Dne 1. listopadu 2012 vyšel v platnost zákon spojený s povinností umístění štítku na pneumatiku. Představujeme odpovědi na nejčastěji pokládané otázky spojené s touto tématikou. Čtěte více a získejte odpovědi i na své otázky.

 

 

Cíl zavedení štítků (úvod)

Štítky objektivně informují o klíčových výkonech pneumatik. Dříve bylo nutné takové informace získávat z mnoha různých zdrojů (od výrobců, distributorů a mechaniků, jiných uživatelů a podobně). Štítky umožňují snadné a rychlé srovnávání různých produktů, což ale není hlavním cílem zavedení těchto předpisů.

Štítky si kladou za cíl snižování valivého odporu pneumatik, které se mimo jiné odráží ve snížení emisí CO2 do atmosféry. V informačním letáku spojeným se štítkováním pneumatik se můžete dočíst, že pneumatiky – především vzhledem k jejich valivému odporu – odpovídají za 20 – 30 % spotřeby paliva automobilem. Zbylé parametry jsou na štítku v zásadě proto, aby výrobci pneumatik dbali na všechny výkony na stejné úrovni.

Proč? Každá pneumatika určuje jistý kompromis ve výkonech. Menší valivý odpor může zhoršit přilnavost na mokrém povrchu, dobrá přilnavost na mokré silnici způsobuje zase zvýšení vnější úrovně hluku generovaného pneumatikami. Idea zavedení štítků je dobrá, ale objevuje se mnoho pochybností spojených s jejich fungováním v praxi.

Vlastnosti hodnocené na štítcích nezahrnují všechny důležité charakteristiky pneumatiky a není jasné, zda budou skutečně všestranně zdokonaleny. Dali jsme si za úkol podívat se na štítky kritickým okem a zanalyzovat jednotlivá řešení.

Návrat do seznamu otázek

Stitek

Štítky by měly naklonit konzumenty ke svědomitějšímu výběru
a zároveň mobilizují producenty k výrobě pneumatik o dobré kvalitě (fotografie: Goodyear).

 

1. Jsou hodnocení ze štítků stejná u všech rozměrů daného modelu pneumatiky?

Ne. Představte si, že Váš známý Vám doporučil pneumatiku X o rozměru 175/65 R14. Model pneumatiky, kterou známý doporučuje, získal na štítku známky A, A, 70 dB. Kupujete si ten samý model do svého automobilu, pouze v jiném rozměru, například 205/55 R16. Ukazuje se, že ten samý model X, jaký známý doporučovat, má na štítku jiné parametry: C, B, 70 dB. Jak je to možné?

Nedá se vyrobit univerzální pneumatika, dobrá v každém rozměru a pro každé vozidlo. Některé modely vykazují své nejlepší přednosti v rozměrech 14 – 15 palců nebo 16 palců, jiné v rozměrech 13 – 14 – 15 palců. Je prakticky nemožné vyrobit pneumatiky se stejnými výkony v každém rozměru. Alespoň zatím.

To je také důvodem, proč jsou na štítcích uvedeny pokaždé jiné výsledky u těch samých modelů pneumatik. Uvedené výsledky závisí na:

  • Rozměru
  • Rychlostním indexu
  • Indexu nosnosti
  • Určení pneumatiky (originální vybavení a trh výměnný)

Mezi prodávajícími fungují tak zvané kódy produktů a k nim jsou vlastně štítky přiřazovány. Podívejte se, jaké třídy má například Michelin Energy Saver v rozměru 195/65 R15:

Rozměr pneumatiky, indexy a homologace Valivý odpor Přilnavost na mokrém povrchu Vnější hluk
195/65 R15 91T, S1 C B 70dB
195/65 R15 91T, MO B A 70dB
195/65 R15 91T, G1 E A 70dB
195/65 R15 91H, S1 C A 70dB
195/65 R15 91H, MO B A 70dB
195/65 R15 91H, AO C B 70dB
195/65 R15 91V, MO C A 70dB

Označení S1, MO, G1, AO atd. znamenají homologaci daných automobilů producentů.

Samozřejmě jsou příklady pneumatik, kdy všechny rozměry jednoho modelu mají ta samá označení (například Michelin Primacy 3) – je to řada vytvořená od základů z hlediska štítků. Také se může povést, že menší producenti a nižší třídy pneumatik mají rovněž ty samé třídy na štítcích pro celou skupinu nebo aspoň několik rozměrů. V takové situaci se vybírá rozměr reprezentativní, který odpovídá svými výkony většině pneumatik v rámci daného modelu.

Náš závěr: Výsledky na štítcích jsou nastaveny pro konkrétní rozměr, index a homologaci. To je logickým řešením, protože zohledňuje rozdíly mezi pneumatikami, které vychází z jejich konstrukce. Díky tomu můžete lépe vybrat pneumatiky do svého vozidla a pořídit si pneumatiky na základě přesných informací.

Návrat do seznamu otázek

 

2. Má místo výroby pneumatiky vliv na výsledky na štítcích?

Podobně jako doteď musí mít dvě pneumatiky toho samého rozměru a indexů a určené na ten samý trh stejnou úroveň výkonů, přestože jsou produkovány v různých lokalizacích. Přední producenti, kteří mají továrny po celém světě a jichž se především týká tento problém, dbají o to, aby byla zachována identičnost pneumatik vyráběných na různých místech. Různá hodnocení založená na hledisku místa produkce by nás neměla znepokojovat.

Náš závěr: Současně používané metody výroby způsobují, že pneumatiky toho samého modelu a v tom samém rozměru i indexech se neliší svými parametry – bez ohledu na místo výroby. Pokud si koupíte čtyři pneumatiky Michelin, kdy jeden pár bude vyroben například v Rusku a druhý ve Francii, nemusíte se obávat rozdílů. Pneumatiky musí být identické.

Návrat do seznamu otázek

Kde nalezt rozmer

Štítky na tom samém modelu pneumatik mají různé třídy v závislosti na rozměru pneumatiky, indexech a homologaci.

 

3. Jaký význam pro řidiče mají konkrétní výkony popsané na štítku?

Štítky na pneumatikách obsahují informace spojené s vlastnostmi pneumatik ve třech kategoriích:

  • Valivý odpor (nízká úroveň valivého odporu vypovídá o tom, že pneumatika má nižší vliv na celkovou spotřebu paliva)
  • Brzdění na mokrém povrchu
  • Vnější hluk
Valivy odpor

Valivý odpor. Fakticky mají velký vliv na spotřebu paliva automobilem i pneumatiky. Avšak čím je menší valivý odpor, tím je horší přilnavost na mokrém povrchu. Každý řidič má právo se sám rozhodnout a vybrat si výkony pro něj nejdůležitější. Současně by měl mít na paměti, že valivý odpor pneumatik je pouze jedním z faktorů určujících spotřebu paliva automobilem. Spotřebu ovlivňuje též styl jízdy, tlak pneumatik, vhodný výběr pneumatik vzhledem podnebí a ročnímu období a tak dále. Navíc antagonista, tedy přilnavost na mokrém povrchu, je klíčovou vlastností pro bezpečnost na silnici (viz níže).

Brzdeni

Brzdění na mokrém povrchu. Jedná se o vlastnost, která informuje o přilnavosti dané pneumatiky. Z výzkumů prováděných akademickými vědci vyplývá, že 70 % nehod se stane na mokrém povrchu. Proto musí být dobrá pneumatika bezpečná právě v takových podmínkách. Štítky by měly motivovat výrobce k neustálému vylepšování svých produktů v této oblasti.

Objevuje se zde ale i slabá stránka štítků. Na škále štítků samozřejmě existuje písmeno D, ale žádná osobní pneumatika nebude spadat do této třídy, protože v tabulce přilnavosti pro ni nejsou popsány kvantitativně hranice. V praxi se setkáme s tím, že pneumatika o třídě C může mít výkony blízké třídě E.

Chybějící třída D v případě výkonů pneumatik do osobních automobilů může být velkým nedostatkem, když je potřeba odlišit pneumatiky o vyšší úrovni výkonů a pneumatiky o nižší úrovni výkonů. Lze říci, že pneumatiky třídy A, B, C (promované třídy) jsou lepší než pneumatiky třídy E, F. v případě přilnavosti na mokrém povrchu se neobjevuje třída G (pneumatiky v této třídy by nebyly bezpečné).

Pamatujte si, že rozdíl v brzdění mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou může nabýt až 18 metrů. Přitom už rozdíl 4 – 5 metrů způsobí, že při prudkém brzdění nedokážete dobrzdit před přechodem pro chodce. Přilnavost se vyplatí brát na zřetel při nákupu pneumatik.

Hluk

Vnější hluk. Hodnocení v prvních dvou kategoriích jsou určovány škálou o sedmi třídách kvality – od A do G. V kategorii vnějšího hluku jsou uvedeny informace v decibelech, spolu s grafickým znázorněním ve formě zvukových vln jdoucích od pneumatiky (maximálně mohou být znázorněny tři vlny). Například rozdíl mezi 75 dB a 72 dB se Vám může zdát prakticky nevýznamná. Ve skutečnosti rozdíl 3 dB znamená redukci vznikajícího hluku na poloviny. Problém je v tom, že pro řidiče je důležitější vnitřní hluk, který slyší v kabině vozu. Při delším cestování může mít vliv na únavu, což je sekundárně spojeno opět s bezpečností. Informace ze štítků o vnějším hluku je spíše politika EU spojená s ochranou životního prostředí.

Návrat do seznamu otázek

Test ace 2010

Brzdění na mokrém povrchu je pouze jeden z mnoha výkonů
rozhodujících o bezpečnosti (fotografie: Continental).

Náš závěr: Štítky obsahují důležité informace, jsou však pouze jedním z mnoha zdrojů informací, které je třeba zohlednit ještě před nákupem pneumatik. Nejjednodušším způsobem výběru pneumatik podle vlastních potřeb zůstane vždycky konzultace se specialistou. Dále můžete projít informační články, zjistit výsledky v testech pneumatik a přečíst si hodnocení jiných řidičů. Teprve když si uděláte ucelený obrázek o dané pneumatiky, můžete provést úspěšný výběr.

 

4. Co s výkony, které nejsou na štítcích popisovány? Mají také vliv na bezpečnost?

Výkony prezentované na štítcích jsou velice důležité, ale neudávají informace o všech vlastnostech, na které je dobré se zaměřit při výběru pneumatik. Na štítcích se nenachází takové vlastnosti jako:

  • Brzdění na suchém povrchu
  • Odolnost vůči opotřebování
  • Řízení na mokrém povrchu
  • Jízdní komfort (hluk uvnitř vozidla)
  • Odolnost vůči aquaplaningu
  • Složení gumové směsi (přítomnost/nepřítomnost škodlivých aromatických olejů)
  • Vlastnosti zimní pneumatiky (viz otázka 5)

Na bezpečnost pneumatik má vliv celá řada parametrů, které jsou zohledněné při navrhování pneumatik. Německý Svaz servisů a výrobců pneumatik (BRV) jich vyjmenoval dohromady 11. Automobilové organizace (například ADAC) nebo magazíny zkoumají ve svých testech několik z těchto parametrů. Řídit se při výběru jedním parametrem rozhodujícím o bezpečnosti (v případě štítků brzděním na mokrém povrchu) je rozhodně málo. Pamatujte, že všechny parametry pneumatiky mají význam a ovlivňují bezpečnost nebo náklady na provoz. Každá pneumatiky je jistým kompromisem těchto mnoha vlastností.

Objevuje se též obava, že se producenti pneumatik zaměří na získání dobrých výsledků v parametrech uváděných na štítcích za cenu nedostatečné pozornosti věnované zbylým vlastnostem pneumatik. Taková situace by byla velice nežádoucí, protože by mohla bezpečnost pneumatik ohrozit.

Náš závěr: Pneumatika nemá pouze vlastnosti, které jsou uváděné na štítcích. Vždy pamatujte, že i ostatní vlastnosti mají vliv na bezpečnost. Štítky mají charakter spojený s úhlem pohledu a vnímány musí být selektivně s ohledem na informace z jiných zdrojů. Samy o sobě nedávají ucelený obraz vlastností dané pneumatiky. Každý produkt je kompromisem výkonů a pouze plné informace o těchto výkonech umožňují správný výběr pneumatiky – tak, aby odpovídala Vašim potřebám, stylu jízdy, podmínkám, v jakých jezdíte a podobně.

Návrat do seznamu otázek

BMW

Štítky neinformují o výkonech zimních pneumatik
(štítek je stejný jako u letních pneumatik).

 

5. Co se štítky na zimních pneumatikách? Liší se od štítků na letních pneumatikách?

Štítky zimních pneumatik obsahují stejné vlastnosti jako letní pneumatiky. To znamená, že výkony v zimě neberou štítky v potaz (zákonodárci tento fakt nezakrývají, jak se můžeme dočíst ve vyhlášce EU spojené se štítkováním pneumatik).

„Za cílem zavedení dodatečného parametru hodnocení pneumatik na sněhu je nutné zpracovat metodu měření trakce a brzdění na sněhu, která by byla přesná a opakovatelná v různých geografických i klimatických podmínkách. Na takové metodě pracují mimo jiné i inženýři připravující normy ISO. Do dneška se podařilo nastavit metodu – normu ISO, která popisuje podmínky, jaké musí pneumatika splňovat, aby získala označení Alpin Symbol. Toto označení charakterizuje podle aktuálních předpisů pneumatiku na sníh. K zavedení klasifikace výkonů v zimě vede ještě dlouhá cesta. Samozřejmě by to byla podstatná informace při výběru pneumatik. Je důležité si také uvědomit, že všechny parametry výkonů jsou měřené na nových pneumatikách. O tom, jak jsou výkony trvalé v následujících sezónách, rozhodují různé pokročilé technologie a inovace.“ Tolik řekl o štítcích a výkonech v zimě expert Michelinu Tomáš Mlodavský.

Možná jste se sami podivili, že dokonce i ty nejlepší zimní pneumatiky ve výsledcích na štítcích dopadly hůře než jejich letní protějšky. Ve skutečnosti to není až tak zaskakující, protože při navrhování zimních pneumatik jsou pro výrobce nejdůležitější jejich zimní výkony. Nejvíce ukřivděné na štítcích mohou být tak zvané nordické gamy (pneumatiky se směsí soft compound), tedy takové, jejichž použití se předpokládá ve velmi nízkých teplotách a typických sněhových podmínkách.

Poradenstvi

Po uvedení štítků v praxi bude kontakt s prodávajícím
i nadále největším pomocníkem při výběru pneumatik.

Jinou otázkou jsou podmínky provádění testů brzdění na mokrém povrchu pro potřeby štítků. Teplota mokrého povrchu a teplota prostředí se musí pohybovat od 2 °C do 20 °C v případě zimních pneumatik a v případě letních pneumatik dokonce od 5 °C do 35 °C. Doménou zimních pneumatik jsou teploty okolo +7 °C. Po překročení této hranice se stávají hůře předvídatelné, brzdná dráha se prodlužuje a guma se rychleji opotřebovává.

Dokonce, i když pomineme fakt, že matematické formule používané v testech pro výpočet koeficientu přilnavosti na mokrém povrchu teoreticky korigují vliv podmínek, kde berou v potaz panující teplotu povrchu a typ pneumatik (jiné teploty jsou zohledňovány pro normální pneumatiky, což je 20 °C, a jiné pro zimní pneumatiky, což činí 7 – 10 °C), celá situace umožňuje vzniknout klamným informacím, ale i manipulacím. Teoreticky se může stát, že výrobce, který chce získat dobré hodnocení na štítku, bude klást důraz na zimní výkony. Bude klást větší důraz na brzdění na mokrém povrchu a navíc provádět testy ve vyšší teplotě daného rozmezí. Pneumatika bude nejen horší, pokud jde o chování na sněhu, ale dokonce i v chování na mokrém povrchu v teplotách blížících se 0 °C – protože tato teplota už není v rozmezí optimálního fungování pneumatiky.

Náš závěr: Při nákupu zimních pneumatik se neřiďte pouze štítkem. EU slibuje opravu zaměřenou i na výkony zimních pneumatik. Prozatím jsou producenti povinni také o výkonech neuvedených na štítcích, pokud chtějí získat důvěru svých klientů ke svým produktům. Velkým pomocníkem jsou zde testy zimních pneumatik, názory uživatelů a pomoc konzultantů – specialistů.

Návrat do seznamu otázek

 

6. Jak výrobci testují pneumatiky, aby získaly informace, které potom uvádějí na štítcích?

Pneumatiky jsou testovány podle detailně popsaných výzkumných metod.

V případě valivého odporu se zařazování do jednotlivých tříd uskutečňuje ve dvou fázích:

  • Test je vykonávaný shodně s ustanovením Evropské hospodářské komise organizace spojených národů č. 117.02: „Jednotné předpisy spojené s homologací pneumatik na základě emisí hluku otáčení a přilnavosti na mokrých površích nebo valivého odporu“. Tyto předpisy jsou formulované na bázi standardů ISO 28580.
  • Za cílem přidělení třídy je získaný výsledek v testu uveden podle dokumentu EU 1235/2011, který je přílohou 1222/2009 (zákon o štítkování pneumatik).

S přilnavostí na mokrém povrchu se váže následující:

  • Osobní pneumatiky (kategorie C1) jsou testovány podle zákona komise EU 228/2011
  • Nákladní pneumatiky a dodávkové pneumatiky (C3 a C2) jsou zkoumané podle dříve uvedeného dokumentu 1235/2011, který vznikl na základě standardu ISO 15222

Vnější hluk je popsán podle metody rozepsané v zákoně 117.02 EKG ONZ.

Náš závěr: Pro všechny výrobce platí ty samé zákony a vyhlášky, jakožto metody testování pneumatik. Mohou se však objevovat jisté rozdíly s ohledem na vnější podmínky panující během zkoušek, na specifika zkoumaných objektů a podobně. Avšak nemohou mít vliv na věrohodnost informací obsažených na štítcích.

Návrat do seznamu otázek


Test

Testy daného modelu pneumatiky se nemusí opakovat,
pokud se významně nezmění jeho stavba.

 

7. Změní se výsledky na štítku daného modelu za rok?

Pokud konkrétní model pneumatiky nepodlehne v průběhu výroby žádným změnám (které by mohly ovlivnit úroveň výkonů v takovém stupni, že by se musela změnit přiřazená třídy v jednom z kritérií na štítku), není nutnost opakovat testy a klasifikování do nových tříd. Na výrobcích leží závazek opětovného potvrzování původně určených tříd po určité době. Musí se postarat o to, aby v případě kontroly shody (COP), která může být prováděna vládou jakékoliv členské země, pneumatika nezískala hodnocení v rámci tříd horší než při působní certifikaci.

Náš závěr: Testy daného modelu pneumatiky stačí provádět pouze jednou, pokud nedojde k významným konstrukčním změnám v jejich výrobě.

Návrat do seznamu otázek

Nokian

Testy určitého modelu pneumatiky se provádějí pouze jednou (fotografie: Nokian).

 

8. Na jakých pneumatikách nemusí být štítky?

Všechny pneumatiky vyprodukované počínaje označením DOT 2712 (to znamená od 30. června roku 2012) se mohou dostat do prodeje pouze se štítkem. Existuje ale i několik výjimek – protektorované, hrotované, profesionální terénní, osobní závodní, náhradní (dojezdové) pneumatiky a pneumatiky pro veterány a s rychlostním indexem menším než 80 km/h, s průměrem menším než 10 palců neb větším než 25 palců.

Pneumatiky vyrobené dříve, než byl zákon uveden v platnost, mohou být prodávány bez štítků.

Bohužel mnoho pneumatik stažených z Číny nemá štítky dokonce ani s datem výroby pozdějším, než stanovuje zmíněný zákon. Zjištění a vyloučení takových produktů z trhu je obtížné. Varujeme před nákupem takových pneumatik. Produkty z Číny se pohybují v různých kvalitách. Pokud se setkáte s pneumatikou z Číny se štítkem, můžete si být jisti, že splňuje evropské normy spojené především s bezpečností a ochranou životního prostředí.

Náš závěr: Produkt bez požadovaných označení pocházející od neznámého zdroje může být nebezpečný (vadná konstrukce, toxická gumová směs a podobně). Z toho důvodu doporučujeme nakupovat pneumatiky pouze od osvědčených prodejců, kteří se nepokouší obcházet stanové předpisy.

Návrat do seznamu otázek

ADAC

Testy pneumatik neztrácí na významu – informují o výkonech pneumatik,
které na štítcích uvedeny nejsou.

 

9. Co mají společného testy pneumatik a informace na štítcích?

Zavedení štítkování neoslabilo pozici nezávislých testů pneumatik, jaké provádí ADAC nebo motorizační magazíny. Naopak jejich význam ještě vzrostl. Nejen proto, že přináší chybějící informace o zbylých výkonech – jsou zároveň dobrým nástrojem umožňujícím verifikaci informací uvedených na štítcích.

Náš závěr: Nejlepší výběr pneumatik se může povést jedině čerpáním informací z vícera zdrojů:
  • Ze štítků
  • Z testů pneumatik
  • Čtením hodnocení a názorů jiných řidičů
  • Konzultací se specialistou v oboru

Návrat do seznamu otázek

 

10. Způsobily štítky zvýšení cen pneumatik?

Povinnost štítkování znamená pro producenty a distributory dodatečné zatížení, avšak nemá významný vliv na nárůst úrovně cen. Cena vždycky zůstane nejdůležitějším prostředkem pro získávání klientů, obzvláště mezi kategorii pneumatik ekonomické třídy.

Náš závěr: Štítky jsou spojené s náklady, ale ty nejsou tak vysoké, aby ovlivnily ceny pneumatik.

Návrat do seznamu otázek

Stitek na pneu

V roce 2016 bude dokončeno hodnocení fungování předpisu spojeného se štítky.

 

Shrnutí

Když kupujete například ledničku, nevěnujete pozornost pouze štítku nalepenému na obalu. Abyste byli plně spokojeni se zakoupeným zbožím, musíte se seznámit také s jeho dalšími vlastnostmi. Stejně tak je tomu s pneumatikami. Štítky mají motivovat výrobce k vytváření pneumatik se všemi výkony na dobré úrovni. Kromě faktu, že pneumatiky jsou rok od roku dokonalejší, k ideálnímu stavu vede ještě dlouhá cesta. Informace ze štítků je třeba brát s rezervou.

Jak říká profesor Egon-Christian von Glasner, prezident Evropské asociace pro výzkum a analýzy nehod: „V první řadě vidí uživatel pneumatiky zelené písmenko „A“, které zná z ledniček a předpokládá, že si koupil dobrou pneumatiku. Avšak počet levných pneumatik, které jsou ekologické, je hodně ohraničený. To už uživatel neví. V tom nejhorším případě koupil pneumatiku, která neumožňuje vozidlu se zastavit na mokrém povrchu na nejkratší brzdné dráze. Pro ujasnění – pneumatika se přičiní k menší spotřebě paliva, když je valivý odpor nízký. Když je valivý odpor nízký, pneumatika hůře brzdí na mokrém povrchu.“

Štítky poskytují pouze část všech možných informací o výkonech pneumatiky. Rozhodnutí při výběru bude zodpovědnější, pokud si prostudujete rovněž výsledky testů pneumatik, názory jiných řidičů, články nebo se poradíte se specialistou.

Návrat do seznamu otázek