Co znamená ochranné rameno pneumatiky? K čemu slouží tak zvané ohraničení disků? Jaké pneumatiky jsou vybaveny ochranou ráfku a jaké ne?
Pneumatiky a disky mohou podlehnout mechanickým poškozením v důsledku najetí na obrubník nebo na jiné předměty. Náraz pneumatiky může způsobit vyboulení na jejím boku, nebo dokonce prasknutí.
Následky mohou být zanechány rovněž na disku. Dochází k poškozením od poškrábání laku až po poškození hrany disku v podobě různých zářezů a důlků. Disk s poškozenou hranou je ve větším stupni náchylný na proces koroze. To se v extrémních případech odráží až v potížích s vyvážením kol. Kromě toho disk s poškozeným ráfkem ztrácí svou vizuální „přitažlivost“, která je zvláště podstatná u alu-disků.
Jakým způsobem producenti zabezpečují své produkty před podobnými typy poškození?
Ochrana ráfku pomáhá předcházet poškození disku
i pneumatiky během parkování u obrubníků.
Ochranné rameno jako prevence poškození
Celá řada moderních pneumatik chrání svoje boční stěny i hrany disků před takovým typem mechanického poškození použitím speciálních chráničů, které označujeme ochrannými rameny.
Ochrana pomáhá ohraničit poškození a/i disků v případech, kdy se řidič otře o obrubník při parkování nebo zatáčení. Nejčastěji se s ochranným ramenem setkáme u osobních pneumatik s profilem nižším než 55, avšak existují výjimky závisející na daném producentovi. Proč u profilu nižší než 55? protože tak zvané nízkoprofilové pneumatiky jsou nejčastěji montovány na hliníkové disky. Navíc mají pneumatiky s menším profilem než 55 tak velkou prostor uprostřed, že se hrany alu-disků bez problémů „obují“ do pneumatiky. Ovšem, jak už bylo zmíněno výše, závislost nízkého profilu a pneumatiky s ochranným ramenem není vždy podmínkou.
Setkáváme se i s takovými případy, kdy se konkrétní model objevuje v jednom rozměru buď ve verzi s ochranou, a nebo ve verzi bez ochrany ráfku. Jak je to možné? Příčinou jsou dohody mezi producenty automobilů a producenty pneumatik. Pokud si konkrétní výrobce vozidla objednává pneumatiky jako originální vybavení (OE) do svého modelu vozidla, může si přát, aby tyto pneumatiky neměly ochranné rameno (pneumatiky bez ochrany usnadňují nasazování puklic).
Pneumatika může být dostupná v jednom rozměru s ochranným ramenem nebo bez něj.
Vyplatí se investovat do pneumatik s ochranným ramenem?
Většina standardních pneumatik (s profilem vyšším než 55) není vybavena žádnými chrániči, protože je často montována na ocelových discích. To není omyl. I když to tak možná nevypadá, většina ocelových disků používá puklice, aby vylepšila svůj vzhled. Nepřítomnost chrániče zajišťuje větší pružnost ve výběru puklice i ve způsobu jejího nasazování na kolo.
Ochranné rameno na pneumatice je tvořeno za pomoci různých technologií v závislosti na výrobci. Některé mají vystouplé žebro přilehlé k okraji dolní části bočních stěn nebo naopak hluboký zářez jdoucí po obvodu disku. Jiné pneumatiky mají silnější žebro v místě maximální šířky výkroje pneumatiky (vzdálenost mezi bočními stěnami pneumatiky měřená v nejširším místě).
Vystouplé žebro přiléhající k okraji nebo hluboko zasunutá rýha fungují především jako ochrana nízkoprofilových pneumatik a aluminiových disků před případným mechanickým poškozením způsobeným například najetím na obrubník.
V pneumatikách určených do více nebo méně terenních vozidel pomáhají ochrany disků rovněž čistit pneumatiku i disk od nečistot a chrání před poškozeními způsobenými kameny, větvemi a jinými poškozeními, se kterými je možné se setkat při jízdě terénem.
Pneumatiky s jedním nebo několika vystouplými žebry v místě maximální šířky jsou často používány v automobilech dodávkových, v návěsech a v přívěsech. Dodatečná tloušťka gumy takového žebra v nejširším místě pneumatiky chrání před poškozeními bočních stěn a zvětšuje množství gumy, která je vystavena nárazům do obrubníku a podobně – opakující se nárazy obvykle způsobují přetnutí nebo narušení vnitřní struktury pneumatiky.
Kromě toho je cíl všech chráničů pneumatik i disků obecně téměř stejný, bez ohledu na druh ochrany spojený s účelem užití pneumatiky i s daným producentem. Jejich úkolem je chránit vnitřní strukturu boční stěny pneumatiky a chránit okraje disku před mechanickými poškozeními.
Označení MFS informuje o vybavení pneumatiky ochranným ramenem.
Označení pneumatik s ochranným ramenem podle jednotlivých výrobců
Na pneumatikách koncernu Goodyear:
RFP – Rim Fringe Protector – ochrana disku
FP – Fringe Protector – ochrana disku
MFS – Maximum Flange Shied – ochrana disku, označení používané Dunlopem
Na pneumatikách koncernu Continental:
FR – Felgen Ripen – prstenec chránící obruč
Na pneumatikách koncernu Pirelli:
Donedávna se objevovalo označení Cord (ochrana disku na boční stěně pneumatiky), ale v současnosti už se nepoužívá.
Na pneumatikách koncernů Bridgestone a Michelin:
Kromě toho, že pneumatiky s měnším profilem než 55 většinou jsou vybaveny ochranným ramenem, tak se na pneumatikách neobjevuje označení, které by o tom informovalo.