zemědělských strojích.
Značení letních a zimních pneumatik – jak se nesplést?
Nejjednodušší způsob, jak poznat zimní pneumatiky. Označení 3PMSF, tedy symbol hory se sněhovou vločkou, znamená, že pneumatika bude dobře fungovat v typických zimních podmínkách. Pokud tento symbol není na pneumatice znázorněn, jedná se o letní variantu. Naproti tomu M+S (z ang. Mud + Snow, tedy bláto + sníh) může být na obou pneumatikách.
Americké značení pneumatik – co se o něch dá říci?
Díky označení pneumatik UTQG (Uniform Tire Quality Grading – Jednotné třídění kvality pneumatik) víme, které modely pocházejí z amerického trhu. Přestože na našem kontinentu oficiálně neplatí, je třeba je brát pouze jako orientační.
Značení tohoto typu najdete na bočnici pneumatiky v podobě nápisů s konkrétními hodnotami.
TREADWEAR – odolnost běhounu proti oděru
Abychom mohli tento pojem dobře vysvětlit, je třeba nejprve uvést definici srovnávací pneumatiky. Jedná se o standardizovaný model, jehož parametry odpovídají indexu TREADWEAR 100. U prodávaných modelů se mohou objevit hodnoty v násobcích 20 (60 - 80 - 100 - 120 - ... 200 ... 800). Testované pneumatiky se namontují na speciálně připravený vůz společně s modely s indexem 100 a následně se porovná jejich opotřebení. Jeho hladina se měří každých 800 mil (1287 km) a podle toho se pneumatiky překládají (otáčejí). Na základě výsledků měření jsou pneumatikám přiděleny indexy, například 60, 100, 200 nebo 400.
Například pokud má model hodnocení 60, jeho teoretická životnost je 60 % životnosti srovnávací pneumatiky (s hodnocením 100).
TRACTION – přilnavost pneumatik na mokré vozovce
Díky tomuto údaji je řidič informován o schopnosti pneumatiky zastavit vozidlo na mokré vozovce. AA je nejvyšší hodnocení a nižší hodnoty jsou definovány písmeny B a C.
Stanovení hodnot parametrů TRACTION probíhá na asfaltové nebo betonové dráze za přesně definovaných podmínek. Testovací vůz zrychlí na 65 km/h a poté zabrzdí. Během testu je systém ABS ve vozidle deaktivován.
V Evropě je nejnižší přijatelná hodnota parametru TRACTION na úrovni A. Pokud dáváte přednost dynamickému a agresivnímu stylu jízdy, je vhodné hledat pneumatiky s indexem AA. Indexy B a C jsou přijatelné pouze v USA, a v Evropě je lepší takové pneumatiky nekupovat. Je třeba také poznamenat, že označení TRACTION neznamená přilnavost na suché vozovce, odolnost v zatáčkách nebo odolnost na aquaplaning.
TEPLOTA – odolnost pneumatiky proti přehřátí
Poslední z označení UTQG je TEMPERATURE, které označuje odolnost pneumatiky proti přehřátí. Pro přiřazení vhodného indexu (možné jsou A, B a C, přičemž A je nejlepší hodnota) se provedou 30minutové zkušební jízdy při různých rychlostech:
A – 115 mil/h (185 km/h),
B – 100 mil/h (160 km/h),
C – 85 mil/h (136 km/h).
Označení TRACTION (přilnavost) a TEMPERATURE (odolnost proti přehřátí) by mělo být v Evropě minimálně A. TREADWEAR (odolnost proti opotřebení) vám pomůže vybrat pneumatiky s delší životností.