Zjistěte, proč se vyplatí starat se o tlak v pneumatikách. Přinášíme Vám výsledky výzkumů spojené s důsledky ježdění na pneumatikách s neodpovídajícím tlakem vzduchu.
Proč je dobré věnovat tlaku pozornost?
S ohledem na bezpečnost
-
Jak udává americká Státní Administrace Bezpečnosti pohybu po silnicích, pneumatiky s příliš nízkým tlakem způsobují, že se brzdná dráha prodlužuje až o 22 %.
-
Výzkumy prováděné společností Bridgestone ukazují, že až 6 % smrtelných nehod na silnicích způsobuje prasklá nebo roztržená pneumatika a prudký pokles tlaku vzduchu v pneumatice.
S ohledem na úsporu peněz
-
Pneumatiky s příliš nízkým tlakem způsobují větší spalování a značně zkracují svou životnost.
-
Výzkumy, které byly prováděny v Kanadě, ukázaly, že správný tlak v pneumatikách umožní jezdit dva týdny bez tankování vzhledem k ročnímu ježdění (u průměrného řidiče).
-
Příliš nízký tlak vzduchu v pneumatice způsobí, že se může životnost pneumatik zkrátit až o 40 % (což odpovídá výzkumům Bridgestone).
S ohledem na životní prostředí
-
Podle výzkumů Evropského technického centra Bridgestone spálili řidiči v Evropské Unii v roce 2008 zbytečně 3,9 miliard litrů paliva a předčasně opotřebovali 29,6 milionů pneumatik. Sečteno podtrženo, promarněno bylo 7,8 miliard Euro a do atmosféry se dostalo 9,2 megatun CO2. Takto mluví výsledky kontrolního přehledu pneumatik, které byly získány ve 14 zemích Evropské Unie v roce 2008 na 31 178 osobních automobilech.
Informace o správné úrovni tlaku se nachází většinou na záklopce od palivové nádrže.
Co je důvodem ztráty tlaku?
Jak vyplývá z výzkumů amerického Department of Transport, příliš nízký tlak je v 85 % výsledkem nevelkého, postupného a současně regulárního a stálého úbytku vzduchu z pneumatiky. Pouze v 15 % situací je příliš nízký tlak způsoben ztrátou vzduchu vyvolanou nějakým poškozením (například po najetí na obrubník nebo po proražení ostrým předmětem).
Jaké jsou příčiny přirozené ztráty tlaku?
-
Nesprávná montáž pneumatiky
-
Vliv okolní teploty
-
Drobná poškození
-
Nedotažený uzávěr ventilu
Jak často bychom měli tlak kontrolovat?
Tlak v pneumatikách by měl být kontrolován preventivně každý týden nebo dva týdny, bezpodmínečně jednou do měsíce.
Správný tlak v pneumatice s nízkým profilem.
Jakým způsobem kontrolovat tlak?
-
Tlak musí být měřen na studených kolech
-
Nedoporučuje se kontrolovat tlak v pneumatikách „od oka“, zvláště v případě pneumatik o profilu nižším než 65
-
Nejrozumnější je vydat se do servisu, kde se provádí vulkanizace, nebo na benzínovou stanici
Jaký tlak v pneumatikách musím mít?
Tlak doporučený producentem vozidla, pneumatiky.
Kde najdu informace o tlaku doporučovaném do mého automobilu?
Shlédněte naší tabulku tlaků a zjistěte, jaký tlak je doporučován do Vašeho automobilu.
Příliš nízký tlak v nízkoprofilové pneumatice.
Informace o správném tlaku nalezte také:
-
Na nálepce na bočním sloupku u dveří řidiče
-
Na záklopce od palivové nádrže
-
V manuálu vozidla
-
V šuplíku pod palubní deskou
Je možné nastavit si tlak v pneumatikách podle vlastních preferencí?
Ano, v jistém směru lze tlak přizpůsobit. Nedoporučuje se však překročit +/- 10 % od hodnoty, která je doporučena pro danou pneumatiku.
Kdy bychom měli myslet na regulaci tlaku?
-
Během adhezní jízdy (s velkou přilnavostí)
-
V případě příliš velké změny zatížení automobilu
-
Během jízdy ve městě po děravé silnici (nižší tlak může zlepšit jízdní komfort na nerovnostech ve městě)
-
Během delší cesty po převážně rovné silnici ve značných rychlostech (trochu vyšší tlak pomůže v redukci valivého odporu)
Pozor! Za žádných okolností nemůžete měnit tlak takovým způsobem, aby se lišil v rámci kol na jedné ose.
Dokonce minimální odchýlení v hodnotách tlaku u například pravého kola způsobuje neustálé „sjíždění“ vozidla na pravou stranu.