Často se hovoří o efektech přiliš nízkého tlaku v pneumatikách. Je ale dobré vědět, že nadměrně vysoký  tlak se též může vázat s negativními důsledky. V tomto článku se dočtete, co způsobuje právě jízda se zvýšeným tlakem v pneumatikách.

Tlak v pneumatikách – proč je tak důležitý?

Správná hodnota tlaku a jeho pravidelná kontrola se odráží v několika zásadních faktorech:

  • v bezpečnosti
  • v životnosti pneumatiky
  • v odpovídající spotřebě paliva
  • v pohodlí během cestování

Informace o správném tlaku pro daný automobil je možné nalézt mimo jiné v instrukcích obsluhy vozu nebo na ventilu pneumatiky. Uvedena je zde ideální hodnota tlaku při běžném zatížení až při plném zatížení a při jízdě po dálnici.

Tlak při plném zatížení – to znamená správná hodnota tlaku v případě jízdy s plným počtem pasažérů i  se zavazadly. Jeho hodnota je obvykle o 0,4 – 0,7 bar vyšší než hodnota při normálním zatížení. Po zakončení jízdy s větším zatížením by měl být tlak v pneumatice vrácen do doporučované úrovně pro nižší zatížení.

Na bocích pneumatiky se často nacházejí  upozornění na riziko poškození v případě jízdy s neopovídajícím tlakem v pneumatice.

 

Příčiny zvýšeného tlaku pneumatik

  • nezměněná úroveň tlaku po jízdě s větší zátěží
  • chyby v měření (poškozený barometr, který neukazuje skutečnou hodnotu tlaku)

Stojí za to vytvořit si návyk kontrolování tlaku v pneumatikách každé dva týdny a před výjezdem na delší cestu.

 

Tlak pneumatiky – efekty nadměrně vysokých hodnot

Mezi důsledky jízdy na pneumatikách se zvýšenou hodnotou tlaku patří:

  • menší přilnavost při styku pneumatiky s povrchem
  • větší citlivost na nerovnosti a otřesy (snížení komfortu, zvýšení hluku při jízdě)
  • Přenášení otřesů na auto (urychlení opotřebení jednotlivých částí vozidla, havárie elektronických systémů, problém se zavěšením)
  • nerovnoměrně opotřebování pneumatiky (větší na prostředku běhounu než na jeho okrajích)
  • větší riziko poškození pneumatiky při vjezdu do díry na silnici nebo při nárazu do obrubníku

Nevěříme levným barometrům ze supermarketů – mohou při měření tlaku v pneumatice ukazovat nepravdivé údaje.

 

Vyšší tlak v pneumatikách má rovněž své výhody

  • větší stabilita během projíždění zatáček
  • menší valivý odpor (redukce úrovně spotřeby paliva)

Automobiloví producenti udavají občas hodnotu tlaku eko, to znamená takovou hodnotu, která je navýšená a současně optimalizovaná z hlediska přilnavosti.

Zásadní je mít rovněž na paměti, že je hodnota tlaku závislá také na ročním období, je odlišná v létě i v zimě. Jaký tlak by měla mít pneumatika v létě?