Dle řidiči nejen přilnavost je důležitá, ale také valivý odpor a odolnosti vůči opotřebení. 

Nízký valivý odpor odpovídá za spotřebu paliva a umožňuje její snížení. Pneumatika s nízkým valivým odporem pomalé se opotřebují.

 

Na suché vozovce důležitá je oblast kontaktu s vozovkou

 

Přilnavost pneumatik letém na suché vozovce

  • Povrch kontaktu a tuhost dezénu

Jim větší oblast kontaktu pneumatiky s vozovkou tím efektivnější práce mechanismu odpovědných za přilnavost – molekulární adheze a vtlačení. Na suché vozovce lepé se osvědčují širší pneumatiky. Velmi často můžeme montovat alternativní pneumatiky a opravit přilnavost na suché vozovce.

  • Vliv drážek

Vliv drážek v letních pneumatikách se charakterizuje dokonalou přilnavosti a mění se v  hranicí 30%. By mělo být drážek nejméně a nejmenší. Protože větší kostky mají vliv na stabilitu na suché vozovce.

  • Hlubokost drážek

Menší hlubokost je lepší, ale v tímto pádě  může pohoršit přilnavost na mokré vozovce a odolnost vůči aquaplanningu. Hlubokost 3mm garantuje optimální úroveň bezpečnosti.

  • Typ dezénu

Jsou tří typy dezénu: směrový, asymetrický a symetrický. Dobrou přilnavost na suché vozovce může poskytovat každý druh dezénu, protože vliv dezénu na přilnavost za suché počasí je minimální.

  • Model pneumatiky

Nejlepší přilnavost na suché vozovce poskytují modely:

Continental Conti PremiumContact 2
Continental ContiSportContact 3
Bridgestone RE050 A1
Michelin Energy Saver
Michelin Primacy HP
Pirelli P Zero

 

Zajímavost

Menší mnohost drážek znamená lepší přilnavost. V motocyklových sportech se používá pneumatiky bez drážek protože garantují největší přilnavost do vozovky.

 

Přilnavost pneumatiky letém na mokré vozovce

  • Druh směsí

Použití křemenu ve směsi se odráží ve velké přilnavosti. Rovněž má vliv na snížení valivého odporu, a zvýšení odolnosti vůči opotřebení pneumatiky.

  • Vliv drážek a jejích hlubokost

Přilnavost na mokré vozovce souvisí na systému odvádění vody, na který má vliv počet drážek, jejích hlubokost. V dešťových pneumatikách účast drážek je kolem 35%. Hlubokost pneumatiky na mokré vozovce je třeba mít nejméně 3 mm.

  • Typ dezénu

Nejlepším řešení k získaní nejlepších výkonů poskytuje směrový dezén písmena V. Poskytuje rovnoměrné rozložení hmoty a efektivně odvádějí vodu s drážek dezénu ve směru ramen. V případě širších pneumatik svoje role bude dobře splňovat asymetrický dezén. Hustě umístěné lamele rozptylují vodu. Jím hlubší dezén tím více vody je odváděna zpod čela dezénu. Snižuje riziko vzniku aquaplanningu. Větší přilnavost na mokré vozovce poskytuje také větší úhel ramen kosých.

  • Model pneumatiky

Uprostřed nejpopulárnějších pneumatik s dokonalým výkonem na mokré vozovce patři modely:

Continental Conti PremiumContact 2
Uniroyal RainExpert
Goodyear Eagle F1 Asymetric
Pirelli Cinturato P6
Bridgestone Turanza ER300
Michelin Primacy HP

Shrnutí

Tabulka představuje výkony pneumatik, které souvisí na vlastnostech dezénu.

Jak číst tabulku?

Vliv: "-" - negativní, "0" – neutrální, "+" – pozitivní, "++" - vynikající.

Vlastnost dezénu Přilnavost na
suché vozovce
Přilnavost na
mokré vozovce
Odolnost vůči
aquaplanningu
Větší vliv drážek - + ++
Hlubší drážky - + ++
Širší obvodní kanály a kosý drážky - ++ ++
Více lameli - ++ ++
Větší úhel kosých drážek 0 0 ++