Štítky na pneumatikách se objevují na trhu od 1. listopadu 2012. O čem informují a jakou funkci plní? Čtěte a dozvíte se všechno, co potřebujete.
O čem informují štítky na pneumatikách?
-
O vlivu dané pneumatiku na prostředí (palivová efektivita, hluk)
-
O úrovni bezpečnosti (přilnavost na mokrém povrchu)
Palivová efektivita – valivý odpor
-
Palivová efektivita je v případě pneumatik popsaná prostřednictvím koeficientu valivého odporu
-
Tento koeficient je vyjádřený hodnotou kg/t (množství kilogramů na tunu), obrazně – pokud má pneumatika koeficient 12 kg/t, bude vozidlo během svého pohybu spotřebovávat to samé množství energie, jako kdyby se šplhal do sklonu 1,2%
-
Energetická efektivita dané pneumatiky bude vyjádřena v třídách: A – nejvyšší třída, 6,5 kg/t; G – nejnižší třída, 12 kg/t
Palivová efektivita – valivý odpor |
Třída |
155 ≤ G |
A |
140 ≤ G 154 |
B |
125 ≤ G ≤ 139 |
C |
|
D |
110 ≤ G ≤ 124 |
E |
G ≤ 109 |
F |
|
G |
Úroveň vnějšího hluku generovaného pneumatikami
-
O úrovni hluku generevaného pneumatikou nás informuje piktogram reproduktoru a hodnota udaná v decibelech, bez rozdělení na třídy
-
Nejnižší možná hodnota 72 dB je o 4 dB nižší než průměrná hlasitost pneumatik dostupných na trhu
Přilnavost na mokrém povrchu
-
Přilnavost na mokrém povrchu je popsána délkou brzdné dráhy vozidla v takových podmínkách
-
Třídy přilnavosti na mokrém povrchu odpovídají oblastem koeficientu přilnavosti G, který je průměrem přilnavosti dané pneumatiky a standardní přilnavosti srovnávané výzkumné pneumatiky
-
Nejvyšší třída A udává, že daná pneumatika brzdí lépe o 55 % na mokrém povrchu než srovnávaná pneumatika, naopak třída G udává, že daná pneumatika brzdí lépe o 10 % než srovnávaná pneumatika
Které pneumatiky jsou ze štítkování vyloučeny?
Za výjimky, které nemusí disponovat informačním štítkem, jsou považovány pneumatiky namontované jako součást původního vybavení do osobních, dodávkových a nákladních automobilů a pneumatiky dostupné na trhu výměny. Tyto výjimky obsahují:
-
Úroveň přilnavosti na mokrém povrchu dodávkových a nákladnách vozidel
-
Úroveň energetické efektivity a hluku profesionálních off-roadových pneumatik
-
Ojeté pneumatiky
-
Pneumatiky s hroty
-
Pneumatiky nadočasné použití (typ T)
-
Pneumatiky s průměrem menším než 254 mm (10“) nebo větší než 635 mm (25“)
-
Pneumatiky s rychlostním indexem menším než 80km/h (index F)
-
Pneumatiky navržené do vozidel zaregistrovaných poprvé před 1. 10. 1990
Jak štítky vypadají?
Štítky mají formu nálepky umístěné na běhounu. Jejich minimální rozměr je podle předpisů 75 x 110 mm.
Od kdy se štítky objevují na pneumatikách?
Předpisy vyšly v platnost 1. 11. 2012, od kdy jsou povinnou součástí prodeje pneumatik.
Odkud se můžeme dovědět, co štítky označují?
Informace zahrnuté na štítcích pneumatik musí být především dostupné celé široké veřejnosti, aby se pro uživatele mohly stát užitečné. Aby byla zajištěna dostupnost těchto informací a aby bylo klinetům umožněno porovnání jednotlivých tříd palivové efektivity, přilnavosti na mokrém povrchu a úrovně hluku, předepsala Evropská Unie podávat tyto informace současně s pordejem pneumatik.
Internetové strany distributorů musí navíc obsahovat:
-
Popis piktogramů užitých na štítku
-
Poznámku, že úroveň opotřební a bezpečnost na cestě silně závisí na chování řidiče, dále poznámku, že eco-driving může značně snížit spotřebu paliva, tlak vzbuchu v pneumatice musí být pravidelně kontrolován, aby mohla být garantována úroveň přilnavosti na mokrém povrchu a energetická efektivita
Hlavním úkolem štítků je zajistit, aby mohl klient učinit výběru na základě kompletních informací o dané pneumatice.
Co dále?
Evropská Komise plánuje nejpozději do pěti let od vydání předpisu o štítcích rozpracovat přehled limitů pro jednotlivé třídy energetické efektivnosti a přilnavosti na mokrém povrchu, uvažuje se též o dodání kritírií jako je odolnost vůči aquaplanningu a chování pneumatiky během projíždění zatáček. Dále se diskutuje o povinnosti užití štítků pro ojené pneumatiky.
Kdo dále?
Evropa není jediná, kde vznikají takové předpisy spojené se štítkováním pneumatik. Podobné předpisy vznikají současně v USA a v Japonsku. V USA je vůdcem v této oblasti Klaifornie a organizace NHTSA, která poskytuje rozšířenýrozsah informací vzhledem k evropským popisům o trvalosti pneumatik.