Následující text je věnován možnostem každého řidiče ověřit si samostatně stav i výkon vlastních pneumatik.
Profesionální testy pneumatik znamenají svízelnou, dlouhodobou a komplikovanou práci opírající se o stovky přejezdů po jedné a té samé dráze za cílem zjištění každého detailu brzdění a dalších výkonů pneumatik různých značek o různých rozměrech.
Ukazuje se ale, že prostý test pneumatik si může udělat každý běžný řidič sám. Prováděli jsme pozorování manévrů, jaké využívají profesionální řidiči z gumárenských firem a na základě tohoto pozorování jsme připravili jejich přehled. Chování pneumatik v každodenních podmínkách je stejně důležité (nebo dokonce důležitější) jako při extrémním zatížení během profesionálních testů. Takové nenáročné ověření dokonale ukáže, na co stačí vlastní ogumování vozu.
Velice důležité je takové prověření pneumatik před blížící se zimou. Může se totiž ukázat, že byl namontovaný starý komplet zimních pneumatik, které na první pohled vypadaly v pořádku (odpovídající hloubka dezénu a jiné znaky viditelné pouhým okem), ale jsou staré už několik let a guma začala podléhat procesu stárnutí. Vykonáním několika jednoduchých manévrů můžete zjistit, jestli pneumatiky stále garantují odpovídající úroveň bezpečnosti.
Je záhodno otestovat si rovněž pneumatiky obdržené dohromady s automobilem nebo nově namontované ojeté pneumatiky, jejichž nákup se však obecně nedoporučuje.
Podívejte se, proč je nákup ojetých pneumatik rizikový.
Především před zimou stojí za to otestovat si vlastní pneumatiky
Kde a jak testovat pneumatiky?
Nejlepší variantou je provádět test na dráze, například při příležitosti akcí pořádaných automotokluby po celé republice, kde je omezené působení ohrožujících faktorů prostředí. Testování může ale probíhat stejně tak na normální cestě pod podmínkou, že se na ní nepohybují jiné automobily a nebudou žádným způsobem porušeny dopravní předpisy.
Před začátkem testování změřte tlak v pneumatikách, protože dokonce i jeho malý nedostatek může mít veliký vliv na výkony. Informace o správné hodnotě tlaku naleznete v instrukcích obsluhy vozidla, nebo na uzávěru palivové nádrže, nebo na rámu dveří. Pamatujte, že tlak pneumatik v zimě musí být o něco větší než v létě. Automobil i pneumatiky musí být zahřáté – postačí najet pár kilometrů. Udržujte rychlost okolo 100 až 110 km/h. Nezapomeňte vyloučit všechno, co by Vás mohlo rozptylovat.
Pamatujte, že pneumatiky musí vždy odpovídat síle motoru auta, na kterém jsou namontované, ale i preferovanému stylu jízdy.
POZOR! Automobil, na kterém testujete pneumatiky, musí mít správnou nápravu, dobře seřízenou geometrii a vyvážená kola.
Náročné podnebné podmínky a měnící se počasí určují pneumatikám velké výzvy
Test pneumatik – první fáze
Driftování
Během přímé jízdy se velmi pomalu zatáčí vlevo (podobně jako během změnu jízdního pruhu). Tlak sedačky pociťovaný v zádech musí odpovídat síle otáčení volantem. Automobil musí precizně reagovat na pohyb volantem a jet v požadovaném směru. Ten samý pokus vykonejte stočením volantu vpravo. Zatáčení vyzkoušejte v různých rychlostech a pozorujte reakce vozidla.
Úhel zatáčení
Při stálé rychlosti je stáčen volant a sleduje se reakce vozidla. Měla by být okamžitá, zpoždění mezi stočením volantu a reakcí auta nesmí být zřetelné. Auto nesmí zatáčet ani příliš silně ani příliš slabě v porovnání se sílou otáčení a nesmí odsadit záď auta.
Stabilita
Stabilitu auta je možné ověřit rychlými pohyby volantem. Auto by se mělo vracet do původní dráhy jízdy a jeho záď by se neměla nadměrně hýbat. Dále předek auta nesmí reagovat s požděním. Musí být splněny tři podmínky:
- stejná přilnavost přední i zadní části vozu,
- adekvátní reakce na pohyby volantem,
- minimální „vyhazování“ zadní části vozu.
Dobré pneumatiky musí zajistit předvídatelné chování automobilu v každé situaci na silnici.
Test pneumatik – druhá fáze
Směr jízdy
Testování je založeno na náhlém zatočení a následném nastavení volantu takovým způsobem, aby se auto mohlo vrátit do jízdy přímo. Pokud má auto dobré pneumatiky, vrací se do směru původní jízdy bez problému, v opačném případě ztrácí vozidlo stabilitu a návrat do původní dráhu vymáhá intervenci řidiče točení volantem kontra. Testování začíná při nižších rychlostech, které se postupně zvyšují. V tomto případě je „vyhazování“ zadní části vozu rovněž nežádoucí.
Zrychlení
Tento pokus je lepší provádět na dráze. Na veřejné silnici totiž nemůžeme překročit povolenou rychlost. Během pomalého zrychlování se zaměřuje pozornost na to, s jakou silou se musí pracovat s volantem a jak se mění přilnavost během zatáčení v různých rychlostech. Důležité je také získat informaci, v jakém momentě stočit volant, aby vozidlo přestalo jet rovně.
Prudké brzdění
Nejlepším způsobem, jak ověřit brzdné vlastnosti pneumatiky, je zkusit prudce zabrzdit během zatáčení. Pokud je vozidlo stabilní, nepodkluzuje a přední i zadní kola si zachovávají stejnou přilnavost, potom je všechno v pořádku.
Kromě výkonů spojených s bezpečností je velmi důležitý také komfort jízdy a rychlost opotřebování běhounu.
Test pneumatik – třetí fáze
Dlouhá jízda
Během delšího cestování pozorujte změny v řízení auta v míře zahřívání se pneumatik. Důležité je zachování rovnováhy. Přilnavost by se neměla zmenšovat , předek vozidla musí vždy jet tam, kam se požaduje a zadní část zachovat stabilitu během jakýchkoli manévrů.
Komfort
Zaměřte se na vibrace přenášené přes pedály, volant i sedačku. Stav hlasitosti pneumatiky na otáčivé ose by podléhal následným poškozením ve chvíli, kdy by se mělo vyrovnat na náhonové ose její opotřebování po najetí přibližně 3000 km. Rovněž by měla být zaměřena pozornost na změny způsobené vibracemi společně s najetými kilometry – může se jednat o postupující opotřebování dezénu.
Výsledky: Jestli se během pokusů ukáže, že pneumatiky nezajišťují odpovídající bezpečnost, měli byste zvážit nákup nové sady.
V případě jakýchkoli nejasností nás kontaktujte v našem oddílu obsluhy klienta.
Jak se stát profesionálním testovačem pneumatik?
A nakonec zajímavost...
Členy profesionální testovací společnosti Michelin jsou diplomovaní inženýři, kteří prošli několikaletou praxí přes jiná oddělení firmy. Před započetím práce jako testovač musí získat zkušenosti v jízdě automobily s náhonem na předním i zadní kola, s náhonem na všechna čtyři kola.
Nejdříve specialisté ověřují pneumatiky při malé rychlosti na površích s malou přilnavostí. Následujícímu hodnocení jsou vystaveny pneumatiky dostupné na trhu. To by mělo působit jako garance, že jejich hodnocení jsou shodná s hodnoceními jiných testování. Testovači pneumatik setrvávají na své pozici obvykle 10 až 15 let.