Zjistěte, proč se vyplatí starat se o tlak v pneumatikách. Přinášíme Vám výsledky výzkumů spojené s důsledky ježdění na pneumatikách s neodpovídajícím tlakem vzduchu.

Proč je dobré věnovat tlaku pozornost?

S ohledem na bezpečnost

  • Jak udává americká Státní Administrace Bezpečnosti pohybu po silnicích, pneumatiky s příliš nízkým tlakem způsobují, že se brzdná dráha prodlužuje až o 22 %.
  • Výzkumy prováděné společností Bridgestone ukazují, že až 6 % smrtelných nehod na silnicích způsobuje prasklá nebo roztržená pneumatika a prudký pokles tlaku vzduchu v pneumatice.

S ohledem na úsporu peněz

  • Pneumatiky s příliš nízkým tlakem způsobují větší spalování a značně zkracují svou životnost.
  • Výzkumy, které byly prováděny v Kanadě, ukázaly, že správný tlak v pneumatikách umožní jezdit dva týdny bez tankování vzhledem k ročnímu ježdění (u průměrného řidiče).
  • Příliš nízký tlak vzduchu v pneumatice způsobí, že se může životnost pneumatik zkrátit až o 40 % (což odpovídá výzkumům Bridgestone).

S ohledem na životní prostředí

  • Podle výzkumů Evropského technického centra Bridgestone spálili řidiči v Evropské Unii v roce 2008 zbytečně 3,9 miliard litrů paliva a předčasně opotřebovali 29,6 milionů pneumatik. Sečteno podtrženo, promarněno bylo 7,8 miliard Euro a do atmosféry se dostalo 9,2 megatun CO2. Takto mluví výsledky kontrolního přehledu pneumatik, které byly získány ve 14 zemích Evropské Unie v roce 2008 na 31 178 osobních automobilech.
Spravny tlak

Informace o správné úrovni tlaku se nachází většinou na záklopce od palivové nádrže.

 

Co je důvodem ztráty tlaku?

Jak vyplývá z výzkumů amerického Department of Transport, příliš nízký tlak je v 85 % výsledkem nevelkého, postupného a současně regulárního a stálého úbytku vzduchu z pneumatiky. Pouze v 15 % situací je příliš nízký tlak způsoben ztrátou vzduchu vyvolanou nějakým poškozením (například po najetí na obrubník nebo po proražení ostrým předmětem).

 

Jaké jsou příčiny přirozené ztráty tlaku?

  • Nesprávná montáž pneumatiky
  • Vliv okolní teploty
  • Drobná poškození
  • Nedotažený uzávěr ventilu

 

Jak často bychom měli tlak kontrolovat?

Tlak v pneumatikách by měl být kontrolován preventivně každý týden nebo dva týdny, bezpodmínečně jednou do měsíce.

Nizky profil - spravny tlak

Správný tlak v pneumatice s nízkým profilem.

 

Jakým způsobem kontrolovat tlak?

  • Tlak musí být měřen na studených kolech
  • Nedoporučuje se kontrolovat tlak v pneumatikách „od oka“, zvláště v případě pneumatik o profilu nižším než 65
  • Nejrozumnější je vydat se do servisu, kde se provádí vulkanizace, nebo na benzínovou stanici

 

Jaký tlak v pneumatikách musím mít?

Tlak doporučený producentem vozidla, pneumatiky.

 

Kde najdu informace o tlaku doporučovaném do mého automobilu?

Shlédněte naší tabulku tlaků a zjistěte, jaký tlak je doporučován do Vašeho automobilu.

Nespravny tlak - nizky profil

Příliš nízký tlak v nízkoprofilové pneumatice.

 

Informace o správném tlaku nalezte také:

  • Na nálepce na bočním sloupku u dveří řidiče
  • Na záklopce od palivové nádrže
  • V manuálu vozidla
  • V šuplíku pod palubní deskou

 

Je možné nastavit si tlak v pneumatikách podle vlastních preferencí?

Ano, v jistém směru lze tlak přizpůsobit. Nedoporučuje se však překročit +/- 10 % od hodnoty, která je doporučena pro danou pneumatiku.

 

Kdy bychom měli myslet na regulaci tlaku?

  • Během adhezní jízdy (s velkou přilnavostí)
  • V případě příliš velké změny zatížení automobilu
  • Během jízdy ve městě po děravé silnici (nižší tlak může zlepšit jízdní komfort na nerovnostech ve městě)
  • Během delší cesty po převážně rovné silnici ve značných rychlostech (trochu vyšší tlak pomůže v redukci valivého odporu)
Pozor! Za žádných okolností nemůžete měnit tlak takovým způsobem, aby se lišil v rámci kol na jedné ose.

Dokonce minimální odchýlení v hodnotách tlaku u například pravého kola způsobuje neustálé „sjíždění“ vozidla na pravou stranu.