Často se hovoří o efektech přiliš nízkého tlaku v pneumatikách. Je ale dobré vědět, že nadměrně vysoký tlak se též může vázat s negativními důsledky. V tomto článku se dočtete, co způsobuje právě jízda se zvýšeným tlakem v pneumatikách.
Tlak v pneumatikách – proč je tak důležitý?
Správná hodnota tlaku a jeho pravidelná kontrola se odráží v několika zásadních faktorech:
-
v bezpečnosti
-
v životnosti pneumatiky
-
v odpovídající spotřebě paliva
-
v pohodlí během cestování
Informace o správném tlaku pro daný automobil je možné nalézt mimo jiné v instrukcích obsluhy vozu nebo na ventilu pneumatiky. Uvedena je zde ideální hodnota tlaku při běžném zatížení až při plném zatížení a při jízdě po dálnici.
Tlak při plném zatížení – to znamená správná hodnota tlaku v případě jízdy s plným počtem pasažérů i se zavazadly. Jeho hodnota je obvykle o 0,4 – 0,7 bar vyšší než hodnota při normálním zatížení. Po zakončení jízdy s větším zatížením by měl být tlak v pneumatice vrácen do doporučované úrovně pro nižší zatížení.
Na bocích pneumatiky se často nacházejí upozornění na riziko poškození v případě jízdy s neopovídajícím tlakem v pneumatice.
Příčiny zvýšeného tlaku pneumatik
-
nezměněná úroveň tlaku po jízdě s větší zátěží
-
chyby v měření (poškozený barometr, který neukazuje skutečnou hodnotu tlaku)
Stojí za to vytvořit si návyk kontrolování tlaku v pneumatikách každé dva týdny a před výjezdem na delší cestu.
Tlak pneumatiky – efekty nadměrně vysokých hodnot
Mezi důsledky jízdy na pneumatikách se zvýšenou hodnotou tlaku patří:
-
menší přilnavost při styku pneumatiky s povrchem
-
větší citlivost na nerovnosti a otřesy (snížení komfortu, zvýšení hluku při jízdě)
-
Přenášení otřesů na auto (urychlení opotřebení jednotlivých částí vozidla, havárie elektronických systémů, problém se zavěšením)
-
nerovnoměrně opotřebování pneumatiky (větší na prostředku běhounu než na jeho okrajích)
-
větší riziko poškození pneumatiky při vjezdu do díry na silnici nebo při nárazu do obrubníku
Nevěříme levným barometrům ze supermarketů – mohou při měření tlaku v pneumatice ukazovat nepravdivé údaje.
Vyšší tlak v pneumatikách má rovněž své výhody
-
větší stabilita během projíždění zatáček
-
menší valivý odpor (redukce úrovně spotřeby paliva)
Automobiloví producenti udavají občas hodnotu tlaku eko, to znamená takovou hodnotu, která je navýšená a současně optimalizovaná z hlediska přilnavosti.
Zásadní je mít rovněž na paměti, že je hodnota tlaku závislá také na ročním období, je odlišná v létě i v zimě. Jaký tlak by měla mít pneumatika v létě?