Radiální pneumatika, patentována firmou Michelin 4. června roku 1946, umožnila urychlit vývoj motorizace. Jaké jsou přednosti tohoto vynálezu ve srovnání s diagonální pneumatikou a jak vypadal její vývoj?

Název radiální pneumatiky pochází od způsobu "instalace" kostry pláště, která je pokládána radiálně k ose čela pneumatiky. Sestává z tenkých drátků a tkanin, které jsou uloženy v jednoduchých klenbách.

 

Na boční straně pneumatiky můžete najít
informaci o tom, zda je radiální nebo diagonální.

 

Radiální pneumatika - začátky

První pneumatika, jejíž konstrukce připomínala radiální, vznikla v roce 1913. Vyvinuli ji Britové Gray a Sloper, kteří pracovali pro firmu Palmer Tyre Company. Toto řešení se ale neuchytilo a nedostalo se do sériové výroby.

Dalším prototypem byla takzvaná "past na mouchy" (ang. "fly trap") navržená v roce 1929 inženýrem Michaelinu, Mariusem Mignolem. Její boční stěny byly nahrazeny klenbami z ocele, které byly rozmístěny v odstupech 1,5 cm. Uvnitř byla nainstalována speciálně vyztužená duše. Toto řešení mělo dvě základní přednosti:

  • pneumatika se méně zahřívala,
  • řízení automobilu bylo stabilnější.

Tato koncepce si získala uznání a byla dále vyvíjena až do roku 1946, kdy byla radiální pneumatika trvale zařazena do výroby.

Vnitřní konstrukce prvních radiálních pneumatik - takzvaná "past na mouchy".

 

Radiální pneumatika – uvedení do výroby

Dovězte se více o vývoji pneumatik

V roce 1949 byla uvedena do prodeje pneumatika Michelin X (původní název: 185-400 SP) a patentována radiální pneumatika s ocelovou výztuží.

Její další osudy vypadaly následovně:

  • 1951 - Pirelli vyvíjí vlastní radiální pneumatiku s názvem Cinturato, její výztuž byla vyrobena z viskózy,
  • 1952 - objevují se první radiální pneumatiky pro nákladní automobily,
  • polovina 50. let – další firmy začínají s výrobou radiálních pneumatik (konkrétně Continental, Dunlop, Firestone a Uniroyal),
  • 1979 - vznikají první radiální pneumatiky BiB X pro zemědělské stroje,
  • 1981 – byly uvedeny letecké radiální pneumatiky pro bojové letadlo Dassault Mirage III,
  • 1984 – byla vyvinuta první motocyklová radiální pneumatika,
  • 1987 – je uvedena do výroby motocyklová radiální pneumatika.

V roce 1970 nastala zajímavá situace:

  • 98% pneumatik pro osobní automobily vyrobené v USA stále patřilo k diagonálním nebo smíšeným pneumatikám,
  • 97% pneumatik ve Francii a 80% v Itálii tvořily radiální pneumatiky.

Proces popularizace radiálních pneumatik začal v USA mnohem později než v Evropě. Radiální pneumatiky získaly na oblibě poté, co Ford - nespokojený s americkou nabídkou diagonálních pneumatik - zvolil model Michelin X pro tovární výbavu Lincolnu Continental Mark III. K tomu došlo v roce 1966.

Druhým důvodem pro urychlení "radializace" na území Spojených států byly ropné krize v sedmdesátých letech. S tím byly spojeny nižší provozní náklady radiálních pneumatik.

Michelin X – první sériově vyráběná radiální pneumatika.

 

Radiální a diagonální pneumatika

Které vlastnosti pneumatik jsou nejdůležitější?

Kostra diagonální pneumatiky sestává z několika vrstev tkanin, které jsou uloženy střídavě ve dvou směrech pod různými úhly (menšími než 90 stupňů). Počet vrstev se odvíjí od určení a velikosti pneumatiky. Diagonální pneumatice s vyztužením říkáme smíšená pneumatika.

U radiální pneumatiky je kostra ukládána pod úhlem 90 stupňů k ose čela pneumatiky. Výztuž je používána v čele pneumatiky (jde o vrstvu kordu, v současné době vyráběného hlavně z ocele). Takové uložení kostry zvyšuje elasticitu boku pneumatiky a výztuže zajišťují zpevnění běhounu, což příslušně zlepšuje chování během jízdy po oblouku a zvětšuje povrch styku pneumatiky z vozovkou.

Přednosti radiální pneumatiky ve srovnání s diagonální:

  • lepší trakce (během zrychlování, brzdění a zdolávání zatáček),
  • menší výdej tepla,
  • menší valivé odpory,
  • odolnost vůči vysokým rychlostem,
  • vyšší trvanlivost.

Vynález radiální pneumatiky umožnil pneumatikám dosáhnout vlastností požadovaných rychle se vyvíjejícím motoristickým průmyslem a umožnil další vývoj pro celou branži.