Přečtěte si článek a zjistěte více o hmotnosti pneumatiky. Které elementy konstrukce pneumatik váží nejvíce? Mohou být těžší modely pneumatik lepší? Co mají společného hmotnost pneumatiky a její výkony? Jak důležitou vlastností je hmotnost pneumatik? Jaké rozpory řeší výrobci v oboru produkce pneumatik?
Hmotnost je jedním z nejdůležitějších parametrů každé pneumatiky. Konečná hmotnost je výsledkem dané stavby pneumatiky i technologických řešení použitých během vnitřního konstruování. Všechny továrny jsou povinny respektovat konstruktérem předem určenou váhu. To je zvláště podstatné v situaci, kdy je daný rozměr a model vyráběn ve více různých továrnách.
Jsou lepší lehčí pneumatiky? Nebo naopak těžší? Na čem to závisí?
Role hmotnosti a její snížení
Menší hmotnosti pneumatiky umožňuje:
- Snížení valivého odporu, takže snížení spotřeby paliva
- Zmenšení neodpružené váhy, takže lepší výkony jako brzdění, akcelerace, větší přesnost řízení, jízdní komfort, pokles opotřebování částí nápravy
Většina výrobců se rozhodne pro snížení hmotnosti s konstrukcí každé nové generace pneumatiky. To se odráží ve vyšších výkonech i nákladech na produkci spojených i s menším množstvím materiálu. Trochu jinak však vypadá situace u pneumatik o velmi vysokých výkonech, kde je hmotnost ještě mnohem důležitější vlastností. Zde jsou používány pokročilé technologie a materiály, jejichž použití a zpracování je dražší, přestože jejich množství je menší.
Metody používané za cílem snížení hmotnosti pneumatik:
- Zmenšení tloušťky jednotlivých částí
- „zeštíhlení pneumatik“ – zmenšení hmotnosti jednotlivých částí pneumatiky (zúžení vrstev, zúžení dezénu, jakožto čela pneumatiky a podobně)
- Použití pokročilejších koncepcí ve stavbě pneumatiky
- Použití pokročilejších materiálů (ocelová a textilní vlákna ve vrstvách a pásech jsou lehčí a pevnější)
Hmotnost ve výrobním procesu hraje významnou roli. Váha každé pneumatiky je důkladně popsána. Existuje samozřejmě možnost, že se objeví malé odchylky pohybující se v přijatelné toleranci. Limity takové tolerance jsou obvykle spíše restriktivní, pokud jde o homologované pneumatiky.
Pneumatiky, které se svými odchylkami nevejdou do stanovení tolerance, jsou vedeny jako vadné a nesměřují dále ke klientům. Příliš nízká nebo příliš vysoká hmotnost oproti předem stanovené hmotnosti může naznačovat nedostatek v jistých elementech pneumatik, použití nesprávných elementů nebo přítomnost cizorodých těles, eventuálně i nedostatek stability ve výrobním procesu.
Procentuálně tvoří dezén nejtěžší část hmoty pneumatiky.
Kolik váží ideální pneumatiky?
Trh s pneumatikami určenými do osobních automobilů je nestejnorodý, navíc množství dostupných rozměrů je obrovské. Pneumatiky se pohybují od 13-ti palcových pneumatik do nevelkých městských vozidel po modely překračující 20 palců, které jsou určeny do SUV a sportovních vozidel. Pneumatiky se liší od sebe samozřejmě i hmotností. Pro ilustraci několik příkladů:
- Pneumatika v rozměru 155/70 R13 může vážit kolem 6,5 kg
- 185/70 R13 mezi 7,0 a 7,2 kg
- 175/65 R14 mezi 6,5 a 7,2 kg
- 195/65 R15 mezi 8,2 a 9,0 kg
- V případě 20-ti palcových pneumatik se váha může dostat až na 15 kg
OPneumatiky do sportovních automobilů bývají většinou těžší.
Odchylky v hmotnosti pneumatik
Malé odchylky ve hmotnosti pneumatik o větších rozměrech jsou výsledkem různých technologických řešení aplikovaných na daných modelech. Ty musí garantovat dokonalé výkony a také zvládnout vyšší rychlosti a zatížení. Povede se, že v rámci stejného modelu a rozměru jsou pneumatiky s vyšším rychlostním indexem těžší. Stejně tak je tomu u pneumatiky typu extra load (XL). Důvodem takového jevu je fakt, že jsou vybaveny dodatečnými elementy, které posilují jejich konstrukci a tvoří masivnější stavbu.
Už jsme se dozvěděli, kolik kilogramů může pneumatika vážit v jednotlivých rozměrech. Nyní se zaměříme na to, jakou hmotnost mají jednotlivé elementy v rámci jedné pneumatiky. V současnosti každá vyráběná radiální pneumatika, určená do osobních automobilů, se musí skládat z následujících elementů: dráty spolu s vyplňující hmotou, butylové víko, vrstvy textilních vláken, bok se slitinovým pásem, dezén, čelní opásání (ocelové pásy a velmi často štít jako pás o úhlu 0°).
Stavba pneumatiky
Složení elementů pneumatiky v její celkové hmotnosti
V závislosti na určení pneumatiky, indexů nosnosti a rychlosti, koncepci stavby a výrobním procesu použitým konkrétním výrobcem může být stavba pneumatiky doplněna různými dalšími elementy. Je třeba mít však na paměti, že jejich přítomnost v celkové hmotnosti je obvykle nevýznamná oproti základním součástím – jejich zastoupení v celkové hmotě nepřekračuje několik procent.
V případě základních elementů patří největší zastoupení právě dezénu, jehož hmotnost činí přibližně 35 % celkové hmotnosti pneumatiky. Například u pneumatik o rozměru 205/55 R16 může dezén vážit asi 2,8 až 3,2 kg. Hmotnost dezénu u 13-ti palcových pneumatik osciluje okolo 2 kg. Pro úzkoprofilové pneumatiky jsou specifické nízké boční strany, ale obvod pneumatiky se nemění a váhu nabírá rozšířené čelo. V takovém případě přítomný dezén může tvořit a překročit i 40 % celkové hmotnosti. Dezén je jediným elementem pneumatiky, jehož hmotnost podléhá změnám během používání pneumatiky. Přirozeným způsobem dezén podléhá opotřebení a postupné stírání vrchní vrstvy způsobuje, že se jeho hmotnost neustále snižuje v porovnání s hmotností původní.