V současné době nejsou pneumatiky charakterizovány pouze a výlučně dobrou přilnavostí. Během procesu projektování pneumatiky se klade velký důraz také na další výkony pneumatiky, jako například na valivý odpor a emise hluku.
Pneumatikářský průmysl se rozvíjí opravdu dynamicky. Každou sezónu jsou na trhu představovány nové modely pneumatik, které jsou výsledkem nejnovějších technologických řešení. Říká se, že „potřeba je matkou vynálezu“. V případě pneumatik je toto přísloví více než potvrzeno. Přečtěte si, co je podstatou nových řešení při výrobě pneumatik, proč je na ně kladen tak velký důraz a kam nejdříve míří takové produkty.
Obecně je kladen velký důraz na ekologické vlastnosti pneumatik
Výkony moderních pneumatik
Valivý odpor
Snížení valivého odporu má vliv na snížení úrovně spotřeby paliva. Nízkého valivého odporu je možné docílit za pomoci příměsi sloučenin křemíku do gumové směsi užité při výrobě pneumatiky. Idea snížené spotřeby paliva se objevila jako první v pneumatikářském průmyslu. Další kroky vedoucí k takovému efektu činí rovněž výrobci automobilů.
Průkopníkem ve snaze o snížení valivého odporu se stala společnost Michelin, která přišla s technologií Energy. Nejpopulárnějším modelem pneumatiky, orientovaným na snížený valivý odpor, je Michelin Energy Saver. Nástupci se staly posléze modely Goodyear EfficientGrip a Pirelli Cinturato P7 (podle testu ekologie pneumatik).
Emise hluku
Snížení úrovně hluku emitovaného při jízdě dosahují výrobci hlavně prostřednictvím změny vzorů dezénu. Moderní dezény se vyznačují jinou stavbou jednotlivých drážek a lamel než dezénu produkované přek několika lety. Před osmi až deseti lety byly pro nízkoprofilové pneumatiky charakteristické otevřené drážky, které zajišťovaly lepšé odvádění vody. Takové řešení mělo dvě zásadní chyby:
-
Vyšší úroveň hluku (ovlivňující snížený jízdní komfort)
-
Kratší životnost pneumatik (otevřené bloky se rychleji sjížděly)
Tiché otáčení pneumatiky bývá obvykle spojeno s nízkým valivým odporem a naopak. Na základě testu letních pneumatik v rozměru 195/65 R15, prováděného společností ADAC, je možné počítat za nejtišší mimo jiné následující modely: Bridgestone Ecopia EP150, Hankook Kinergy eco K425, Pirelli Cinturato P1 a Nokian V.
Více na téma valivého odporu pneumatik a emitovaného hluku:
Co je charakteristické pro moderní pneumatiky?
Obecně platné právní normy spojené s hlučností pneumatik a posuny v technologickém vývoji zapříčinily postupný přechod na produkci tišších vzorů dezénu. Takové vzory dezénu jdou ruku v ruce rovněž s jinými výhodami. Hluk a valivý odpor jsou celkově natolik důležité, že se informace o těchto výkonech nachází na štítcích pneumatik, které se objevují o pneumatikách povinně od roku 2012.
Vzor dezénu tiché pneumatiky je vybaven užšími drážkami doplněnými o zářezy a lamely jsou poskládané blíže k sobě. Větší styčná plocha pneumatiky a povrchu silnice se pozitivně odráží v:
-
Přilnavosti na suché silnici
-
Snížení vlivu pneumatik na úroveň spotřeby paliva (nižší valivý odpor)
-
Přilnavosti na mokrém povrchu (zásluhou odpovídající konstrukce drážek a žeber se nezhoršuje)
-
Úrovni emitovaného hluku
Zajímavost
Další vývoj v redukci hluku bude směřován k přenášení zvuku pneumatiky v prostoru nad kolem, kde bude hluk dále tlumen.
Na další snížení valivého odporu bude mít s největší pravděpodobností vliv rozvoj elektrických vozidel.
Kam zamíří nové modely pneumatik nejdříve?
Rychlý rozvoj v oboru nachází své uplatnění především na trhu prvotního vybavení. Technologické inovace použité ve výrobě automobilů vyžadují nová řešení i ve výrobě pneumatik montovaných na taková vozidla.
Producenti pneumatik určených do originálního vybavení se specializují zvláště na tři vlastnosti pneumatik:
-
Řízení pneumatik
-
Hluk pneumatik
-
Komfort pneumatik
Současně také vzrůstá význam role valivého odporu a jeho vlivu na spotřebu paliva. Výkony pneumatik určených do originálního vybavení jsou přizpůsobeny danému modelu vozidla v celé šíři jeho fungování, které bude podle výrobce nejvíce odpovídat potřebám řidiče kupujícího takový model vozu. Například pneumatiky určené do kompaktního městského vozu mají nízký valivý odpor (Michelin Energy Saver montovaný do Peugeota 308 a Reanaulta Twingo). Oproti tomu pneumatiky do luxusních vozidel jsou obvykle velice komfortní.
Na trhu s alternativními pneumatikami jsou nejdůležitějšími parametry cena a životnost, které jsou obvykle spojené s jistým kompromisem, co se týče jejich jiných vlastností.
Pneumatiky jako součásti originálního vybavení se nepatrně liší od těch prodávaných samostatně
Alternativní pneumatika versus pneumatika z originálního vybavení
Ve chvíli, kdy hovoříme o specifikách pneumatik z originálního vybavení vozidla, je nasnadě otázka, zda je pneumatika zakoupená v obchodě identická s tím samým modelem pneumatiky namontované z továrny. Odpověď zní: pravděpodobně není.
Pneumatiky patřící do originálního vybavení se nepatrně liší ve své konstrukci, protože jsou navrhovány speciálně pro konkrétní model automobilu. Opětovný nákup pneumatiky označené zkratkou OE (z anglického original equipment) je prakticky nemožný. Navíc model ze sériové výroby bez označení OE je produkován ve značně větším množství a jejich stavba se tak stává kompromisem jednotlivých výkonů.
Na druhou strany jsou změny ve stavbě pneumatiky tak malé, že ani nejzkušenější řidič je v plné míře není schopen zaznamenat. Kompromisní neoriginální pneumatiky umožňují rovněž lepší celkové dopasování jednoltivých výkonů do očekávání klienta - a to je přeci nejdůležitější.
Suma sumárum, alternativní pneumatiky se nepatrně liší od originálního vybavení, ale vůbec nejsou ve svých výkonech horší. Ve stejné míře se charakterizují moderními technologickými řešeními.
Nevíte, jakou pneumatiku vybrat, aby splňovala Vaše potřeby a očekávání? Zavolejte nám na číslo 225 850 210. Pomůžeme Vám s výběrem!