Přečtete si článek o výkonech pneumatik. Dozvíte se, jaké výkony pneumatik mají největší vliv na bezpečnost a jaké výkony jsou regulovány parametry. Zjistěte, jestli pneumatika s dobrou přilnavostí na mokru může být zároveň tichá.
Hlavní oblasti výkonů pneumatiky:
•přilnavost na mokré vozovce,
•brzdění na mokré vozovce,
•přilnavost na suché vozovce,
•ovladatelnost,
•úroveň hluku a pohodlí,
•trvanlivost dezénu,
•valivý odpor.
Celoroční a zimní pneumatiky mají dodatečný parametr bezpečnosti, který se projevuje především v přilnavosti v zimních podmínkách.
Rozdělení výkonů podle jejich významu
Vyše uvedené výkony můžeme rozdělit podle jejich důležitosti na:
-
spojené s bezpečností – zásadní význam,
-
spojené s ovladatelností – též se odráží v bezpečnosti,
-
spojené s pohodlím – oceńované hlavně během delších cest
-
spojené s provozními náklady
Následující tabulka ukazuje výkony s popisem jejich vlivu a s označením významu
Výkon |
Vliv |
Význam |
Přilnavost na mokré vozovce |
Chovaní na mokré vozovce během různých manévrů |
✭✭✭Bezpečnost |
Brzdění na mokré vozovce |
Výkonnost zadržení na mokré vozovce |
✭✭✭Bezpečnost |
Přilnavost na suché vozovce |
Chovaní na suché vozovce během manévrů |
✭✭✭Bezpečnost |
Ovladatelnost |
Snadnost řízení vozidla |
✭✭ Bezpečnost |
Úroveň hluku a pohodlí |
Komfort a vliv na únavu z řízení |
✭Unavenost Bezpečnost |
Trvanlivost |
Čas a provozní náklady |
Individuální – provozní náklady |
Valivý odpor |
Provozní náklady a vliv na přírodní prostředí |
Individuální - provozní náklady a vliv na přírodní prostředí |
Přilnavost na mokré vozovce
Parametr odpovědný za přilnavost na mokré vozovce během:
-
zatáčení,
-
zrychlení,
-
konstantní rychlosti jízdy,
-
při riziku aquaplaningu.
Faktory ovlivňující přilnavost na mokré vozovce
-
tvar dezénu,
-
systém drážek a lamel,
-
použitá gumová směs,
-
konstrukce pneumatiky,
-
typ vozovky,
-
hloubka vody,
-
znečištění vozovky.
Na mokré vozovce je nejdůležitějším hlediskem při posuzování výkonu odolnost vůči aquaplaningu. Při aquaplaningu ztrácejí pneumatiky na vodě přilnavost a nedotýkají se vozovky, plavou je vodním klínu, který vznikl z vody, která nebyla odváděna z pneumatiky. S každým zrychlením se zvyšuje riziko aquaplaningu.
Brzdění na mokré vozovce
V skupině výkonů spojených s přilnavostí hraje brzdění na mokré vozovce zásadní roli. Brzdění jako náhlá reakce na krizovou situaci se opírá o spolehlivost pneumatiky v jejím chování na mokrém povrchu. Takovou spolehlivost ocení každý řidič.
Přilnavost na suché vozovce
Úroveň přilnavosti se může lišit v zzávislosti na typu pneumatiky. Z hlediska bezpečnosti vykazuje pneumatika dvě nejdůležitější vlastnosti, a to přilnavost během zatáčení a brzdnou dráhu. Pneumatika musí také umožňovat dynamický rozjezd, proto musí odpovídat výkonu motoru.
Úroveň přilnavosti závisí na:
-
směsi a vzoru dezénu,
-
tvaru pneumatiky, její šířce a výšce profilu,
-
vnitřní konstrukci pneumatiky,
-
vnějších faktorech (druh vozovky, její stav, počasí),
-
parametrech vykonávané práce (tlak a zatíženi).
Pamatujte! Rychlost reakce nízko-profilových pneumatik je větší než reakce vysoko-profilových. První jsou proto vybírané pro sportovní vozidla.
Ovladatelnost
Můžeme ji popsat jako rychlost, snadnost a precizní reakce kol na otáčení volantu. Umožňuje kontrolu zvláštně při neočekávaných manévrech a také během rychlého zatáčení.
Ideální je, aby tento výkon byl průměrný – aby nebyl příliš pomalý ani příliš rychlý. Požadavky na ovladatelnost pneumatik jsou definovány již při projektovaní konkrétného typu vozidla, rozdílné vlastnosti budou důležité například pro sportovní a pro kompaktní vozy.
Úroveň hluku a pohodlí
Úroveň hluku a pohodlí je pro řadu řidičů také důležitým hlediskem.
Na úroveň generovaného hluku má největší vliv vzor dezénu – tvary jeho lamel a drážek.
Jestli je přilnavost na mokré vozovce doménou daného výrobku, bude jen těžko dosahovat současně nízké úrovně hluku. Zvýšená přilnavost je dána zvětšením drážek dezénu, snížená míra hluku naopak zmenšením těchto drážek.
Na první pohled hluk a komfort nemají vliv na bezpečnost, ale zvýšený hluk se může odrážet v únavě řidiče, která na bezpečnost cestování velký vliv už má.
Pozor! Zákon připouští použít pneumatiky s minimální hlubkou dezénu 1,6 mm. Je třeba ale pamatovat, že zimní pneumatiky s dezénem menším než 4 mm ztrácejí svoje trakční vlastnosti a je třeba je urychleně vyměnit.
Trvanlivost dezénu
Trvanlivost – odolnost pneumatiky vůči opotřebení.
Pro řidiče znamená trvanlivost dobu užívání pneumatik do momentu opotřebení dezénu označenému indikátory spotřeby (TWI).
Na trvanlivost pneumatik mají vliv:
-
použita gumová směs,
-
konstrukce pneumatiky,
-
rychlost jízdy,
-
styl jízdy,
-
úroveň zatížení,
-
tlak huštění,
-
technický stav zavěšení.
Valivý odpor
Valivý odpor je parametr, který v poslední dobé získává stále větší význam.
Valivý odpor má vliv na:
-
provozní náklady vozidla (menší valivý odpor se rovná nižší spotřebě paliva),
-
emise CO2 (znatelné hlavně v zimních podmínkách)
Přilnavost v zimních podmínkách
Jak bylo řečeno výše, velmi důležitá je pro celoroční a zimní pneumatiky právě přilnavost v zimních podmínkách.
Tato vlastnost v sobě spojuje:
-
správný rozjezd a brzdění v zimních podmínkách,
-
reakce vozidla během přímé jízdy a během zatáčení - při všech manévrech.