Vyplatí se využívat nízkoprofilové pneumatiky? V jakých rozměrech jsou dostupné? Odpovědi na otázky spojené se sníženým profilem pneumatik naleznete právě v tomto článku.

Co představuje nízkoprofilová pneumatika?

Parametry popisující rozměr pneumatiky jsou její šířka, výška (profil) a průměr usazení čili průměr disku. Věechny tyto parametry na sobě navzájem závisí, což znamená, že pokud bychom chtěli v uričtěm automobilu změnit jeden parametr, museli bychom změnit rovněž všechny zbylé. To vyniká z nutnosti celkového chování průměru kola navrhovaného výrobcem vozidla. Výška profilu, jinak označovaná jako série, je poměr mezi výškou boku pneumatiky a jeho šířkou.

 

Jak vypočítat profil pneumatiky?

Velikost není absolutní hodnotou,  zatímco se váže šířkou a výškou. Například: shodně se vzorem bude výška boku pneumatiky 205/55R16 menší než výška boku pneumatiky 225/55R16. automaticky bude nižší rovněž její celkový průměr (celková výška pneumatiky).

Jaké pneumatiky označujeme jako nízkoprofilové? O nízkoprofilových pneumatikách hovoříme v takovém případě, kdy je hodnota výšky boku od disku k povrchu poměrně malá vzhledem k šířce průřezu pneumatiky. Nízkoprofilové pneumatiky jsou obvykle používané jako originální vybavení automobilů střední a vyšší třídy. Takové automobily jsou často charakterizovány sportovními výkony. Nízkoprofilové pneumatiky jsou oblíbené též u tuningových fanoušků, kteří jimi nahrazují pneumatiky výrobní.

Typický rozměr nízkoprofilové pneumatiky

 

Které pneumatiky jsou nízkoprofilové?

Gumárenský trh a průmysl jsou podobně jako celá motorizace v stále probíhající evoluci. Tempo změn je vysoké, objevují se nová řešení a nové trendy. Stejně se mění v průběhu let i pojetí a význam nízkoprofilových pneumatik. Kdysi v 70. letech byla jako nízkoprofilová nazývána každá pneumatika s profilem nižším než 80. Dnes tyto hodnoty nijak nekorespondují s realitou. Profil 55  je v současnosti stále méně často považovaný za nízký.

Rozměr 205/55R16 se stává v Evropě jedním z nejpopulárnějších rozměrů pneumatik montovaných na vozidla střední třídy. Pneumatiky střední třídy v uvedeném rozměru se objevují často bez okraje chránícího disk, díky čemuž přestávají být vedeny jako nízkorpofilové. Je potřeba stále pamatovat na bezprostřední vztah mezi váškou boku pneumatiky a její šířkou. Pneumatika o rozměru 185/55R15 může být jednoznačně označena jako nízkoprofilová, protože její aktuální výška boku je značně menší než v případě pneumatiky o rozměru 205/55R16.

Shrneme-li všechny informace, můžeme za nízkoprofilovou považovat takovou pneumatiku, jejíž série je menší nebo rovna  55-50 v závislosti na šířce. Nízkoprofilová pneumatika je obvykle vybavena ramenem chránícím disk.

Pneumatika Kumho Ecsta s profilem 15

 

Jaké jsou nejnižší profily pneumatik?

Normy ETRTO (Evropské sdružení výrobců pneumatik a disků) z roku 2009 definují jako nejnižší profil 20, to znamená rozměr 375/20R21. Ale během veletrhů Sema v Severní Americe přišly firmy Nexen a Kumho s první sérií 15 na světě. V případě Nexenu se jedná o model N3000 o rozměru 365/15ZR24, Kumho prezentoval model Ecsta SPT KU31 o rozměru 385/15ZR22.

Dochází u nízkoprofilových pneumatik k rychlejšímu opotřebování?

Každá pneumatika musí být zkonstruována a vyrobena takovým způsobem, aby zajistila užívání a trvalost odpovídající jejímu rychlostnímu indexu a indexu nosnosti v daném rozměru. Obvykle je normalizace opotřebování zajištěna zesílením čela a patky pneumatiky. Teoreticky by měla být životnost nízkoprofilové pneumatiky stejná jako u normálních pneumatik.

Na druhou stranu je ale nízkoprofilová pneumatika více ohrožena nejrůznějšími druhy poškození, obzvlášť v případě jízdy na pneumatikách s příliš nízkým tlakem nebo při příliš vysokém zatížení. Prudké nájezdy na obrubníky a na jiné překážky ve vyšších rychlostech a časté otírání boku pneumatiky například též o obrubník mohou nízkoprofilovou pneumatiku poškodit mnohem výrazněji. Dalším faktorem, který zvyšuje pravděpodobnost poškození nebo rychlejšího opotřebení, je styl jízdy a charakter cestování, ke kterému jsou pneumatiky určeny. Nízkoprofilové pneumatiky jsou používány často za sportovními účely, kdy výrobce vychází vstříc očekávání klienta v zajištění vysoké úrovně přilnavosti, ale za cenu rychlejšího opotřebování.

Stále častěji se začínají nízkoprofilové pneumatiky vyrábět za pomoci technologie Run Flat, která umožňuje jízdu dokonce i po úplné ztrátě tlaku v pneumatice. Taková vlastnost vymáhá dodatečného zesílení boku i ramena pneumatiky, aby byla schopná udržet tvar a pokračovat v jízdě i po ztrátě tlaku.

Pneumatika Nexen s profilem 15

 

Vliv nízkoprofilových pneumatik na zavěšení

Pokud byly nízkoprofilové pneumatiky montovány jako originální součást vozidla, jsou tomu všechny elementy zavěšení přizpůsobené a zaručují odpovídající fungování i životnost.

Problém nastává tehdy, kdy systém podvozku a zavěšení není vhodně přizpůsobený větším diskům a pneumatikám, které absorbují nerovnosti povrchu v menším stupni. Pokud není zavěšení nastaveno na užití nízkoprofilových pneumatik, způsobuje tak rychlejší opotřebování pneumatik, ale i celého závěsného systému. Použitím nízkoprofilových pneumatik se rovněž zvyšuje riziko poškození alu disků, na které jsou tyto pneumatiky montovány nejčastěji. Ochranné rameno nízkoprofilových pneumatik neochrání disk při vjezdu do díry.

 

Jaký tlak by měl být v nízkoprofilových pneumatikách?

V případě nízkoprofilových pneumatik hraje vhodná hodnota tlaku velmi specifickou a důležitou roli. Nadměrně vysoký tlak se může značně odrážet v komfortu cestování, naopak nízký tlak může v rychlém tempu vést k přehřátí a neodvratnému poškození pneumatiky. Proto je vždy doporučována důkladná kontrola a udržování hodnot stanovených výrobcem vozidla. Někteří výrobci nabízí do daného typu vozidla homologované pneumatiky s nízkým i vyšším profilem a v případě nízkého profilu doporučují trochu vyšší hodnoty tlaku (obvykle 0,2 B), ale není to zásadou. Nutnost zvýšeného tlaku vyplývá z faktu, že zmenšený objem pneumatiky musí musí nést nezměněnou hodnotu zatížení.

Nízkoprofilová pneumatika mění vzhled auta k lepšímu

 

Nízkoprofilové pneumatiky: výhody

Nejviditelnější výhodou použití nízkoprofilových pneumatik je vizuální nadnesení atraktivity automobilu. Nízký profil se často váže s použitím větších kol a pneumatik s větší šířkou, což pozitivně ovlivňuje chování automobilu na suchém povrchu stejně tak během brzdění, jako při projíždění zatáček.

Nízký bok odpovídá rovněž větší tuhosti pneumatiky, která je cennou vlastností speciálně v případě dynamické jízdy v zatáčkách zvláště na hladkém povrchu.

Nízkoprofilové pneumatiky zajišťují lepší kontakt s vozidlem, řidič má větší kontrolu nad  autem a je tak ve stavu lépe předvídat jeho chování. Rozhodně méně je vnímán náklon do strany.

 

Nízkoprofilové pneumatiky: nevýhody

Za zásadní vadu nízkoprofilových pneumatik je považováno značné snížení komfortu jízdy. Jde o komfort mechanický (tlumení), ale i akustický (hluk). Snížená výška boku pneumatiky i s tím spojená větší tuhost pneumatiky způsobují značné zostření vnímání nerovností povrchu a špatného stavu silnice – oproti pneumatikám o stejném průměru s vyšším profilem. Větší tuhost běhounu znamení současně menší povrch dotýkající se nerovného povrchu, což může na takovém povrchu způsobovat zmenšení přilnavosti.

Nízký profil obvykle znamená též značnou šířku pneumatiky. Ta může potenciálně generovat více hluku. Pokud jsou nízkoprofilové pneumatiky montované do automobilů, které nejsou vyrobeny na tuhou práci kol a přizpůsobeny takovému typu pneumatik, objevuje se negativní vliv na opotřebení celého závěsného systému. Pokud je navíc změněna výška kola o 5 mm, je nutná současně změna nastavení světel vozidla.