Jízda na ojetých pneumatikách je nebezpečná Je záhodno pravidelně kontrolovat stav pneumatiky ve svém vozidle. Jak zkontrolovat či pneumatiky se hodí do další exploatace?

Jaké pneumatiky jsou ojeté?

  • pneumatika, které hlubokost dezénu dosáhla úrovní indikátoru spotřeby TWI (1,6 mm) kterého najdeme v několik místech v oblasti pneumatiky,
  • ojetá pneumatika mající poškození znemožňují její další používaní,
  • ojetá pneumatika je zároveň taka, která s důvodu věku není vhodná k exploatace.

 

Jaký druh spotřeby vylučují pneumatiky s další exploatace?

  • s potřeba dezénu – kdy dezén má méně než 1,6 mm,
  • separace prvku např. oddělení dezénu,
  • zdeformovaní nebo odhalení korálky,
  • skvrny, opruzení uvnitř pneumatiky ve vrstvě butylové (tzv. spotřeba mramorová),
  • vyboulení, deformace na bočnicí pneumatiky souvisící s prasknutí osnovu pneumatiky,
  • průsečnice a roztrhnutí pryže na bočnicí pneumatiky, protože mohou provést k prasknutí osnovu.

Jestli během kontroly pneumatiky poznamenáme kterýkoliv s výše uvedených druhu poškození, musíme prosít o názor specialistu s pneuservisu.

Symbol TWI informace o spotřebě pneumatiky ke hranici 1,6 mm.

Hlubokost dezénu a trakční vlastnosti pneumatiky

Pneumatika se spotřebovaným dezén snižuje výkon a provozní vlastnosti vozidla, zvyšuji riziko aquaplanningu. Pneumatika s dezénem 4 mm poskytuje na mokré vozovce jen 65% přilnavostí pneumatiky s dezénem á mm. Pneumatika s dezénem 1,6 mm poskytuje jen 40% přilnavosti nové pneumatiky.

Vyboulení na bočnicí pneumatiky, foto Michelin

 

Jaké jsou druhy spotřeby pneumatiky a jak je poznat?

Druhy spotřeby pneumatiky:

  • normální,
  • nesymetrické,
  • okrouhlé,
  • centrální (zapadlé),
  • místní,
  • zoubkování.

Normalní spotřeba vystuupje kdy pneumatika se spotřebuje rovnoměrně a na celé šířce dezénu.

Nesymetrická spotřeba vystupuje kdy, jedná se stran dezénu opotřebuje se rychlé něž druhá. Nevyvážené kola mohou být příčinou.

Spotřeba v pruhu ramen (spotřeba okrouhlá) vystupuje, kdy centrální část dezénu se stala vyšší než ramena,

Spotřeba centrální části dezénu (zapadlé) vystupuje kdy, máme příliš vysoký tlak v kolech. Oblast kontaktu s vozovkou zůstala ohraničena do centrální částí, která se spotřebuje.

Příčinou místní spotřeby muže být prudké brzdění ve vozidlech nevybavených ABS-ems, a také kvalita pneumatiky.

Často vystupuje zoubkování pneumatiky, které se objevuje nerovnoměrnou spotřebou kostky dezénu. Spotřeba vypadá jak zuby a proces je nevyhnutelný a souvisí na:

  • přizpůsobení pneumatiky k modelu vozidla a karoserie,
  • nesprávný tlak a zatížení vozidla,
  • neodpovídající index nosností a rychlostní,
  • stav částí zavěšení.

Pneumatiky silně zoubkované působí hluk a vibrace.  Co 10 000 km pneumatiky třeba rotovat, kontrolovat tlak a zátěžní a taky starat se o zavěšení.

Spotřeba může sugerovat problémy se s vyvazování pneumatik nebo zavěšení.

Kdy reklamovat pneumatiky?

Abnormální spotřebování pneumatiky mohou souviset s výrobní vadou. Pokud používáte pneumatiky v pravidelný způsob: tlak, únosnost a stav vozidla. Rychle a lokálně spotřebování mohou sugerovat problémy s kvalitou pneumatikou.

 

Spotřeba pneumatiky a bezpečnost během cestování

Vliv spotřebování pneumatiky na bezpečnost vypadá dvojnásob:

  • za prvé vliv spotřeby a její parametry a chování. Mělký dezén zvyšuje pravděpodobnost problému s chování vozidla na mokré vozovce a větší riziko vzniku aquaplanningu,
  • za druhé pravděpodobnost prasknutí pneumatiky a sestup pneumatiky s ráfky a jiné.

Ojetá pneumatika muže prasknout během cestování.

Jak se starat o pneumatiky?

Způsob používání má vliv na spotřebu pneumatiky. Jak dlouho budeme jezdit a jaký bude důvod jejích výměny a poškození je spojené s:

  • správný tlak a přizpůsobený k zatížení,
  • dodržování maximálního zatížení,
  • podmínky používaní (město, cesta, podhorské terény),
  • styl jízdy, prudké brzdění a zrychlení,
  • vhodné sezónní skladování,
  • vyhnout se nájezdu na bariery (díry ve vozovce, okraj chodníku),
  • kontrola technického stavu (geometrie, konvergence, sbíhavost)

Nej nezanedbatelná je kontrola správného tlaku v kolech. Tlak musí být vhodný s doporučovaný  výrobcem a způsobem používání. Tlak snížený o 20% způsobí snížení délky života pneumatiky o 30%, prodloužení brzdění a zvyšuje spotřebu paliva.|