Zjistěte, jak správně vybírat alternativní rozměr Vašich pneumatik. Podívejte se, jaké jsou výhody a jaké jsou nevýhody používání alternativ. Přinášíme průvodce změny rozměru disků i pneumatik.

Alternativní pneumatiky jsou pneumatiky s rozdílným rozměrem, které je stále bezpečné použít  na konkrétním vozidle. Alternativní pneumatiky jsou montovány, když je zapotřebí změnit některé jízdní vlastnosti, například brzdnou dráhu. Dalším důvodem může být lepší vzhled vozu, který je dán zpravidla větším průměrem disků, anbeo snížení nákladů spojených s provozem, protože naopak pneumatiky s nižším průměrem jsou mnohem levnější.

Tabulky s rozměry pneumatik

Tabulky s producentem doporučovanými rozměry pneumatik a s doporučeným
tlakem můžeme najít u palivové nádrže nebo na prahu od dveří.

Na co je potřeba pamatovat při výběru alternativních pneumatik?

Výrobce vozidla připouští změnu vnějšího průměru pneumatiky, který nesmí překročit rozdíl 2 % ve srovnání s původním rozměrem. Při instalaci disků s větším průměrem musíme dát proto pozor, aby bylo dodrženo toto rozpětí celého kola a přizpůsobit změně disku i rozměr pneumatiky.

Před dokončením změn musíme mít na paměti, že ve většině případů používání producentem homologovaných rozměrů pneumatik i disků je jediná garance udržení takových trakčních výkonů vozidla, s jakými producent vozidlo přivedl na trh.

 

Výhody většího průměru kola

Zvětšení stupně přilnavosti. Zlepšení přilnavosti záleží ve velké míře na změně profilu a šířce pneumatiky. Navíc zvětšení šířky pneumatiky napomáhá zkrátit brzdnou dráhu na suchém povrchu.

Zrychlení reakcí a zlepšení stability v zatáčkách. Větší průměr disku ve spojení s menším profilem pneumatiky umožňuje bezpečně projíždět zatáčky ve větších rychlostech díky dobré stabilitě a dobrým reakcím vozidla při zatáčení.

Estetický efekt. Větší disky a širší pneumatiky vydají sportovněji.

Možnost aplikace většího brzdového kotouče. Zvětšení průměru disku umožňuje namontovat mnohem větší brzdové kotouče/bubny a další součásti brzdového systému. Taková modifikace zefektivňuje ve značném stupni reakce na brzdění a zkracuje brzdnou dráhu.

 

Nevýhody většího průměru kola

Náklady. Nové disky a nové pneumatiky znamenají vždycky velké výdaje, zvláště disky o větším průměru jsou dražší. Podobně je tomu i s pneumatikami – nižší profil a větší šířka dezénu vyžaduje použití lepších materiálů a komplikovanějších technologií při výrobě, což se rovněž odráží ve finální ceně produktu.

Větší spalování. Širší pneumatiky se vyznačují větším valivým odporem, který je příčinou zvýšené spotřeby paliva. Navíc podku pneumatiky nepatří do tak zvané kategorie „Lighweight“, mají také negativní vliv na výkony (akcelerace vozidla je pomalejší).

Větší pravděpodobnost poškození pneumatiky i disku. Nižší výška pneumatiky znamená větší šanci jejího poškození při najetí na obrubník nebo díru, ale i snadnější poškození disku. Pneumatiky o nízkém profilu jsou náhlejší na poškození bočních stěn.

Zhoršení komfortu. Nižší profil pneumatiky je příčinou zhoršení jízdního komfortu. Dokonce i když se nám podaří zvětšit šířku pneumatiky a zachovat přitom její výšku v rámci originální pípustné tolerance, v souvislosti s tvrdým bokem nízkoprofilové pneumatiky a její větší hmotností danou šířkou modelu se radikálně snižuje komfort cestování na těchto pneumatikách.

Větší citlivost na nerovnosti. Větší šířka pneumatiky neusnadňuje projíždění vyjetými kolejemi. Navíc tvrdší boky nízkoprofilové pneumatiky, které jsou výhodou během precizního projíždění zatáčkami ve větších rychlostech, komplikují možnost vozidla vyjíždění z kolejí na silnici. Efektem je snížení bezpečnosti všech cestujících v automobilu.

Větší hlučnost. Generovaný hluk je otázka typu a tvaru dezénu, ale téměř vždy s sebou zvětšení šířky pneumatiky nese i větší hlučnost při točení. Příčinou je pohybující se vzduch v blocích dezénu, který musí překonat větší odpor.

Zmenšení odolnosti vůči aquaplaningu. Nižší a širší pneumatika znamená větší styčnou plochu pneumatiky s povrchem, takže větší množství vody, jaké musí drážky dezénu odstranit zpod kola. Producenti se snaží předcházet aquaplaningu směrovou nebo asymetrickou stavbou dezénu, vnichž fungují jednotlivé části dezénu nezávisle na sobě tak, aby zvládly nároky, které jsou na ně kladeny výrobcem i řidičem. Širší pneumatika způsobuje často větší riziko aquaplaningu na mokrém povrchu.

Snížení přilnavosti na znečištěné silnici. Zvětšení šířky pneumatiky je téměř vždycky spojeno s prodloužením brzdné dráhy a zhoršením přilnavosti na znečištěné nebo písčité vozovce.

Prumer kola a prumer disku

Pro zachování stejného průměru kola při montování většího
disku musíme zmenšovat profil pneumatiky.

Změna šířky pneumatik bez změny rozměru disku

Změna šířky pneumatiky nemusí být vždycky spojena se změnou rozměru disku. Je potřeba mít pouze na paměti, že alternativní pneumatika musí podléhat toleranci ve změně rozměru, který je udáván výrobcem vozidla. Tato tolerance tvoří necelá 2 % v porovnání s originálním rozměrem.

Podle staré normy výběru alternativních pneumatik (která může stále platit) nesmí být vnější průměr montované pneumatiky větší než 101,5 % originálu, nebo menší než 98 % originálu (1,5 % a 2 % rozdílu). Takže například místo pneumatiky o rozměru 185/60 R15 můžeme použít pneumatiky 195/55 (průměr menší o přibližně 1,3 %) nebo 205/55 (průměr větší o přibližně 1 %). NEPŘÍPUSTNÝ JE PŘÍKLAD POUŽITÍ PNEUMATIK O ROZMĚRU : 195/50 R15 (průměr menší než o 4,25 %), 165/70 R15 (průměr větší o 1,96 %), 175/70 R15 (průměr větší o 4,25 %). Při zachování vnějšího průměru pneumatiky v toleranci 1,5/2 % je možné použít vyšší pneumatiky, například o rozměru 175/65 R15.

V případě, kdy vypočítáváme rozdíl mezi laternativními a originálmi pneumatikami s rozměrem např. 185/60 R15 a dbáme na nová doporučená ustanovení ETRTO fungující od roku 2003, množství dostupných alternativ se zmenší. Podle této normy se musí vnější průměr pneumatiky pohybovat do +/- 3 % rozdílu mezi vnějším průměrem teoretickým (navrženým) a nominálním průměrem obruče. Pozor, nejedná se o zvětšení rozmezí rozdílů alternativních pneumatik na 3 %, jak je norma často špatně interpretována některými kalkulátory alternativních rozměru umístěných na různých portálech.

Aby bylo možné vypočítat vhodný rozměr alternativní pneumatiky pro originální rozměr 185/60 R15, musíme znát takové parametry, jako jsou vnější teoretický průměr, nominální průměr obruči a zapsat všechna data do speciálního vzorečku. Přesný výpočet je uveden níže.

Nominální průměr obruči 381 mm
Vnější teoretický průměr 603 mm
Minimální přípustný průměr 603 - (222x3%) = 596,34
Maximální přípustný průměr 603 + (222x3%) = 609,66
Rozdíl 222 mm

V případě použití starší metody výpočtu alternativního rozměru, která se opírá přímo o výpočet vnějšího průměru v hranicích + 1,5/- 2 %, získáváme možnost namontování rozměru, jehož vnější průměr se vejde do rozmezí 598,78 mm až 620,165 mm. Když budeme počítat podle nové normy doporučující + 3/- 3 % vypočítaného rozdílu, pohybuje se rozmězí alternativních rozměru od 596,34 mm do 609,66 mm. To znamená, že se snižuje množství rozměru vhodných do daného vozidla. Rozměr 195/55 R15 se tím například dostává mimo přípustnou hranici.

Stojí také za to věnovat pozornost důsledkům použití alternativ lišících se od pneumatik homologovaných na dané vozidlo. S aplikací nízkoprofilových pneumatik získáváme skutečně na přilnavosti a lepším řízení (nižší a pevnější boční stěny), ale zároveň se vystavujeme většímu riziku aquaplaningu při nižších rychlostech, zvýšené spotřebě paliva dané vyšší valivým odporem, sníženému jízdnímu komfortu a rovněž náročnější manipulaci s vozem ve městě. Nezapomínejte, že širší pneumatiky se nesmí otírat o karoserii nad kolem v žádném místě ani při plném stočení kola do strany.

Pouze montáž odpovídajících pneumatik homologovaných producentem zajišťuje optimální bezpečnost cestování. Obutí větších pneumatik může být příčinou zhoršení přilnavosti, stability vozidla v zatáčce, což je dáno vyšším profilem pneumatiky, prodloužení brzdné dráhy a nesprávné funkce systému ABS, zvláště v případě zimních pneumatik.

Právě proto je nejlepším řešením ponechat originální průměr pneumatiky nebo použít pneumatiky větší o maximálně jeden palec. I tak je možné vybírat ze široké nabídky rozměrů.

 

Výpočet alternativ pro rozměr 185/60 R15:

    Průměr
max.
-2% +1,5% Průměr
teor./
projekt.
-3% +3%
185/60
R15
84 T/H 88 T/H 611 mm 598,78 mm 620,165 mm 603 mm 596,34 mm 609,66 mm
195/55
R15
85 T/H/V 89 603 mm OK 595 mm Příliš malý vnější průměr
205/55
R15
88 V/W 617 mm OK 607 mm OK
175/65
R15
84 T/H 619 mm OK 609 mm OK
195/50
R15
82 T/H 86 V 585 mm Příliš malý vnější průměr 577 mm Příliš malý vnější průměr
165/70
R15
82 623 mm Příliš velký vnější průměr a nízký index nosnosti 613 mm Příliš velký vnější průměr a nízký index nosnosti
175/70
R15
86 637 mm Příliš velký vnější průměr 627 mm Příliš velký vnější průměr

 

Zmenšení rozměru disků

K této situaci dochází nejčastěji během zimní sezóny ve spojení s používáním zimních pneumatik. Platí pravidla prakticky stejná jako během zvětšování průměru pneumatik, avšak je nutné zkontrolovat, jestli rozměr terče a rozložení šroubů umožňuje namontování menšího disku.

Zmenšení disků umožňuje užívání pneumatik o vyšším profilu, což bývá častým požadavkem u zimních pneumatik. Z takové výměny těží především naše peněženka – pneumatiky o menším průměru jsou obvykle levnější. Občas je možné zaslechnout, že zmenšení rozměru zimních pneumatik ovlivňuje pozitivně přilnavost v zimních podmínkách z důvodu zvětšení obsahu styčné plochy s povrchem. Nedoporučuje se ale zmenšení rozměru pneumatik do šířky dezénu 205 mm. Výhody plynoucí z celé operace potom zanikají a často způsobují zhoršení přilnavosti vozidla a zhoršení fungování systémů jako například ABS. V případě dezénů, jejichž šířka překračuje hranici 215 mm, je možné zvážit takovou eventualitu a současně mít na paměti, že fungování všech systémů, jakými je automobil vybaven, bude optimální pouze při zachování originálního/homologovaného rozměru daného výrobcem vozidla.