Jízda na ojetých pneumatikách je nebezpečná Je záhodno pravidelně kontrolovat stav pneumatiky ve svém vozidle. Jak zkontrolovat či pneumatiky se hodí do další exploatace?
Jaké pneumatiky jsou ojeté?
-
pneumatika, které hlubokost dezénu dosáhla úrovní indikátoru spotřeby TWI (1,6 mm) kterého najdeme v několik místech v oblasti pneumatiky,
-
ojetá pneumatika mající poškození znemožňují její další používaní,
-
ojetá pneumatika je zároveň taka, která s důvodu věku není vhodná k exploatace.
Jaký druh spotřeby vylučují pneumatiky s další exploatace?
-
s potřeba dezénu – kdy dezén má méně než 1,6 mm,
-
separace prvku např. oddělení dezénu,
-
zdeformovaní nebo odhalení korálky,
-
skvrny, opruzení uvnitř pneumatiky ve vrstvě butylové (tzv. spotřeba mramorová),
-
vyboulení, deformace na bočnicí pneumatiky souvisící s prasknutí osnovu pneumatiky,
-
průsečnice a roztrhnutí pryže na bočnicí pneumatiky, protože mohou provést k prasknutí osnovu.
Jestli během kontroly pneumatiky poznamenáme kterýkoliv s výše uvedených druhu poškození, musíme prosít o názor specialistu s pneuservisu.
Symbol TWI informace o spotřebě pneumatiky ke hranici 1,6 mm.
Hlubokost dezénu a trakční vlastnosti pneumatiky
Pneumatika se spotřebovaným dezén snižuje výkon a provozní vlastnosti vozidla, zvyšuji riziko aquaplanningu. Pneumatika s dezénem 4 mm poskytuje na mokré vozovce jen 65% přilnavostí pneumatiky s dezénem á mm. Pneumatika s dezénem 1,6 mm poskytuje jen 40% přilnavosti nové pneumatiky.
Vyboulení na bočnicí pneumatiky, foto Michelin
Jaké jsou druhy spotřeby pneumatiky a jak je poznat?
Druhy spotřeby pneumatiky:
-
normální,
-
nesymetrické,
-
okrouhlé,
-
centrální (zapadlé),
-
místní,
-
zoubkování.
Normalní spotřeba vystuupje kdy pneumatika se spotřebuje rovnoměrně a na celé šířce dezénu.
Nesymetrická spotřeba vystupuje kdy, jedná se stran dezénu opotřebuje se rychlé něž druhá. Nevyvážené kola mohou být příčinou.
Spotřeba v pruhu ramen (spotřeba okrouhlá) vystupuje, kdy centrální část dezénu se stala vyšší než ramena,
Spotřeba centrální části dezénu (zapadlé) vystupuje kdy, máme příliš vysoký tlak v kolech. Oblast kontaktu s vozovkou zůstala ohraničena do centrální částí, která se spotřebuje.
Příčinou místní spotřeby muže být prudké brzdění ve vozidlech nevybavených ABS-ems, a také kvalita pneumatiky.
Často vystupuje zoubkování pneumatiky, které se objevuje nerovnoměrnou spotřebou kostky dezénu. Spotřeba vypadá jak zuby a proces je nevyhnutelný a souvisí na:
-
přizpůsobení pneumatiky k modelu vozidla a karoserie,
-
nesprávný tlak a zatížení vozidla,
-
neodpovídající index nosností a rychlostní,
-
stav částí zavěšení.
Pneumatiky silně zoubkované působí hluk a vibrace. Co 10 000 km pneumatiky třeba rotovat, kontrolovat tlak a zátěžní a taky starat se o zavěšení.
Spotřeba může sugerovat problémy se s vyvazování pneumatik nebo zavěšení.
Kdy reklamovat pneumatiky?
Abnormální spotřebování pneumatiky mohou souviset s výrobní vadou. Pokud používáte pneumatiky v pravidelný způsob: tlak, únosnost a stav vozidla. Rychle a lokálně spotřebování mohou sugerovat problémy s kvalitou pneumatikou.
Spotřeba pneumatiky a bezpečnost během cestování
Vliv spotřebování pneumatiky na bezpečnost vypadá dvojnásob:
-
za prvé vliv spotřeby a její parametry a chování. Mělký dezén zvyšuje pravděpodobnost problému s chování vozidla na mokré vozovce a větší riziko vzniku aquaplanningu,
-
za druhé pravděpodobnost prasknutí pneumatiky a sestup pneumatiky s ráfky a jiné.
Ojetá pneumatika muže prasknout během cestování.
Jak se starat o pneumatiky?
Způsob používání má vliv na spotřebu pneumatiky. Jak dlouho budeme jezdit a jaký bude důvod jejích výměny a poškození je spojené s:
-
správný tlak a přizpůsobený k zatížení,
-
dodržování maximálního zatížení,
-
podmínky používaní (město, cesta, podhorské terény),
-
styl jízdy, prudké brzdění a zrychlení,
-
vhodné sezónní skladování,
-
vyhnout se nájezdu na bariery (díry ve vozovce, okraj chodníku),
-
kontrola technického stavu (geometrie, konvergence, sbíhavost)
Nej nezanedbatelná je kontrola správného tlaku v kolech. Tlak musí být vhodný s doporučovaný výrobcem a způsobem používání. Tlak snížený o 20% způsobí snížení délky života pneumatiky o 30%, prodloužení brzdění a zvyšuje spotřebu paliva.|