Přiblížíme Vám nejdůležitější informace o asymetrických a směrových pneumatikách. Čím se vyznačují a proč jsou považovány za lepší než pneumatiky se symetrickou stavbou dezénu?
Pneumatiky se směrovou a asymetrickou stavbou dezénu patří mezi nejčastěji vybírané v současnosti. Ještě můžeme rozlišit dezén symetrický, který je však nejméně technologicky vyspělý, v důsledku čehož se s ním setkáváme stále řidčeji. S modely se symetricky stavěnými drážkami se setkáváme na menších automobilech (kompaktních a městských) a v nákladních a dodávkových vozech.
Pneumatiky vybavené směrovým tvarem dezénu jsou charakterizovány dokonalým odváděním vody a nečistot během jízdy na mokrém povrchu, následně i vysokou odolností vůči vzniku aquaplaningu. Nejlepší pneumatiky o směrové stavbě dezénu jsou bezkonkurenční právě na mokré silnici.
Asymetrická pneumatika je vybavena většími příčkami z vnější strany. Ty zajišťují dobrou přilnavost během projíždění zatáček a jízdy na suchém povrchu. Potom vnitřní část odpovídá za dobré řízení vozu na mokrém povrchu. Vzhledem k těmto vlastnostem jsou asymetrické pneumatiky často montovány v automobilech se silnějšími motory, které se pohybují ve vysokých rychlostech.
Charakteristickou vlastností asymetrických pneumatik je různé
rozložení příček a drážek dezénu na vnitřní a vnější straně.
Výhody směrových a asymetrických pneumatik
V první řadě se každý konstruktér řídí jinými prioritami. Od nich se odvíjí cílové vlastnosti dané pneumatiky spojené s očekávanými přednostmi. Neexistuje pneumatika ideální. Není totiž možné vylepšit současně všechny výkony najednou. Nejčastěji uváděné výhody moderních pneumatik jsou následující:
- Větší odolnost vůči aquaplaningu, která nevylučuje zhoršení jiných jízdních parametrů ani emisí hluku
- Pokročilé výrobní technologie
- Konstrukce se opírá o počítačové simulace
- Asymetrické pneumatiky se díky optimalizovanému rozložení drážek dezénu pomaleji opotřebovávají
- Je snížena úroveň hluku bez zhoršení odolnosti vůči aquaplaningu i kvality řízení vozu
- Vylepšení jízdních vlastností bez nárůstu produkovaného hluku a bez zhoršení schopnosti odvádět vodu
Nedostatky směrových a asymetrických pneumatik
Nedostatky směrových a asymetrických pneumatik je potřeba hledat především v porovnání s pneumatikami vybavenými symetrickým dezénem. V bodech jde o následující slabé stránky:
- Vyšší cena
- V automobilech vybavených náhonem na všechna čtyři kola se komplikuje křížové překládání kol, které se doporučuje po každých 10 – 15 tisících kilometrů, to není možné bez přemontování pneumatik na discích
- V případě nutnosti použití rezervního kola činí riziko fungování na špatnou stranu zhruba 50 % (jen v případě asymetrických pneumatik)
- Menší odolnost vůči tak zvanému „zoubkování“ směrových pneumatik
Kromě toho je pro směrové pneumatiky příznačná o trochu hlučnější práce než u pneumatik s asymetrickým dezénem.
Stavba dezénu směrových pneumatik
připomíná svým tvarem písmeno „V“.
Pravidla montování asymetrických a směrových pneumatik
Jak rozeznat pneumatiku s asymetrickým dezénem?
- Asymetrická pneumatika je charakteristická rozdílnými tvary na obou bocích běhounu – jiná je část vnitřní a jiná je část vnější
- Asymetrické pneumatiky jsou označeny nápisy „OUTSIDE“ (na vnější straně) a „INSIDE“ (na vnitřní straně) – po správném namontování by měl být zvenku čitelný nápis „OUTSIDE“
Jak rozeznat pneumatiku se směrovým dezénem?
- Pneumatiky se směrovým dezénem mají označení správného směru jejího otáčení (může to být šipka nebo šipka doplněná nápisem „ROTATION“, možné je i další označení určující směr otáčení pneumatiky)
- Tvar dezénu směrové pneumatiky připomíná písmeno „V“
Co se může stát při jízdě na obráceně namontovaných asymetrických nebo směrových pneumatikách?
Na suchém povrchu nejsou změny v trakci a precizním řízení znatelné, ale vzrůstá úroveň hluku. Během jízdy na mokrém povrchu je už ale znatelné snížení hranice rychlosti, při které se začíná objevovat aquaplaning. V průběhu dynamičtější jízdy klesá přilnavost v zatáčkách bez jakéhokoliv varování.
Pamatujte na to, že se vyplatí kontrolovat výsledek práce vulkanizátora po každém demontování kol z vozidla. Nesprávné montování pneumatik asymetrických či směrových – na jinou osu, v jiném směru otáčení, na jinou stranu než předpokládal projektant pneumatiky – se stává nejčastějším pochybením.
Na straně směrové pneumatiky
nalezneme označení směru otáčení.
Historie asymetrických a směrových pneumatik
Pneumatiky se směrových dezénem se objevovaly od samých počátku historie motorizace. Už dávno byly zaznamenány pokusy o zlepšení trakce na blátivých nebo sypkých površích. Teprve v novodobých dějinách byly objeveny a potvrzeny další výhody takové stavby.
První sériově vyráběnou pneumatikou s asymetrickým dezénem se stala Michelin X-AS, která byla uvedena na trh roku 1964. Spojila pozitivní vlastnosti, které do té doby šlo jen stěží nalézt u jedné pneumatiky – vysokou odolnost vůči aquaplaningu a skvělou přesnost řízení. Vnitřní strana dezénu zajišťovala odpovídající tvrdost dezénu, odrážející se trakci při projíždění zatáčkami. Vnější strana měla na starost odvádění přítomné nežádoucí kapaliny. Model X-AS byla schopna bezpečného pohybu v rychlostech až do 210 km/h. Už tehdy byla samozřejmá dobrá stabilita v přímé jízdě i v projíždění zatáčkami, dále do té doby nepoznaná vylepšená přilnavost za každého počasí. Zajímavostí může být, že v reklamě na tuto pneumatiky byla porovnávána dokonalost lidské stopy, která je rovněž asymetrická, a maximální výkony modelu. Michelin X-AS byl oceněn producenty automobilů renomovaných značek, používal se jako originální vybavení v následujících vozech:
- Bentley S3 i T
- Alpine A-110
- Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta
- BMW 2002 Ti/Tii
- Fiat 124 Coupe/Spider
- Datsun Fairlady i 240 Z
- Citroen DS 21 Pallas
- Ford Capri i Lotus-Cortina
- MGB
- Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL)
- Lotus Elan
- Peugeot 404 Injection
- Triumph TR4A-IRS
- TR5 i TR6
- Rolls-Royce Silver Shadow
- Porsche 911/912
Pneumatika Michelin X-AS vydržela jako vzor ostatním pneumatikám na trhu až do druhé poloviny 70. let.
V druhé polovině 60. let přišla společnost Uniroyal se sérií pneumatik Master, jež se vyznačovaly rozdílným vzorem dezénu pro přední a zadní pneumatiky. Model byl poskytnut výrobcům populárních automobilů. Argumentem se tehdy stal fakt, že pneumatiky musí plnit různé funkce na přední i na zadní ose. Zatímco přední pneumatiky mají na starost zatáčení, odvádění vody i brzdění, zadní osa je zaměstnána především náhonem (tehdejší vozy měly ve většině klasicky náhon na zadní ose) a spoluprací na stabilitě a rovnováze vozidla. To je vlastně důvodem, proč byly zadní pneumatiky širší než přední. Pneumatiky zohledňující osy rynek nedobyly, protože jejich cena dvojnásobně převyšovala náklady spojené s konkurenčními pneumatikami.
Asymetrické pneumatiky se montují
podle označení OUTSIDE – INSIDE.
Z letních asymetrických pneumatik doporučujeme tyto modely:
Nejlepší asymetrické pneumatiky na zimu:
Mezi směrovými pneumatikami stojí za pozornost zvláště:
Směrové pneumatiky doporučované na zimu:
Klikněte na název pneumatiky, abyste se o daném modelu dozvěděli více a poznali současně uživatelské hodnocení.