Snímače TPMS
Jedná se o speciální snímače integrované do ventilu kola, které přenášejí informace do palubního počítače a informují řidiče o poklesu tlaku v pneumatikách. Díky tomu již nemusíte fyzicky kontrolovat tlak v každé pneumatice - okamžitě získáte přesné údaje o aktuálním tlaku v pneumatikách.
Od listopadu 2014 musí být každé nové auto prodávané v zemích Evropské unie povinně vybaveno systémem kontroly tlaku v pneumatikách. Podle podmínek nařízení by měl systém TPMS rozpoznat pokles tlaku v pneumatikách o 20% nebo snížení tlaku na 1,5 baru (do 10 minut u 1 kola nebo do 60 minut u 4 kol).
Jak funguje snímač tlaku v pneumatikách?
Existují dva typy systémů kontroly tlaku v pneumatikách - přímé a nepřímé. Běžnější variantou jsou snímače TPMS integrované do tlakového ventilu (přímý systém). Méně používanou možností je monitorování tlaku na základě systému ABS (nepřímý systém). V prvním případě probíhá přenos signálu ze snímačů do počítače několikrát za minutu, takže informace o tlaku jsou velmi přesné.
Při zastavování, změně rychlosti a jízdě v dopravní zácpě je pravděpodobnější, že snímače ohlásí stav tlaku, než při jízdě konstantní rychlostí. Z tohoto důvodu je obtížné odhadnout jejich životnost - zpravidla se předpokládá přibližně sedm let nebo 150 000 km. Vzhledem k nutnosti dokonalého utěsnění jsou snímače umístěny ve speciálním pouzdře a není možné vyměnit jejich baterie.
Výhody monitorování tlaku v pneumatikách pomocí snímačů TPMS:
Větší bezpečnost:
- lepší ovladatelnost a stabilita vozidla
- kratší brzdná dráha
Menší spotřeba:
- nižší spotřeba paliva
– nižší emise škodlivin
Menší opotřebení pneumatik:
- delší životnost pneumatik
- méně škodlivých částic ve vzduchu
- méně odpadu (staré pneumatiky)
Naprogramování snímače TPMS
Montáž ještě sama o sobě neznamená, že je snímač tlaku v pneumatikách připraven k použití. Musí být nejprve správně naprogramován a aktivován. K tomu slouží proces kódování, který systému umožní rozlišit, z kterého kola rádiový signál přichází. Tuto službu provádí pneuservis pomocí speciálního zařízení. Je nutné ji opakovat při každé výměně pneumatik nebo ventilů.