Počátky. Historie firmy začala v Čechách v roce 1895 poté, co se mechanik a knihař rozhodli vyrábět kola. O čtyři roky později továrna Laurin&Klement začala vyrábět motocykly, které se účastnily závodů. V roce 1905 Škoda uvedla na trh svůj první automobil – Voiturette, který se ihned stal velkým šlágrem.
Rozvoj. Po 2. světové válce Škoda měla monopol na tuzemském trhu. Vzhledem ke skutečnosti, že Československo neudržovalo styky se západními státy, se mezi Škodou a jinými automobily prohlubovaly technologické rozdíly. Po transformačních změnách v roce 1989 bylo rozhodnuto o vstupu silného zahraničního partnera. O rok později volba padla na Volkswagen, i když o Škodu usilovalo 22 firem (mj. Renault, BMW, Fiat, General Motors). Díky této fúzi se český výrobce stal čtvrtou značkou v portfoliu německého gigantu (kromě VW, Audi a Seat).
Současnost. Vnímání značky v západní Evropě se změnilo po převzetí firmy Volkswagenem. V osmdesátých letech 20. století byla česká automobilová firma pro výsměch. Koneckonců značka byla terčem posměšků také v Československu. Vyprávěl se takový vtip: „Jak zdvojnásobit hodnotu Škody? Je třeba natankovat do plna!“ Ve Velké Británii byla dokonce provedena v roce 2003 vizuální kampaň, aby se změnil postoj. Byla účinná, protože nyní, aby bylo možné koupit Škodu na Ostrovech, je třeba se zapsat do pořadníku. Podle výzkumu provedeného mezi Brity český výrobce obsazuje dobré místo v žebříčku spokojenosti se značkou.
Přínos pro automobilismus. Firma měla na začátku své činnosti velmi vysokou technologickou úroveň. V roce 1912 získala licenci na výrobu šoupátkových motorů systému Knight. A již zanedlouho vyráběla tyto motory dle vlastních návrhů. Šoupátkový motor Knight byl velmi složitý a komplikovaný pro výrobu, ale ve výsledku umožňoval ideální stejnoměrnou práci motoru, kterou lze nyní vidět pouze ve 12válcových automobilech. Do 90. let, když vznikly elektronicky řízené motory se střídavou fází rozvodu, nebylo možné se jim v ničem vyrovnat. Laurin&Klement vyráběl až šest verzí tohoto motoru skoro 20 let, a např. Mercedes pouze dvě, a to krátce.
Zajímavosti. Nyní je značka Škoda lídrem na polském automobilovém trhu, v roce 2009 se prodalo 37 944 kusů nových osobních vozidel v Polsku.
K nejoblíbenějším modelům vyráběným v současnosti patří:
Škoda Fabia, Škoda Octavia, Škoda Roomster, Škoda Superb, Škoda Yeti.
Pneumatiky. Škoda je výrobcem populárních modelů aut. Nejčastější rozměry pneumatik, se kterými se lze setkat v těchto autech, jsou: 155/70 R13, 185/60 R14, 185/65 R14, 195/65 R15, 205/55 R16. Pneumatiky pro první výbavu poskytují firmy, jako jsou: Michelin, Goodyear, Continental.