Zjistěte, zda jsou širší pneumatiky v létě vždycky lepší než ty užší. Ve článku se dočtete, jaký je vliv šířky pneumatiky na jízdní vlastnosti a na komfort.
Organizace ADAC si položila podobnou otázku, načež se rozhodla uspořádat testování letních pneumatik Michelin v pěti rozměrech (185/65 R15 T, 195/65 R15 H, 205/55 R17 V, 225/45 R17 V, 225/40 R18 Y). Pneumatiky byly namontovány na testový vůz Kia Ceed 1.6 CRDi. Použity byly pouze letní pneumatiky francouzského koncernu vyráběné do originálního vybavení. To má velký vliv v případě moderních automobilů. Jakákoliv změna trakčních parametrů by mohla ovlivnit fungování elektronických systémů, například ABS nebo ESP.
Test se zaměřil na následující výkony:
-
Přilnavost na suchém povrchu
-
Brzdění a ovladatelnost na mokrém povrchu
-
Aquaplaning
-
Hluk
-
Jízdní komfort
-
Valivý odpor
POZOR! Pneumatiky se v jednotlivých rozměrech lišily svou stavbou dezénu.
Níže prezentujeme, co plyne z výsledků testování.
Je lepší vybrat širší pneumatiky? Nebo možná užší?
Širší pneumatiky jsou příznačné svou kratší brzdnou drahou na suché, ale i na mokré silnici. Pneumatiky v rozměru 225/40 R18 Y zabrzdily automobil ze 100 km/h na 0 km/h na dráze 35,8 metru. V případě pneumatik v rozměru 185/65 R15 T vzrostla brzdná dráha na 41 metrů, to znamená o 5,2 metru více. Podobné výsledky přineslo i brzdění na mokrém povrchu.
Takový rozdíl v brzdné dráze může nejednou rozhodnout o záchraně života.
Aquaplaning – širší nebo užší pneumatiky?
Z hlediska odolnosti vůči tak zvanému plavání se ukázaly být účinnější užší pneumatiky. To vychází z fyzických možností odvádění vody drážkami dezénu. Testový automobil s pneumatikami o rozměru 185/65 R15 T začal „plavat“ teprve od 80 km/h. U širších pneumatik v rozměru 225/40 R18 Y se snížila rychlost na 69 km/h. v obou případech byly použity pneumatiky s plnou hloubkou dezénu (s mírou opotřebení dezénu se váže snižující se rychlost, kdy automobil podlehne jevu aquaplaningu – to platí pro všechny pneumatiky bez rozdílu).
Každá pneumatika má své přednosti, ať je široká, nebo úzká.
Hluk a komfort – široké nebo úzké pneumatiky?
Užší pneumatiky se jeví jako méně hlučné – užití pneumatik širších o tři centimetry způsobuje zvětšení odporu vzduchu o přibližně 6 %.
Užší pneumatiky zajišťují vyšší úroveň pohodlí. Jak je to možné? Široké pneumatiky se charakterizují obvykle nižším profilem - mají proto menší možnosti v tlumení všech možných vibrací a trhání při jízdě po nerovnostech. Použití širokých pneumatik na druhou stranu nezřídka zlepší komfort, protože předchází vjetí do malých děr na silnici. Avšak přejíždění drobných nerovností se neodráží v držení volantu.
ADAC nezjistil, jaký vliv má šířka pneumatik na jízdu ve vyjetých kolejích, se kterými se na našich silnicích často setkáváme. V takovém případě zvládají jízdu hůře širší pneumatiky. Užší pneumatiky se lépe vejde do takového typu nerovnosti.
Valivý odpor – širší nebo užší pneumatiky?
Nižší valivý odpor je výsadou užších pneumatik. Valivý odpor nás zajímá především kvůli spotřebě paliva. Automobil v rychlosti 100 km/h měl za úkol snížit rychlost na 80 km/h dojetím, kdy se měřila ujetá vzdálenost. Pneumatiky o rozměru 195/65 R15 H dojely setrvačností 394 metrů, pneumatiky o rozměru 225/45 R17 V dojely 359 metrů, to znamená o 35 metrů méně. V přepočtu na roční výdaje se dostáváme na úsporu asi 600 Kč (při najetí 15 000 km a průměrné spotřebě 7,5/100 km). Samozřejmě úspory mohou být ještě větší. Širší pneumatiky, které se charakterizují vyšším valivým odporem, způsobují navíc rychlejší opotřebování jednotlivých dílů nápravy.
Výsledky – shrnutí
Výhody širších pneumatik:
-
Mnohem kratší brzdná dráha (na suchém i mokrém povrchu)
-
Přilnavost v zatáčkách
Výhody užších pneumatik:
-
Větší jízdní komfort
-
Menší hluk
-
Nižší náklady na pneumatiky i odpovídající disky
-
Nižší spotřeba paliva
POZOR! Uvedené výsledky lze aplikovat pouze na letní pneumatiky.