Bezpečnost za volantem je nesmírně důležitá, a proto je dobré věnovat čas výběru pneumatik odpovídajících našim potřebám. Test letních pneumatik ADAC 2025 jistě pomůže řidičům v informovaném rozhodování při výběru nejlepšího modelu pro nadcházející sezónu. V aktuální studii zkoumali odborníci z německé organizace 18 modelů pneumatik oblíbeného rozměru 225/40 R18.
Test letních pneumatik ADAC pomáhá řidičům činit informovaná a uvážená rozhodnutí o nákupu.
Čím je žebříček pneumatik ADAC?
Německý autoklub ADAC je považován za jednu z nejdůležitějších institucí, které v automobilovém průmyslu formují veřejné mínění. Průzkumy této organizace jsou známé díky své nestrannosti a přísným kritériím hodnocení. Jejich pravidelně zveřejňované testy letních, zimních a celoročních pneumatik patří mezi nejočekávanější hodnocení jak mezi výrobci, tak mezi spotřebiteli. Specialisté testují pneumatiky v podmínkách charakteristických pro dané roční období, což umožňuje získat relevantní výsledky a odhalit všechny výhody a nevýhody testovaných modelů.
Jak vznikl letošní žebříček letních pneumatik ADAC?
Letošní testy letních pneumatik probíhaly podobně jako v roce 2024. Testovány byly modely pneumatik o rozměru 225/40 R18, který je standardem pro vozy jako Škoda Octavia, Toyota Corolla, Audi Q3 a Opel Astra. Testovacím vozem byl letos opět VW Golf. Testované pneumatiky pocházejí z nabídek výrobců premium, střední a ekonomické třídy, takže si každý zákazník může vybrat model, který vyhovuje jeho potřebám.
Vybrané pneumatiky byly podrobeny důkladnému testování na suchém i mokrém povrchu, což řidičům poskytuje ucelenou představu o jejich vlastnostech. Získané výsledky byly pečlivě analyzovány a klasifikovány podle specifických hodnotících kritérií.
Je třeba zdůraznit, že provedené testy jsou zcela nezávislé, což znamená, že výrobci pneumatik neměli na výsledky žádný vliv.
Test letních pneumatik ADAC 2025 – kritéria hodnocení
Autoklub použil podobná kritéria hodnocení pneumatik jako v loňském roce. Největší důraz byl opět kladen na bezpečnost, která tvoří až 70 % celkového hodnocení. Zbývajících 30 % představují otázky týkající se životního prostředí, které byly při prováděných testech zohledněny již potřetí.
Hlavní hodnocené kategorie:
Bezpečnost jízdy (tvoří 70 % výsledné známky), která zahrnuje:
- chování na suchém povrchu (40 % výsledku v rámci kategorie);
- chování na mokrém povrchu (60 % výsledku v rámci kategorie).
Ekologická rovnováha (tvoří 30 % výsledné známky), která zahrnuje:
- počet ujetých kilometrů (40 % výsledku v rámci kategorie);
- opotřebení pneumatik (20 % výsledku v rámci kategorie);
- účinnost (20 % výsledku v rámci kategorie);
- generovaný hluk (10 % výsledku v rámci kategorie);
- udržitelnost (10 % výsledku v rámci kategorie).
Pro co nejlepší interpretaci výsledků provedených testů je vhodné podívat se na faktory, které hodnocení ovlivnily.
Chování na suchém povrchu - testy na suché vozovce zkoumaly chování pneumatik při manévrech, jako je jízda v přímém směru, jízda v zatáčce nebo přilnavost při změně jízdního pruhu. Velký vliv na hodnocení má také brzdná dráha s ABS při rychlosti od 100 km/h. Testován byl také komfort jízdy, reakce na pohyb volantem a celková stabilita vozidla.
Chování na mokrém povrchu – na hodnocení měla v tomto případě vliv odolnost proti aquaplaningu, délka brzdné dráhy s ABS (při rychlosti od 80 km/h) a celkové chování při jízdě vysokou rychlostí na mokré klikaté silnici.
Počet ujetých kilometrů - test byl proveden při jízdě v konvoji identických vozů na vzdálenost 15 000 kilometrů. Každých 2 500 kilometrů provedli specialisté laserové měření hloubky dezénu. Zkoušky se prováděly do doby, než byla překonána určená vzdálenost nebo než profil dosáhl minimální přípustné hloubky 1,6 mm.
Opotřebení pneumatiky – na výsledek kritéria měla vliv rychlost opotřebení gumové vrstvy v pneumatice.
Účinnost - v tomto kritériu byla klíčovým faktorem hmotnost pneumatiky a její vliv na zrychlení, jakož i skutečná míra spalování paliva při jízdě konstantní rychlostí 100 km/h.
Generovaný hluk - cílem tohoto aspektu bylo posoudit hlučnost pneumatik. Výsledek v rámci této kategorie se skládá ze dvou měření. První je zvuk, který je slyšet v kabině vozu při rychlostech mezi 130 a 30 km/h. Druhý byl měřen venku při rychlosti přibližně 80 km/h a při pojíždění vozidlem s vypnutým motorem.
Udržitelnost - toto kritérium je ovlivněno nejvíce faktory. Mezi aspekty, které se berou v úvahu, patří mimo jiné: země výroby, která má vliv na dodací lhůty, soulad s certifikací ISO 14001 (systém environmentálního managementu) ISO 14025 a 14040/44 (posuzování životního cyklu), možnost vrácení testovaných modelů pneumatik a přítomnost zbytků z výroby na pneumatice. Kontroluje se také členství výrobce v UN Global Compact, možnost bezkontaktní identifikace (např. RFID) a certifikace udržitelného rozvoje Ecovadis.
Klasifikační tabulka ADAC
Známka | Hodnocení |
---|
0,6 - 1,5 | Velmi dobrá |
1,6 - 2,5 | Dobrá |
2,6 - 3,5 | Uspokojivá |
3,6 - 4,5 | Dostatečná |
4,6 - 5,5 | Nedostatečná |
Test letních pneumatik ADAC 2025 v rozměru 225/40 R18
Letošní výsledky testů zveřejněné Autoklubem vypadají opravdu zajímavě. V celkové klasifikaci opět žádná z testovaných pneumatik nezískala známku „velmi dobrá”, ale až 11 položek získalo dobré hodnocení. Je to skutečný rekord. Čtyři modely byly považovány za uspokojivé, dva za dostatečné a jeden za nedostatečný. Níže uvádíme výsledky.
Místo | Model | Bodování | Hodnocení |
---|
1. | Continental SportContact 7 | 1,8 | Dobrá |
2. | Bridgestone Potenza Sport | 1,9 | Dobrá |
3. | Michelin Pilot Sport 5 | 1,9 | Dobrá |
4. | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 1,9 | Dobrá |
5. | Vredestein Ultrac Pro | 2,2 | Dobrá |
6. | Yokohama Advan Sport V107 | 2,3 | Dobrá |
7. | Firestone Firehawk Sport | 2,4 | Dobrá |
8. | Falken Azenis FK520 | 2,4 | Dobrá |
9. | Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,4 | Dobrá |
10. | Nexen N'Fera Sport | 2,4 | Dobrá |
11. | Toyo Proxes Sport 2 | 2,4 | Dobrá |
12. | Ceat SportDrive | 2,9 | Uspokojivá |
13. | Kumho Ecsta PS71 | 2,9 | Uspokojivá |
14. | Nokian Tyres Powerproof 1 | 3,1 | Uspokojivá |
15. | Giti GitiSport S2 | 3,2 | Uspokojivá |
16. | Norauto Prevensys 4 | 3,9 | Dostatečná |
17. | Syron Tires Premium Performance | 3,9 | Dostatečná |
18. | DoubleCoin DC100 | 5,5 | Nedostatečná |
ADAC, autor: Jochen Wieler, zdroj: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/225-40-r18/#auf-diese-autos-passt-225/40-r-18
Vítěz testu pneumatik ADAC 2025 - Continental SportContact7
První místo v letošním testu získala pneumatika Continental SportContact7, která sesadila z trůnu konkurenci. V kategorii bezpečnosti jízdy získala známku „velmi dobrá” a od konkurence se odlišila také v oblasti ekologické rovnováhy.
Díky adaptivnímu vzorku běhounu a inovativní směsi pryže nastavuje pneumatika BlackChili vysokou laťku na suché vozovce a poskytuje vynikající trakci a přesné ovládání i v zatáčkách. Tento model dosáhl nejlepších výsledků v testech na mokré vozovce, kde nabídl senzační přilnavost a výjimečně krátkou brzdnou dráhu. Pneumatika SportContact 7 zaručuje skvělou rovnováhu při jízdě na jakémkoli letním povrchu.
Pneumatika Continental je také skvělou volbou z hlediska udržitelnosti. V této kategorii získala dobrou známku díky nízkému koeficientu tření, vysokému počtu ujetých kilometrů a uspokojivé účinnosti. Je to vynikající volba nejen z hlediska jízdních vlastností, ale také z hlediska vlivu na životní prostředí. Skutečně prémiový produkt!
Druhé místo - Bridgestone Potenza Sport
Pneumatiky Bridgestone Potenza Sport a Continental SportContact 7 jsou jedinými modely pneumatik, které získaly v letošním průzkumu v kategorii bezpečnosti jízdy hodnocení „velmi dobrá”. Je ideální volbou pro řidiče, kteří si cení vynikajících jízdních vlastností a plné kontroly nad vozidlem za všech podmínek na silnicích v letním období.
Pečlivě navržený asymetrický dezén zajišťuje nejen vynikající trakci na suchém povrchu, ale také účinně odvádí vodu zpod kol. Odolnost proti aquaplaningu byla během testů skutečně působivá. Díky tomu se pneumatika Potenza Sport skvěle chová na jakémkoli povrchu. Sportovní tvar profilu ještě více umocňuje zážitek z jízdy a umožňuje vozu naplno rozvinout svůj potenciál. Pneumatika dokonale reaguje na pohyby volantem a zajišťuje krátkou brzdnou dráhu, což zaručuje maximální bezpečnost.
Ačkoli získala pneumatika Bridgestone Potenza Sport v kategorii ekologické rovnováhy hodnocení „uspokojivá”, nechybělo mnoho ke známce „dobrá”. Mírně horší výsledek ovlivnila vysoká spotřeba paliva a značná hmotnost pneumatiky. Velký předpokládaný počet ujetých kilometrů a dobrá odolnost proti opotřebení jsou vlastnosti, které rozhodně hovoří ve prospěch tohoto modelu.
Stupně vítězů doplňuje Michelin Pilot Sport 5
Pneumatika Michelin Pilot Sport 5 nabízí nejlepší rovnováhu mezi bezpečností jízdy a ekologickou rovnováhou. V testech dosáhla vynikajících výsledků na suché vozovce, kde poskytovala stabilitu, předvídatelnost a velmi dobrou odezvu na pohyby volantu.
Díky použití inovativních patentovaných technologií a pokročilému běhounu Dual Sport Thread Design prokázala pneumatika Pilot Sport 5 při testování za mokra svůj potenciál. Pneumatika poskytovala krátkou brzdnou dráhu v simulovaných deštivých podmínkách, velmi dobrou přilnavost a kontrolu nad směrem jízdy - byl to jeden z modelů, které si v testu na vodě vedly nejlépe.
Pneumatika Michelin Pilot Sport 5 dosáhla fantastických výsledků také z hlediska ekologické rovnováhy. Velký předpokládaný počet ujetých kilometrů (druhý nejlepší výsledek v testu), nízká hmotnost pneumatiky a dobrá odolnost proti oděru zajistili pneumatice známku „velmi dobrá”. Na sportovní pneumatiku se tento model překvapivě vyznačuje dobrou energetickou účinností.
Výsledky testů letních pneumatik ADAC 2025 podle kategorií
Je důležité si uvědomit, že pro získání uceleného obrazu o možnostech pneumatiky je vhodné analyzovat všechny její vlastnosti a nezakládat rozhodnutí o nákupu pouze na jednom kritériu. Příkladem je pneumatika DoubleCoin DC-100, která dosáhla v kategorii udržitelnosti nejvyššího hodnocení, ale celková známka byla nejslabší. To znamená, že ačkoli má nízkou spotřebu paliva a nižší dopad na životní prostředí, vykazuje značné nedostatky v klíčových aspektech, jako je bezpečnost a manipulace na mokrém povrchu.
Před rozhodnutím o koupi je proto vhodné pečlivě si přečíst výsledky testů ADAC a porovnat je s vlastními očekáváními a provozními podmínkami. Pouze komplexní analýza zabrání zklamání a pomůže vybrat model, který nejlépe vyhovuje individuálním potřebám.
Test letních pneumatik ADAC 2025 - výsledky v jednotlivých kritériích
Model | Chování na suchém povrchu | Chování na mokrém povrchu | Počet ujetých kilometrů
| Opotřebení
| Účinnost
| Generovaný hluk | Udržitelnost |
---|
Continental SportContact 7 | 1,2 | 1,7 | 2,4 | 2,0 | 2,2 | 3,2 | 2,8 |
Bridgestone Potenza Sport | 1,3 | 1,7
| 1,8 | 2,0 | 2,8 | 3,6 | 3,3 |
Michelin Pilot Sport 5 | 2,1 | 1,7 | 1,3 | 1,7 | 2,2 | 3,3 | 3,0 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 1,9 | 1,7 | 1,8 | 2,3 | 2,1 | 2,8 | 3,4 |
Vredestein Ultrac Pro | 1,6 | 2,2 | 2,7 | 2,4 | 2,7 | 3,2 | 3,5 |
Yokohama Advan Sport V107 | 1,5 | 2,2 | 3,2 | 3,0 | 2,7 | 3,2 | 3,7 |
Firestone Firehawk Sport | 1,7 | 2,2 | 3,2 | 2,6 | 2,0 | 3,2 | 3,3 |
Falken Azenis FK520 | 2,2 | 2,5 | 2,2 | 1,9 | 2,4 | 2,8 | 3,9 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,3 | 2,1 | 2,6 | 2,9 | 2,1 | 3,2 | 3,3 |
Nexen N'Fera Sport | 2,3 | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 2,3 | 2,7 | 3,3 |
Toyo Proxes Sport 2 | 2,3 | 2,1 | 3,0 | 2,7 | 2,5 | 3,1 | 4,0 |
Ceat SportDrive | 2,5 | 3,0 | 2,3 | 2,5 | 2,2 | 3,1 | 4,2 |
Kumho Ecsta PS71 | 2,9 | 1,8 | 3,0 | 2,7 | 2,6 | 3,3 | 3,9 |
Nokian Tyres Powerproof 1 | 3,3 | 2,4
| 2,5 | 2,1 | 2,0 | 3,5 | 3,6 |
Giti GitiSport S2 | 2,9 | 3,1 | 3,3 | 3,1 | 2,3 | 2,9 | 3,8 |
Norauto Prevensys 4 | 3,9 | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,3 | 2,9 | 2,8 |
Syron Tires Premium Performance | 3,9 | 3,1 | 2,6 | 2,4 | 2,0 | 3,3 | 4,2 |
DoubleCoin DC100 | 4,0 | 5,5 | 0,6 | 1,3 | 1,9 | 2,9 | 4,5 |
ADAC, autor Jochen Wieler, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/225-40-r18/#auf-diese-autos-passt-225/40-r-18