Mnoho řidičů si klade otázku, jaký je ideální tlak v pneumatikách během zimní sezóny. Zjistěte, jaká hodnota tlaku je odpovídající vzhledem homologaci producenta vozidla i k podmínkám, ve kterých se vozidlo pohybuje v dané roční období pohybuje.
Co to znamená homologovaný tlak?
Homologovaný tlak je doporučený optimální tlak pro pneumatiky v daném vozidle. Jeho hodnotu určuje výrobce tohoto automobilu. Informaci o doporučovaných hodnotách je možné najít:
-
V přihrádce
-
Na záklopce od palivové nádrže
-
Na hraně dvěří u řidiče
-
Na sloupku nebo na prahu
Příkladové hodnoty doporučovaného tlaku se nejčastěji pohybují okolo 2.0 a 2.2 baru.
Jak okolní teplota ovlivňuje tlak v našich pneumatikách?
Během zimního období je důležité častější kontrolování tlaku – ideální frekvence je kontrola každý týden. Pokud má automobil producentem doporučovanou hodnotu tlaku 2 bary a pneumatika byla nafouknuta při teplotě přibližně 20 °C, je snadné vypozorovat vliv venkovní teploty na vzduch v pneumatice. Při teplotě pohybující se kolem nuly se snižuje tlak na přibližných 1,8 baru a při dalším poklesu teploty (do – 10 °C) na 1,7 baru. Teplota – 20 °C snižuje samovolně tlak v pneumatice až na 1,59 baru, což představuje 20 % snížení v poměru k tlaku doporučovaným výrobcem vozidla.
Informace o správném tlaku v pneumatikách se často
objevuje na záklopce palivové nádrže.
Jaké jsou důsledky příliš nízkého tlaku v našich pneumatikách?
-
Zhoršená ovladatelnost vozidla
-
Prodloužená brzdná dráha
-
Překlápění na boky během přímé jízdy
-
Menší přilnavost
-
„Plavání“ v zatáčkách
-
Větší spotřeba paliva
-
Zkrácení životnosti pneumatiky
Při dofukování kol v zimě je třeba připočítat k doporučené hodnotě 0,2 baru.
Tlak v zimních pneumatikách – co je dobré vědět
Díky správnému tlaku v pneumatikách je řidiči zajištěna optimální přilnavost daného vozidla, která je klíčovým faktorem především během náročných zimních podmínek. V případě často se měnících podmínek není vždy možné se adekvátně a ideálně přizpůsobit aktuálnímu počasí. Z tohoto důvodu se doporučuje preventivní zvýšení hodnoty tlaku o 0,2 baru v období snížených teplot, které trvají alespoň několik dní. Je třeba přitom mít na paměti, že se tlak v pneumatikách musí vyrovnat s příchodem teplejších dnů tak, aby opět odpovídal homologovanému tlaku doporučenému producentem vozidla.