Ve zkratce...

Každé nové pneumatiky je potřeba zajet. Po procesu výroby se na nich nachází určité substance, které mohou ovlivňovat snížení přilnavosti během prvních pár set kilometrů jízdy. Proto je nutné jezdit zpočátku opatrněji.

Tyto substance působí při výrobě jak prevence přilepení se gumy do vulkanizační formy. Musí být použity, aby pomohly předcházet mechanickým poškozením vyráběných pneumatik, stejně tak jako mehcanickým poškozením výrobních strojů.
O více detailech je možné se dočíst dále...

Vystupování takového jevu je pravidlem. Nové pneumatiky mohou vykazovat naplno své schopnosti teprve po najetí určité vzdálenosti a po opotřebení vrchní vrstvy gumy běhounu. Děje se tak proto, že se na nových pneumatikách nachází zbytkové množství prostředků usnadňujících jejich vyjmutí z forem.

Obvykle není vliv těchto prostředků na výkony pneumatik příliš velký, ale lepší je mít povědomí o takovém jevu, brát ho v úvahu a jezdit zpočátku opatrněji.

Ztráta přilnavosti způsobená neopotřebením nových pneumatik je zvláště nebezpečná pro motocyklisty

 

Otěr motocyklových pneumatik

Zvláštní pozornost by měli novým pneumatikám věnovat právě motocyklisté. Obvykle mají výrazně vyšší požadavky na přilnavost než řidiči automobilů. Naštěstí většina motocyklistů má dostatečné informace o riziku spojeném s novými pneumatikami a ví, že se na nich mohou vyskytovat stopy po substancích usnadňujících vyndavání z formy, což se může odrážet v míře přilnavosti při prvních stovkách najetých kilometrů.

Proces otírání je možné urychlit za pomoci přetření nových pneumatik alkoholem nebo smirkovým papírem s cílem odstranit zbytek nechtěných substancí a tím pádem i využít maximálně potenciál pneumatiky.

Řada producentů nevyužívá prostředků pro usnadnění vyjímání z forem v případě motocyklových pneumatik. Například Continental přišel s řešením za pomoci Traction Skin Technology, které nalezlo využití v řadě pneumatik ContiRoadAttack 2. Díky této technologii není třeba používat zmíněných substancí a na povrchu běhounu jsou dodatečně tvořené mikročástice kompenzující přilnavost.

Řidič není ve stavu samostatně zjistit, jestli se na pneumatice vyskytují nějaké substance zbylé po výrobě

Otěr automobilových pneumatik

Ve chvíli, kdy kupujeme nové pneumatiky, nemáme možnost zjistit, jestli se na jejich povrchu nalézají nebo nenalézají substance snižující přilnavost při prvních kilometrech užívání. Proto se vždy doporučuje preventivně být během najíždění prvních kilometrů opatrnější. Zdá se Vám to jako zbytečné přehánění?

Určitě taková opatrnost není přehnaná! Ptáte se proč?

Opatrné zajíždění pneumatik doporučuje většina producentů. Dokonce i testová metodika organizace ETRTO vyžaduje minimální 100-kilometrový otěr pneumatik před začátkem testování. Pokud dokonce organizace zahrnující hlavní světové producenty pneumatik dbá na takovou proceduru, z jistotou má poříteční zvýšená pozornost něco do sebe.

Současně vyvstává otázka: Je používání takových substancí vůbec nezbytné? Vysvětlení představujeme v další části článku...

Bez použití vulkanizačních prostředků by by byl běhoun mnoha pneumatik náchylný na poškození

 

Proč se během výroby pneumatik využívají další substance?

Tyto substance jsou důležité stejně tak z hlediska klienta, jako z hlediska výrobce. Pro nás je nyní samozřejmě nejdůležitější první úhel vidění.

Z hlediska klienta...

Tyto prostředky umožňují použití moderních složitějších vzorů běhounu a inovačních směsí (hlavně v případě zimních pneumatik). Nedostatek těchto prostředků by mohl negativně ovlivnit také vzhled pneumatiky.

Z hlediska výrobce...

Během vyndavání pneumatiky z vulkanizační formy může dojít k jejímu poškození, pokud se přilepí k formě. V takových situacích se stane pneumatika většinou deformovaná nebo dojde k poškození vyřezání běhnounu. Taková produkt je označen jako ztrátový a nemůže být klientovi vyslaný.

Pro výrobce to tak znamená dvojitou ztrátu:

  • zničený materiál,
  • zbytečné náklady na práci a snížení produktivity práce.

Výrobci záleží na tom, aby čas mezi po sobě jdoucími operacemi čištění forem byl co nejdelší. Použití vhodných prostředkůumožňuje prodloužení časových odstupů a tím i zvětšení produktivity (proces čištění formy znamená pauzu ve výrobě a ztrátu pro firmu).

Také se může přihodit, že pneumatika poškodí formu, ke které se přilepí. Taková forma musí být na nějaký čas vyloučena z užívání, což přináší opět ztrátu výrobci.

Zimní pneumatiky vyžadují delšího zajíždění než pneumatiky letní

 

Jaké vulkanizační prostředky jsou využívané?

Vulkanizačních prostředků existuje celá řada. Odlišují se mimo jiné:

  • trvanlivostí,
  • využitím,
  • určením do dané formy.

Tyto prostředky jsou nanášeny na povrch vulkanizační formy nebo přímo na pneumatiku pomocí ručních nastřikovačů (připomínajících zahradnické vybavení) nebo za pomoci plně automatizovaných systémů.

Substance aplikované automaticky jsou obvykle nanášeny při vulkanizaci na každou pneumatiku. Díky tomu se může guma optimálně pohybovat po povrchu formy, což umožňuje konečnému produktu získat dokonalý vzhled a je to rovněž velmi důležité hlavně v případě pneumatik s komplikovanější řezbou dezénu, ale i pro grafické zpracování bočních stran pneumatiky.

Velmi ceitlivé na poškození jsou zimní pneumatiky, protože obsahují velké množství lamel a drážek. Pokud by se pneumatika přilepila do formy, mohou se některé tyto lamely a drážky vytrhnout, jak bylo řečeno výše. Právě z tohoto důvodu se na zimních pneumatikách nalézá více vulkanizačních prostředků než pneumatikách letních (zimní pneumatiky vyžadují větší počáteční otěr).

Přidaná ochranná vrstva je také tvořena prostředkami použitými ve všech popsaných cyklech procesu vulkanizace i ve speciálním povlaku uvnitř forem. Cílem je omezení vzniku usazenin z gumové směsi v jednotlivých částech formy, které pak nemusí být tak často čištěné, aniž by to mělo negativní dopad na vzhled a kvalitu pneumatik.

Kratší pauzy ve výrobě znamenají menší ztráty pro výrobce, který potom nemusí rekompenzovat takové ztráty v navýšení ceny pneumatik – takže ztráty jsou tak nižší i pro klienta.