Přinášíme nejdůležitější informace o výrobních vadách, jaké se objevují na pneumatikách. Detaily o typologii výrobních vad a možnostech jejich zjištění se dozvíte při čtení právě tohoto článku. 

Co znamená výrobní vada pneumatiky?

Výrobní vady, jak název napovídá, vznikají už během výrobního procesu. Rozlišujeme několik druhů výrobních vad:

  • Vnitřní poškození

  • Boční poškození

  • Vnější poškození

  • Ramenní poškození

  • Čelní poškození

poskozeni

Praskání jako důsledek stárnutí materiálu

 

Nejčastěji se můžeme setkat s následujícími výrobními vadami: 

  • Neodpovídající složení použité gumové směsi
  • Přechod vadného modelu pneumatiky přes konečnou kontrolu
  • Cizorodá tělesa
  • Vyžití levných nebo starých komponent a materiálů
  • Poruchy spojené s ocelovými pásy konstrukce a s textilní vrstvou
  • Defekty pneumatik spojené s vnitřní butylovou vrstvou
  • Nevyvážené pneumatiky
  • Chyby v konstrukci
  • Vady spojené s okrajovým drátem
  • Příliš vlhké prostředí a jiné kontaminace během výrobního procesu
  • Heterogenita pneumatiky

 

Při jakých příležitostech se dají rozpoznat některá výrobní poškození?

  • Během jízdy (heterogenita, špatné vyvážení, oddělení dezénu)
  • Pod tlakem po nasazení na disk (řídnutí a změna směru „nití“ vsrvy způsobující boule, vnější poškození)
  • Před nasazením na disk (poškození butylové vrstvy, vnější vady, poškození vnitřku pneumatiky)

 

Co to znamená, když je pneumatika nevyvážená?

Špatné statické vyvážení se objevuje v případě, kdy osa pneumatiky pohybující se v setrvačnosti a střed hmoty pneumatiky neodpovídají ose otáčení pneumatiky namontované na kole. Příčinou tohoto jevu je odlišná hmotnost některého ze sektorů obvodu pneumatiky. 

Faktory, které mohou mít vliv na vysokou míru špatného vyvážení:

  • Přiliš silné nebo naopak slabé navrstvení dezénu
  • Nesprávné napnutí dezénu
  • Nesprávné nanášení různých složek v pneumatice
  • Různá tloušťka složek

Důsledky špatného vyvážení:

  • Nepřirozené, příliš rychlé opotřebení dezénu spojené se zkrácenou dobou užívání pneumatiky
  • Problémy s vyvážením nápravy
  • Vibrace ve vozidle
  • Vzrůstající spotřeba paliva
  • Rychlejší opotřebení ložisek kol a jednotlivých dílů nápravy

 

Jaké se mohou objevit druhy heterogenity pneumatiky?

  • Radiální tlučení – jedná se o heterogenitu tvaru pneumatiky, která je měřena jako změny paprsků čela nafouknuté pneumatiky v momentu jejého otáčení. Velké radiální tlučení způsobuje hluk v automobilu a vibrace, které se odráží také ve zhoršení jízdního komfortu.
  • Radiální síla – v tomto případě jde o heterogenitu pružnosti pneumatiky. Dochází k ní, když se pružnost po obvodu pneumatiky mění ve svých hodnotách. Příliš vysoká hodnota radiální síly způsobuje hluk ve vozidle a vibrace, zvláště během jízdy ve vysokých rychlostech.
  • Efekt kužele – to je tendence pneumatiky otáčet se podobným způsobem jako se otáčí kužel, takže zatáčí do strany. Efekt kužele může nabávat kladných i záporných hodnot (pneumatika táhne vpravo nebo vlevo).
  • Laterální síla – to je tendence pneumatiky cyklického táhnutí během jednoho projížděného oblouku jednou na jednu stranu, podruhé na druhou stranu. 

 

Jsou výrobní poškození nebezpečná?

Některá poškození mají pouze charakter kosmetický, naopak jiná mohou mít na bezpečnost nebo komfort cestování obrovský vliv. 

 

Co dělat při vlastním podezření na výrobní poškození pneumatiky?

  • Ohodnotit stav pneumatiky
  • Vydat se do servisu za cílem profesionálního posouzení
  • Pokud se potvrdí, že jde o výrobní vadu, je možné podat reklamaci prodejci nebo garantovi