Radiální pneumatika, patentována firmou Michelin 4. června roku 1946, umožnila urychlit vývoj motorizace. Jaké jsou přednosti tohoto vynálezu ve srovnání s diagonální pneumatikou a jak vypadal její vývoj?
Název radiální pneumatiky pochází od způsobu "instalace" kostry pláště, která je pokládána radiálně k ose čela pneumatiky. Sestává z tenkých drátků a tkanin, které jsou uloženy v jednoduchých klenbách.
Na boční straně pneumatiky můžete najít
informaci o tom, zda je radiální nebo diagonální.
Radiální pneumatika - začátky
První pneumatika, jejíž konstrukce připomínala radiální, vznikla v roce 1913. Vyvinuli ji Britové Gray a Sloper, kteří pracovali pro firmu Palmer Tyre Company. Toto řešení se ale neuchytilo a nedostalo se do sériové výroby.
Dalším prototypem byla takzvaná "past na mouchy" (ang. "fly trap") navržená v roce 1929 inženýrem Michaelinu, Mariusem Mignolem. Její boční stěny byly nahrazeny klenbami z ocele, které byly rozmístěny v odstupech 1,5 cm. Uvnitř byla nainstalována speciálně vyztužená duše. Toto řešení mělo dvě základní přednosti:
-
pneumatika se méně zahřívala,
-
řízení automobilu bylo stabilnější.
Tato koncepce si získala uznání a byla dále vyvíjena až do roku 1946, kdy byla radiální pneumatika trvale zařazena do výroby.
Vnitřní konstrukce prvních radiálních pneumatik - takzvaná "past na mouchy".
Radiální pneumatika – uvedení do výroby
Dovězte se více o vývoji pneumatik
V roce 1949 byla uvedena do prodeje pneumatika Michelin X (původní název: 185-400 SP) a patentována radiální pneumatika s ocelovou výztuží.
Její další osudy vypadaly následovně:
-
1951 - Pirelli vyvíjí vlastní radiální pneumatiku s názvem Cinturato, její výztuž byla vyrobena z viskózy,
-
1952 - objevují se první radiální pneumatiky pro nákladní automobily,
-
polovina 50. let – další firmy začínají s výrobou radiálních pneumatik (konkrétně Continental, Dunlop, Firestone a Uniroyal),
-
1979 - vznikají první radiální pneumatiky BiB X pro zemědělské stroje,
-
1981 – byly uvedeny letecké radiální pneumatiky pro bojové letadlo Dassault Mirage III,
-
1984 – byla vyvinuta první motocyklová radiální pneumatika,
-
1987 – je uvedena do výroby motocyklová radiální pneumatika.
V roce 1970 nastala zajímavá situace:
-
98% pneumatik pro osobní automobily vyrobené v USA stále patřilo k diagonálním nebo smíšeným pneumatikám,
-
97% pneumatik ve Francii a 80% v Itálii tvořily radiální pneumatiky.
Proces popularizace radiálních pneumatik začal v USA mnohem později než v Evropě. Radiální pneumatiky získaly na oblibě poté, co Ford - nespokojený s americkou nabídkou diagonálních pneumatik - zvolil model Michelin X pro tovární výbavu Lincolnu Continental Mark III. K tomu došlo v roce 1966.
Druhým důvodem pro urychlení "radializace" na území Spojených států byly ropné krize v sedmdesátých letech. S tím byly spojeny nižší provozní náklady radiálních pneumatik.
Michelin X – první sériově vyráběná radiální pneumatika.
Radiální a diagonální pneumatika
Které vlastnosti pneumatik jsou nejdůležitější?
Kostra diagonální pneumatiky sestává z několika vrstev tkanin, které jsou uloženy střídavě ve dvou směrech pod různými úhly (menšími než 90 stupňů). Počet vrstev se odvíjí od určení a velikosti pneumatiky. Diagonální pneumatice s vyztužením říkáme smíšená pneumatika.
U radiální pneumatiky je kostra ukládána pod úhlem 90 stupňů k ose čela pneumatiky. Výztuž je používána v čele pneumatiky (jde o vrstvu kordu, v současné době vyráběného hlavně z ocele). Takové uložení kostry zvyšuje elasticitu boku pneumatiky a výztuže zajišťují zpevnění běhounu, což příslušně zlepšuje chování během jízdy po oblouku a zvětšuje povrch styku pneumatiky z vozovkou.
Přednosti radiální pneumatiky ve srovnání s diagonální:
-
lepší trakce (během zrychlování, brzdění a zdolávání zatáček),
-
menší výdej tepla,
-
menší valivé odpory,
-
odolnost vůči vysokým rychlostem,
-
vyšší trvanlivost.
Vynález radiální pneumatiky umožnil pneumatikám dosáhnout vlastností požadovaných rychle se vyvíjejícím motoristickým průmyslem a umožnil další vývoj pro celou branži.