Celý článek je orientován na všechno, co souvisí s vadami pneumatik vzniklými během jejich výroby a během jejich používání. Můžete se zde dočíst o různých typech poškození pneumatik, ale také o nejčastějších příčinách jejich vzniku. Co můžete vlastně udělat s poškozenou pneumatikou?
Poškození pneumatiky znamená jakoukoliv její změnu, která ztěžuje nebo dokonce znemožňuje její užívání.
Zjistěte, jak hodnotit úroveň opotřebení pneumatik.
Jaké typy poškození pneumatik se vyskytují?
Poškození rozlišujeme na dvě základní skupiny:
-
provozní poškození,
-
výrobní vady.
Co znamená výrobní vada?
Výrobní vadou označujeme poškození vzniklé během procesu výroby.
Co znamená provozní poškození?
Provozním poškozením označujeme takové negativní změny ve fungování pneumatik, které vznikly během jejich používání.
Pneumatika propíchnutá hřebíkem – často se vyskytující situace
Jaké jsou druhy provozních závad?
-
vnější,
-
vnitřní,
-
boční,
-
čelní,
-
ramenové.
Proč vůbec dochází k provozním závadám?
Mezi hlavní příčiny provozních poškození řadíme:
-
vliv přetížení vozidla,
-
nesprávný tlak v pneumatice – příliš nízký nebo příliš vysoký,
-
proděravění hřebíkem nebo jiným ostrým předmětem,
-
proříznutí boku pneumatiky,
-
otření bokem pneumatiky,
-
náraz na okraj chodníku nebo projetí díry – poškození vrstvy textilního a ocelového kordu nebo pláště s drátěnými vložkami, vyboulení boku pneumatiky,
-
nevhodná montáž – nesprávně vybrané pneumatiky vzhledem k typu kola a typu auta,
-
Poškození z důvodu věku pneumatiky.
Přečtěte si více o tom, co způsobuje nesprávný tlak v pneumatikách.
Jaké jsou nejčastější typy poškození?
Proděravění hřebíkem
-
Poškození neoslabí konstrukci pneumatiky,
-
Málokdy vede k úniku vzduchu z pneumatiky.
Proříznutí
-
Proříznutí a úbytek jsou vážná poškození, která vyžadují okamžitou opravu.
Poškození spojené s nedostatečnou hodnotou tlaku.
Neadekvátní tlak v pneumatikách je nejčastější příčinou jejich poškození. Nevhodná hodnota tlaku může vést až k:
-
zmramorovatění – popraskání zahýbu vnitřní butylové vrstvy,
-
opruzenina butylové vrstvy,
-
celková nebo částečná separace dezénu,
-
Obvodní protržení osnovy textilní vrstvy.
Když musíme měnit pneumatiku?
Úplné je třeba měnit pneumatiku:
-
odhalený plášť s drátěnými vložkami nebo jejího deformace,
-
odlepení nebo protržení gumy a vrstvy osnovy,
-
separace dezénu,
-
poškození přes chemické substance, oleje,
-
vnitřní poškození butylové vrstvy,
-
Má viditelné známky koroze.
Jak rozpoznat poškození během jízdy?
Intenzívnost známek souvisí na stupňů poškození. Rozpoznané některých druhu poškození je jen možné v průběhu kontroly pneumatiky. Nepokojit mají:
-
Tendence k vibrace volantu může sugerovat proděravění pneumatiky a ztracení tlaku.
Co dělat v případě exploatačního poškození pneumatiky?
-
ocenit stav pneumatiky,
-
využít rezervní kolo,
-
povést se s poškozenou pneumatikou k profesionálního pneuservisu.
Další exploatace pneumatiky vede k její celkovité zničení.
Pamatujte! Pneumatiku není možno opravovat na vlastní pěst!
Čemu je třeba věnovat pozornost?
Celkový pohled pneumatiky s různými druhy poškození – roztrhnutí boku pneumatiky a osnovy s důvodu nespraveného tlaku nebo zatížení, částečná separace dezénu, deformace a prasknutí v pruhu pátky.
Prasknutí s důvodu věku – poškození, které vede k vlivu vody k pneumatice a potom k korozí
Roztrhnutí boku pneumatiky – poškození, které mohou být spojené s poškození konstrukcí pneumatiky.
Musíte mít pozornost na vyboulení a nepravidelnosti v pneumatice.
Jízda s příliš nízkým tlakem, působí k výstřelu boku pneumatiky.