Zimní sezóna je v plném proudu a spolu s ní i dilema spojené s výběrem pneumatik. V tomto článku se podíváme na to, jak vybrat správný rozměr zimních pneumatik. Je lepší v zimě používat větší nebo užší pneumatiky než v létě?
Donedávna panoval mezi řidiči jako jediná pravdivá koncepce názor, že přes zimu se musí používat užší pneumatiky než v létě. Dnes se však obecně shodnou specialisté na tom, že během zimy i léta je nejlepší používat jeden a ten samý rozměr.
Jinak je tomu v případě, kdy bydlíme dále od větších měst, kde padá hodně sněhu a kde se na protahování silnic někdy zapomíná. Potom se vyplatí používat v zimě užší pneumatiky. Čtěte více a získejte více informací na toto téma.
Ideální je používat rozměr doporučovaný výrobce vozidla.
Jaké jsou důsledky používání užších pneumatik?
Výhody:
-
Lepší přilnavost na sněhu
-
Menší riziko aquaplaningu
Nevýhody:
-
Delší brzdná dráha
-
Horší přilnavost v zatáčkách
Proč odborníci doporučují používání zimních pneumatik v rozměru homologovaným producentem vozidla?
V první řadě je důvodem technologický postup, vysoké výkony moderních zimních pneumatik a klimatické změny, které vedou až do krajních a nepředvídatelných podmínek panujících na silnici během zimního období.
Manažer výrobků Michelin v Polsku:
Změna šířky zimní pneumatiky na užší než je letní pneumatika se nedoporučuje. Obvykle se tíhne k používání identického rozměru u zimních pneumatik jako u letních pneumatik (rozměru homologovaného výrobcem daného vozidla). Zúžení pneumatik způsobuje zhoršení trakčních vlastností vozu a díky zmenšenému styčnému povrchu se silnicí způsobuje i zhoršení brzdění na mokrém, zasněženém, uježděném a zledovatělém povrchu.
Před rozhodnutím o výběru užšího rozměru pneumatik se poraďte se specialistou.
Training manažer ve společnosti Goodyear:
V případě zimních pneumatik se nevyplatí přecházet na užší, když mají letní pneumatiky šířku dezénu do 205 mm (například rozměr 205/55 R16). Pokud je tato hodnota větší, je možné zvažovat výměnu rozměru na užší, avšak zúžení zbytečně nepřehánět.
Užší zimní pneumatika přináší větší tlak na jednotku plochy, díky čemuž může být zlepšena přilnavost na sněhu. Z toho důvodu jsou užívány při automobilových závodech velice často opravdu úzké pneumatiky (vybavené hroty), protože hroty se pak silněji zabodávají do sněhu. Užší dezén disponuje současně menším povrchem kontaktu s povrchem, což může následně zhoršit jeho přilnavost na kluzkých místech.
Montáž užších pneumatik může způsobit, že bude pneumatika v jistých situacích a při větší síle motoru mnohem rychleji ztrácet svou přilnavost. Systémy jako ASR, ABS a podobně jsou nastaveny tak, že berou v úvahu doporučené ogumění pro daný typ vozidla. Nasazení neodpovídajících pneumatik může způsobit, že tyto systémy nebudou odebírat správné signály vyhodnocené na základě chování užších pneumatik na konkrétním podkladu. Občas se stane, že se ABS zapíná zbytečně často i v situacích, kdy nebrzdíme příliš silně nebo kdy je povrch silnice suchý.
V případě automobilů se silnějším motorem se zase stává, že výrobce homologuje zimní pneumatiky nepatrně užší v porovnání s letními pneumatikami.
Zimní pneumatiky nikdy nesmí mít index nosnosti nižší než letní pneumatiky montované v daném automobilu. Rychlostní index pneumatik montovaných na vozidle v zimě nižší být může. Rozhodnutí Ministerstva dopravy spojené se Silničním zákonem jednoznačně hovoří o použití pneumatik označených jako zimní a jejich nutné homologaci k výkonům daného vozidla, jeho maximální rychlosti (přičemž minimální index rychlosti je 160 km/h).