Technologie pneumatik Run Flat se stává stále více populární. Zjistěte, jaké zkratky používají jednotliví výrobci k označení svých technologických řešení a čím se tato charakterizují.

Čtěte více o typech pneumatik Run Flat:

DSST - Dunlop
EMT - Goodyear
HRFS - Hankook
PAX - Michelin
RFT - Bridgestone
RSC - BMW
SSRF - Pirelli
SSR - Continental
TRF - Toyo
XRP - Kumho
ZP - Michelin
ZPS - Yokohama

DSST – Dunlop Self-Supporting Technology

  • Používá se od roku 1998.
  • V případě poklesu tlaku vzduchu podrží hmotnost celého vozidla patentovaná konstrukce zesílených bočních stěn pneumatiky.
  • Zrychlení, brzdění a vedení při jízdě s prázdnou pneumatikou je prakticky beze změny.
  • Pneumatiky DSST se mohou montovat na standardní disky za předpokladu vybavení vozidla systému varování při poklesu tlaku vzduchu (doporučujeme Dunlop Warnair).
  • Rozsah ujeté vzdálenosti do 80 km s rychlostí do 80 km/h.
Podívejte se na ukázkový model: Dunlop SP Sport 01 RUN ON FLAT

EMT – Goodyear Extended Mobility Tire

  • V případě poklesu tlaku vzduchu je držen náklad vozidla opět zesílenými boky pneumatiky.
  • Vybavením vozidla musí být systém monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS).
  • Montáž pneumatik série EMT se doporučuje jedině ve automobilech, jejichž výrobce navrhl takovou možnost sériově nebo jako možnou alternativu.
  • Je přípustná oprava pneumatik EMT podle obecných zásad. Avšak pod podmínkou, že poškození zasáhlo plochu běhounu, nikoliv boční stěny.
  • Rozsah do 80 km s rychlostí do 80 km/h (výjimkou jsou pneumatiky navržené do vozu Chevrolet Corvette s prodlouženým rozsahem).
Podívejte se na ukázkový model: Goodyear EXCELLENCE RUN ON FLAT
dunlop-nissan

Pneumatiky typu Run Flat často nalezneme ve výbavě rychlých, sportovních vozidel.

HRFS – Hankook RunFlat Systém

  • Technologie přišla na trh v roce 2004.
  • Základem systému jsou masivní vložky v bocích pneumatiky.
  • Výběr pneumatik HRFS je ohraničen použitím na nejdražší luxusní vozidla, dále vozy sportovní a SUV.
  • Rozsah do 80 km s rychlostí do 80 km/h.
Podívejte se na ukázkový model: Hankook K107 RUN ON FLAT

PAX – Michelin

  • Toto řešení je v oběhu od roku 1999.
  • Posílením jsou vložky z lehkého ztuženého materiálu posazeného na disku. Vložky jsou umístěny uvnitř pneumatiky, přenáší na sebe plné zatížení v případě nedostatku tlaku. Speciální konstrukce patky znemožňuje oddělení pneumatiky od disku za jízdy.
  • Kompletní kolo s pneumatikou systému PAX váží průměrně o 17 % více než standardní kolo s pneumatikou stejného rozměru. Celková hmotnost sady kol PAX je ale nižší než hmotnost pěti standardních kol (čtyři plus rezerva).
  • V poměru k pneumatikám se zpevněnými stěnami si pneumatiky PAX zachovávají plný komfort během jízdy bez poškození a v normálních podmínkách, to znamená, že nezatěžují nadměrně nápravu a tlumiče. Jízdní vlastnosti během jízdy bez vzduchu jsou ale horší.
  • Pneumatiky PAX vyžadují speciální disky.
  • PAX zajistí rozsah do 200 km v rychlosti do 88 km/h.
  • Prvními automobily vybavenými sériově systémem PAX na evropském trhu byly Renault Scenic (od února 2002), Audi A8 (od prosince 2002), Rolls-Royce Phantom (od ledna 2003) a Audi A4 (od září 2004).
Systém PAX je velice drahý, firma Michelin vlastně už toto řešení nepoužívá, ale vozidla s takovými pneumatikami je možné vidět na trhu s ojetými automobily.
Michelin-Pax

Honda Odyssey na pneumatikách se systémem PAX firmy Michelin.

RFT – Bridgestone Run Flat Tyre

  • Technologie se užívá od roku 1987.
  • Podstatou jsou zpevněné boční stěny pneumatiky.
  • Do první generace RFT se počítají pneumatiky vyrobené v letech 1987 až 2004. Nejdůležitější vlastností druhé generace (od roku 2005) je vylepšená konstrukce bočních stěn kvůli lepším komfortu při vyvažování nerovností. Třetí generace (od roku 2009) navíc přináší zdokonalené ochlazování bočních stěn. Pokud přijmeme tezi, že ukazatel nárůstu teploty po snížení tlaku v pneumatikách RFT první generace představoval 100 %, potom v druhé generaci klesl na 85 %, ve třetí na neskutečných 42 %. Úpravou prošel také komfort tlumení nerovností. Pokud přijmeme, že tuhost klasické pneumatiky představuje 100 %, potom v porovnání s tím dosahuje RFT I asi 120 %, RFT II už 115 % a v poslední RFT III pouze 105 %.
  • Bridgestone doporučuje používat spolu s pneumatikami RFT obruče kol typu EH2, pokud je možné namontovat je i na standardní obruče.
  • Je možná nouzová oprava pneumatiky RFT v případě prasknutí na povrchu dezénu, avšak musí být co nejrychleji vyměněna za novou.
  • Automobil s pneumatikami RFT musí být vybaven systémem monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS).
  • Maximální dojezd je 80 km při rychlosti do 80 km/h.
Podívejte se na ukázkový model: Bridgestone RE050 A1 RUN ON FLAT

RSC – BMW Runflat System Component

  • Vyrábí se od roku 1999.
  • Nejedná se pouze o pneumatiky, ale o celý systém umožňující jízdu bez tlaku: skládá se z pneumatiky se zesílenými boky (například Michelin ZP), obručí kol EH2 s konstrukcí předcházející oddělení se pneumatiky od paty disku při nedostatečném tlaku, dále ze systému monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách.
  • Maximální dojezd je do 150 km při rychlosti do 80 km/h.

SSRF – Pirelli Self-Supporting Run Flat

  • Pirelli rozvinulo svůj koncept na základě výzkumné spolupráce s Goodyear.
  • Systém SSRF se opírá o zpevnění bočních stěn pneumatik.
  • Doporučuje se montovat pneumatiky SSRF na kolech EH2, přestože jsou přípustné disky standardní. Automobil musí být vybaven systémem monitorování tlaku vzduchu (TPMS).
  • Opakovatelnost parametrů vytvářených pneumatik SSRF zajišťuje počítačový systém MIRS™, který ovládá roboty, čímž se celý výrobní proces ještě zdokonaluje.
  • Debutem firmy na trhu s pneumatikami schopnými jízdy bez tlaku byly 17-ti palcové pneumatiky Scorpion BK navržené speciálně do terénního luxusního Lamborghini LM-002 vyráběného od roku 1986.
  • Poškozená pneumatika SSRF musí být vyměněna za novou.
  • Maximální dojezd je 80 km při rychlosti do 80 km/h.
Podívejte se na ukázkový model: Pirelli P Zero RUN ON FLAT
Bridgestone

Pneumatiky Run Flat značky Bridgestone nalezly využití
v některých modelech vozů BMW.

SSR – Continental Self-Supporting Runflat

  • Využívá taktéž zesílených bočních stěn pneumatiky.
  • Pneumatiky SSR se hodí k montování na většinu standardních disků. Automobil musí být však vybaven systémem monitorování tlaku vzduchu se senzory umístěnými na obručích kol.
  • Pneumatiky SSR se nedají už znovu opravit po jízdě bez vzduchu.
  • Maximální dojezd je 80 km za rychlosti maximálně 80 km/h.
Podívejte se na ukázkový model: Continental ContiPremiumContact 2 RUN ON FLAT

TRF – Toyo Run Flat

  • Pevné vložky v konstrukci boků pneumatik zvládnou zatížení v případě poklesu tlaku vzduchu.
  • Speciální stavba okrajů zajistí, že se pneumatika nesune z disku.
  • Dodatečná drátěná vrstva v bocích je odolná vůči vysokým teplotám.
  • TRF se používá vždy v kombinaci se senzorem tlaku vzduchu v pneumatikách.
  • Dojezd je 80 km za maximální rychlosti 88 km/h.

XRP – Kumho eXtended Run-Flat Performance

  • Tato verze existuje od dubna roku 2006.
  • Využívá vlastností zesílených bočních stěn pneumatiky.
  • Unikátní konstrukce okrajů lemování předchází sesunutí pneumatiky z disku.
  • Speciální gumová směs má zvýšenou odolnost vůči vysokým teplotám.
  • Pneumatiky XRP je možné používat na každém typu osobního vozidla.
  • Senzory tlaku vzduchu a teploty jsou umístěny na obručích kol.
  • Dojezd je 80 km s rychlostí do 80 km/h.
Podívejte se na ukázkový model: Kumho KU31 RUN ON FLAT
yokohama

Pneumatika Yokohama Advan Sport z technologií Zero Pressure System

ZP – Michelin Zero Pressure

  • Systém byl uveden na trh v roce 1995.
  • Při poklesu tlaku vzduchu se pneumatika opírá o zpevněnou boční stěnu.
  • Pneumatiky ZP se mohou montovat pouze v automobilech, které už byly vyprojektovány za cílem použití pneumatik Run-Flat v originálním vybavení. Spolu s nimi jsou navrženy speciální disky. V sérii ZP jsou vyráběny pneumatiky Michelin Primacy HP, Pilot Sport a Pilot Alpin.
  • V případě poškození více než jedné pneumatiky se doporučuje přerušit jízdu.
  • Obecně se výrazně nedoporučuje pneumatiky po jejich poškození znovu uvádět do provozu opravené.
  • Dojezd je 80 km za maximální rychlosti 80 km/h. Pneumatiky, které jsou navíc označeny písmeny „SR“, mají prodloužený dojezd až na 112 km (70 mil).
Podívejte se na ukázkový model: Michelin Primacy HP RUN ON FLAT

ZPS – Yokohama Zero Pressure System

  • Poměrně nové řešení, které se objevilo v roce 2009 na modelu ADVAN Sport.
  • Systém využívá zpevněné boční stěny pneumatik, udělané z kompozitu omezujícího nárůst teploty.
  • Vrstva speciální výplně mezi zpevněním a okrajem zvyšuje komfort jízdy v normálních podmínkách a současně zvyšuje pevnost posazení pneumatiky na disku během jízdy bez tlaku.
  • V průřezu šestihranný tvar drátěné sítě zajišťuje, aby se pneumatiky nemohly sesunout z disku.
  • Senzory tlaku vzduchu („G Senzor“ Vehicle Behaviour Detection System) jsou umístěny na kolech.
  • Dojezd je 80 km při rychlosti maximálně 80 km/h.
Podívejte se na ukázkový model: Yokohama ADVAN SPORT V103 RUN ON FLAT