Co jsou pneumatiky Run Flat?
Pneumatiky Run Flat dovolují bezpečnou jízdu po ztracení tlaku v pneumatikách (např. důsledkem průrazu nebo jiných poškozeních působených prostě spotřebou pneumatik).
Jak dlouho a jak rychle můžu jet s proraženou pneumatikou?
Dálka, jakou je možné projet s proraženou pneumatikou (v závislosti na použité technologii), je od 80 do 200 km, a maximální rychlost kolem 80 km/h.
Jaké technologie umožňují jízdu po ztrátě tlaku?
-
posílená konstrukce,
-
samotěsnící systém,
-
nosný kroužek.
Konstrukce pneumatik Run Flat značky Bridgestone.
Posílená konstrukce
V bočních stěnách pneumatiky je gumová vložka, která amortizuje ztrátu tlaku. Posílená je také silně přilehlé k kolu zápatí pneumatiky. Díky takovým řešením nenadálá ztráta tlaku je pro řidiče téměř necitelná. Tedy nezbytné je použít snímače tlaku.
Příklady technologií:
-
Bridgestone RFT (Run Flat Tire),
-
Continental SSR (Self Supporting Runflat),
-
Goodyear ROF (RunOnFlat),
-
Dunlop ROF,
-
Michelin ZP (Zero Pressure),
-
Dunlop DSST (Dunlop Self-Supporting Technology),
-
Firestone RFT (Run Flat Tire),
-
Goodyear EMT (Extended Mobility Technology),
-
Kumho XRP,
-
Pirelli (Run Flat Technology, Self-Supporting Run Flat),
-
Yokohama Run Flat.
Samotěsnící
Pneumatiky mají dodatečnou, umístěnou uvnitř těsnící vrstvu. V případě proražení pneumatiky ta vrstva funguje jako stabilizátor pro udržení správného tlaku. Ty pneumatiky jsou významně těžší než standardní (15 až 20%), a kromě toho občas vznikaly problémy s jejích vyvážením. Proto ta technologie není široce aplikovaná.
Příklady technologií:
-
Continental ContiSeal
-
Goodyear Dureseal (nabídka pro nákladní auta)
-
Kleber Protectis
-
Pirelli SWS (Safety Wheel System) – stroj, který pumpuje plyn do pneumatiky v případě ztráty tlaku, s integrovaným akumulátorem tlaku v ráfku.
Nosný kroužek
Tato technologie používá speciální opasku uvnitř pneumatiky. V případě ztráty tlaku, kroužek funguje jako nosič a nedovoluje pneumatice sesunout se z kola.
Příklady technologií:
-
Michelin PAX
-
Bridgestone Support Ring (BSR)
-
ContiSupportRing.
Auta s pneumatikami Run Flat v standardním vybavení mají zavěšení optimalizované dle toho druhu pneumatik, tak montování "běžného" vybavení bude působit snížení komfortu a bezpečnosti.
Výhody |
Nedostatky |
-
bezpečnost (nenadálá ztráta tlaku neznamená ztrátu vlády nad vozidlem)
|
-
v České republice není hodně pneuservisů, které by měly vybavení pro montáž pneumatik Run Flat.
|
-
spořivost prostoru (náhradní kolo není nutné)
|
-
pneumatiky Run Flat po proražení nemůžou být už používány (je nutné koupit novou pneu).
|
-
možnost dojet k nejbližšímu pneuservisu
|
-
vysoká cena (cena pneumatiky Run Flat je průměrně o 50% vyšší).
|
|
-
váha (pneumatiky Run Flat jsou průměrně 15% těžší, co zvětšuje spotřebu paliva).
|