Automobil s nevhodnými nebo dokonce poškozenými pneumatikami se stává nebezpečným strojem, nad kterým řidič může nejednou ztratit kontrolu. Na to bohužel řidiči ale často zapomínají. Přitom vystačí pár jednoduchých činností, které pomáhají předcházet nehodě a zároveň šetřit peníze za výměnu nevhodně užívaných pneumatik. 

Analýza dat v oblasti silniční nehodovosti v Německu přináší výsledky hodné zamyšlení. Téměř každá druhá porucha pneumatik končící nehodou je důsledkem příliš nízkého tlaku v pneumatikách. Jiné statistiky, potvrzené výzkumy evropských koncernů, ukazují, že až 75 % řidičů jezdí na pneumatikách s neodpovídajícím tlakem. Co je důsledkem ignorace ukazatele barometru? Jsou to především:

  • Horší přilnavost vozu – správná funkce asistentních systémů (ABS, ESC atd.) závisí na velké míře na tlaku v kolech
  • Zkrácený provoz pneumatik – guma se rychleji sjíždí a ztrácí tak své vlastnosti

 

Jak se starat o tlak v pneumatikách?

Základem je samozřejmě užívání shodně s podmínkami popsanými výrobcem vozidla. Doporučené hodnoty tlaku je možné zjistit z manuálu vozidla, občas jsou takové infomace umístěny na vnitřní straně dvěří nebo na záklopce palivové nádrže. Tlak musí být přizpůsoben zatížení vozu. Kontrolní měření by mělo být opakováno minimálně jednou za dva týdny a před každou delší cestou. 

Experti společnosti DEKRA (mezinárodní koncern zabývající se mimo jiné i certifikací vozidel, kvalifikacemi a poradenstvím pro motorizovanou společnost) doporučují následující:

  • Do pneumatik nezatíženého vozu přifouknout o 0,2 baru víc, než je doporučováno producentem
  • Do pneumatik silně zatíženého vozu přifouknout navíc 0,2 atmosfér na každou pneumatiku

Je třeba přitom mít na paměti, že tlak v kolech je ideální měřit při teplotě 21°C, když automobil ještě není zahřáté, například po minimálně 30 minutách stání. Nejlepší možností je přifukovat vzduch ráno (před výjezdem) stejně tak, jako kontrolovat. Když po poledni tlak přirozeně vzroste, například o 0,3 baru, vnímatelné důsledky budou zanedbatelné (v podstatě jedině kromě menšího jízdního komfortu). Pokud budete mít pocit, že je nutnost dofukování kol příliš častá, konzultujte situaci se svým pneuservisem.

Ještě před jízdou je potřeba zkontrolovat tlak v pneumatikách, ale i celkový stav pneumatik

 

Jak provézt samostaně kontrolu pneumatik?

Pneumatika, na jejímž boku se objeví vyboulení, se už nehodí pro další užívání. Není možné ji opravit. To je důvod, proč se vyplatí kontrolovat pneumatiky – pravidelná kontrola je prevencí jejího poškození. 

Dbejte na pravidelné prohlížení pneumatik, zaměřené na nejrůznější poškození, pukliny a vypouklá místa. Průběžně vyndavejte kamínky a jiné drobné předměty, které se nasbírají v drážkách dezénu. Při odstraňování kamínků z dezénu neužívejte ostré předměty, jako třeba šroubovák, protože mohou poškodit gumu okolo. Dobrými pomocníky je neostré nářadí ze dřeva nebo z umělé hmoty. Nebezpečné mohou být naopak kleště, kterými můžete utrhnout i kousek dezénu. 

Všechny změny zaznamenané během jízdy, jako například klepání, hlasitost, sjíždění vozidla ze směru jízdy, tlak na volant, jsou varovným signálem pro návštěvu servisu a vyjasnění problému. 

Pneumatika s nalezeným vyboulením už není vhodná k dalšímu používání

 

Jak si poradit s nabitým hřebíkem?

Hřebík v pneumatice řidiči vrásky dělat nemusí. Řešení existuje pouze jedno – všechny kovové předměty musí být odstraňovány z pneumatik v servisu. Po jejich vyjmutí z gumy obvykle dojde ke ztrátě tlakuobsluha v service téměř vždy musí současně opravit poškozené místo na gumě – odborníkovi taková oprava nečiní žádné potíže. Taková služba v servisu není drahá, nestojí za to snažit se na ní ušetřit. Není žádnou úsporou, když si řidič předmět z gumy vyjme sám a snaží se dopumpovat vzduch, který stále bude ucházet. Tímto trvale snížený tlak může vézt až k nereverzibilnímu poškození kontrukce pneumatiky. To následně už neumožní její další opravu a výdaje spojené s koupí nové pneumatiky znamenají znatelně vyšší ekonomickou ztrátu než odborné vyjmutí předmětu a následná rychlá oprava automechanika nebo vulkanizátora. 

Ani ponechání kovovývh předmětů (hřebíku) v pneumatice není ideálním řešením. Nebezpečné je především silné brzdění, kdy se hřebík dokáže zaseknout v povrchu silnice a na moment tak zablokovat celé kolo (kromě pracujícího systému ABS). Efektem je zploštění gumy v místě uvězněného předmětu, čímž je pneumatika opět znehodnocena. Dokonce i dojezd do nejbližšího autoservisu bývá v takovém případě komplikovaný. Jestli je taková situace ale nevyhnutelná, doporučujeme jet velice pomalu. Jízda v 50 km/h je na takto poškozené pneumatice už hodně znát. Při rychlosti 90 km/h může být automobil náhle stahován na bok (podobně jako při podklouznutí na ledě) – rychlá jízda může skončit tragicky. 

 

Dokonce i pneumatiky, které vypadají dobře, je třeba vyměnit po šesti letech

 

Poškození pneumatik aneb jízda na dírách a obrubnících

Velký vliv na životnost ogumění mají způsob a podmínky ježdění. Platí zůaté pravidlo, které říká, že o co méně máte vliv na stav povrchu silnice, o to více se snažte vyhýbat se poškozeným místům a nerovnostem. Pokud se nedá nerovnosti vyhnout, přejíždějte ji alespoň ve snížené rychlosti. Při přejíždění děr se daleko snadněji poškodí boční strany pneumatik než čelo běhounu. Hlavně pozor na obrubníky! Snažte se celkově vůbec neparkovat na chodníku, a jestliže není jiné východisko, vjíždějte na obrubník opatrně celým povrchem čela běhounu. Vjíždění na obrubníky je pro pneumatiku a její konstrukci škodlivější, než by se mohlo na první pohled zdát – nejlépe viditelný je tento fakt na rentgenových obrázcích.poškození konstrukce pneumatik nejsou hned viditelná. Najevo vychází až v průběhu jízdy ve vysokých rychlostech. Pamatujte, že jízda na špatných nebo starých pneumatikách je vždy velmi nebezpečná. V krajních případech může dojít totiž až k náhlému roztržení pneumatiky (zde se dozvíte, jak zareagovat v nebezpečné situaci). 

 

Poškození pneumatik a jejich věk

Dokonce i když má dezén několikaletého ogumění ještě tolerovatelnou hloubku, dochází v průběhu let k oslabení vnitřní struktury pneumatiky. Opotřebení je jevem normálním a nelze mu uniknout. Sama guma ztrácí během dlouhého užívání i s ohledem na svůj věk zásadní vlastnosti, z nichž největší význam má přilnavost. 

Fyzický stav pneumatik ve velké míře odpovídá stylu jízdy řidiče, ale i povrchu, po kterém se vozidlo nejvíce pohybuje, dále hodnotám tlaku v pneumatikách a kontrolám věnovaným stavu pneumatik. Avšak v každém případě se experti shodují, že po šesti letech od data produkce nemají ani málo používané pneumatiky takové vlastnosti, jako kdyby byly nové. Pro zajištění maximálního bezpečí během cestování se doporučuje měnit pneumatiky každých šest let dokonce, i když vypadají jako téměř nepoužité. Rok a týden výroby je možné vyčíst z čísla DOT. Ovšem pokud hloubka drážek dezénu klesla u letních pneumatik pod 3 mm a u zimních pneumatik pod 4 mm, je lepší výměnu pneumatik dále neodkládat bez ohledu na to, zda uplynulo šest let nebo ne. Zákonem daná hloubka dezénu je sice 1,6 mm, ale lépe na takové úrovni nejezdit. 

Pokud máte pochybnosti, co se týče stavu Vašich pneumatik, vyražte do profesionálního servisu.