Témata sbíhavosti kol ve vozidle nejčastěji se objevuje ve chvíli, když se zatáčí během jízdy v přímé linii. 

Příčinou muže být sbíhavost kol, zvláštně jestli v poslední době např. vozidlo vjelo v hlubokou díru v asfaltu nebo narazilo na okraj chodníku. Kdy vyměněné událostí byly dost silné muže zůstat pokřivena tyč řízení, která bude mít vliv na geometrie kol a chování vozidla.

Schéma vyznačovaní sbíhavosti předních kol

Jaké jsou příznaky záporné sbíhavosti kol?

Kladná sbíhavost předních kol během jízdy její vyrovnává. Tendence je velmi důležitá zvláštně při větších rychlostech – vozidlo na rovné trati jede prostě rovno také po uvolnění volantu.

Diagnostickou stanice musíte navštívit, jestli během jízdy musíte stále točit volantem, aby vozidlo jelo rovně. Podobně kdy vozidlo lepe zatáčí doprava než doleva nebo naopak. Záporná sbíhavost má vliv na opotřebení pneumatik - zejména dezénu na okrajích.

Je třeba zdůraznit, že sbíhavost kol nemá vliv na tažení vozidla během rovné jízdy. Na tento efekt má vliv rozdíl v úhlu kol (camber), rozdíl výšky pružin (nebo poškození) a také rozdíl v tlaku pneumatik.

 

Sbíhavost. Jak funguje?

Či kola vozidla jsou souběžně naproti? Ne, kola jsou mírně směrované předem k sobě. Aby pochopit cíl sbíhavosti kol, musíte se dříve dozvědět co se děje s koly na předním nápravu ve vozidlech s předním pohonem během zrychlení.

Každé kolo generuje moment síly tahající vozidlo. Situace na první pohled vypadá jako stabilní, protože sily opačné se potlačují. Však když vozidlo najede na hrbol, jedno kolo ziskuje větší přilnavost, která provází k labilnosti. Vozidlo zatáčí na cestě a vymáhá starých korekci volantem.

Aby se vyhnout stále korekce trati jízdy, stačí kola směrovat ke vnitřní stránce – poskytují větší stabilitu. Výhodným systémem je zatížení všech prvků zavěšení a pneumatik, které májí vliv na řízení vozidla, bohužel poskytuje také nedotáčivosti během zatáčení.

 

Zlepšení řízení přes sbíhavost kol

Vozidla, které v minulosti nebyly poškozené, také nemají kladné sbíhavostí. Nastavení kol může se měnit během exploatace – výměna nebo spotřeba častí zavěšení např. ložiska kol, zahýbu tyčí řízení, tulejí kovový-gumových. Během diagnostické kontroly třeba zkontrolovat sbíhavost kol, zda je stejná jako doporučovaná výrobcem.

Příklady polovičních sbíhavostí při stejné
sumární sbíhavosti (volant nastavený naproti).

Různá poloviční sbíhavost změřená staticky na stanovišti diagnostickým se „vyrovnává” během cestovaní. Vedlejším účinkem toho bude otočení volantu při jízdě naproti. Naopak na parkovišti ve vozidle s volantem naproti uvidíme nesymetrické postavení kol.

Vyze popsaný efekt - rovnání poloviční sbíhavostí nebude fungovat na zadní nápravu. Tady třeba zvláštně věnovat pozornost v mnohavahadlových konstrukcích (např. VW Passat B6), kde můžeme sbíhavost regulovat.

 

Jak vypadá sbíhavost v sportu?

Továrnické nastavení jsou kompromisem se v ohledu na bezpečnost vozidla na různých vozovkách. V rallye vozidel GT kde většina má pohon na zadní kola nejčeštěji přední nápravu je rozbíhavá a zadní lehko sbíhavá.

Jinak vypadá situace např. v závodech kde nastavení geometrii zavěšení se přizpůsobují k různým podmínkám vozovky na speciálních částech. Na hladkém asfaltu sbíhavost předních kol je dodaní a zadní na tzv. nule. Na štěrkových vozovkách zadní a přední nápravu během klouzavosti v zatáčkách se mění na rozbíhavé.

Sbíhavost v sportovních vozidlech je měněna v servisu

 

Proč třeba kontrolovat sbíhavost?

Dokonce jestli vozidlo se dobře chová, parametry sbíhavosti mohou se lišit od doporučovaných, a to v důsledku zvýšení valivého odporu, spotřeby pneumatiky a paliva. Také nepravidelná sbíhavost má vliv na snížení úrovní bezpečnosti – při otáčení volantu. ESP muže také nefungovat spravně, důvodem je např. pokřivena tyč řízení (protože ESP umravňuje trat jízdy v mementě kdy jedeme rovně a volant je otáčený – důvod klouzavosti)|