Otázky položené v titulku článku si klade většina řidičů. Experti z organizace TCS si dali za úkol otázky zodpovědět a provedli odpovídající testování. Co testy ukázaly? Čtěte dále.
Ideální je, pokud mají všechny pneumatiky podobnou hloubku dezénu, ale ne vždy tomu tak je. Jestliže už ale máme pneumatiky s různou úrovní opotřebování, potom výrobci, automobilové magazíny i letití specialisté doporučují umístění méně ojetých či nových pneumatik na zadní osu.
Co je zajímavé, mnoho osob s tímto doporučením nesouhlasí a argumentuje pro montáž lepších pneumatik zpředu.
Právě tento konflikt chtěla rozlousknout přední švýcarská motoristická společnost TCS (lze přirovnat k německému ADAC). Provedla testování, kde porovnávala klíčové výkony pro bezpečnost v závislosti na úrovni opotřebování pneumatik a jejich montované pozici ve srovnání s ideální situací, kdy jsou všechny pneumatiky nové.
Existují rozdílné názory na umístění lepších pneumatik na nápravě auta.
Jako základní úroveň přijali experti ideální situaci, to znamená čtyři nové pneumatiky.
V první a druhé kombinaci byly sledovány pneumatiky stejné značky, pocházející ze stejného období výroby. Tyto pneumatiky se lišily hloubkou dezénu ne více než 1,5 mm. S takovým případem se můžete setkat, když koupíte dvě pneumatiky a za rok dokoupíte dvě stejné do sady. V testu byly nejprve namontovány lepší pneumatiky na zadní, posléze na přední osu.
Ve třetí a čtvrté kombinaci se zkoumaly pneumatiky různých značek s rozdílným datem výroby i hloubkou dezénu ne více než 3 mm. Stejně jako v prvních dvou kombinacích byly lepší pneumatiky namontovány nedříve vzadu a poté vpředu.
Během testu byly pozorovány následující výkony:
- aquaplaning,
- brzdění na mokrém povrchu s ABS,
- řízení na mokrém povrchu s ESP,
- změna směru jízdy na mokrém povrchu bez ESP,
- brzdění na suchém povrchu s ABS.
Malé rozdíly mezi pneumatikami
Kombinace 1 – Lepší dozadu, horší dopředu.
Pokud lepší pneumatiky (s hlubším dezénem) namontujete dozadu, zhorší je jejich výkony vzhledem k ideální úrovni málo:
- odolnost vůči aquaplaningu,
- brzdění a řízení na mokrém povrchu ve vozidlech bez ESP (v autě vybaveném takovým systémem nebude rozdíl příliš znatelný).
Kromě toho by měly být lepší pneumatiky montovány dozadu i z jiných důvodů. Jakých? Při náhlé změně směru jízdy na mokrém povrchu nepodlehne vozidlo výraznému pohoršení v chování, například během objíždění něčeho neočekávaného na silnici – což ale neplatí pro pneumatiky na přední ose.
Takové řešení je nejoptimálnějším, co se týče bezpečnosti. Ztráta stability vozu (rozhození zadní osy) při náhlém manévru zatočení je zvláště nebezpečná.
V případě potíží se stabilitou přední osy je mnohem snazší zkorigovat celé auto než při ztrátě přilnavosti zadní osy – řidiče to zaskočí mnohem více, se získáním kontroly je větší problém.
Kombinace 2 – lepší dopředu, horší dozadu.
V opačné situaci, kdy jsou lepší pneumatiky namontovány dopředu, se o něco zhorší brzdění i řízení na mokrém povrchu. Navíc bude vozidlo méně stabilní během náhlých změn trajektorie na mokrém povrchu, o čemž vypovídá popis kombinace 1.
Automobil však bude o trochu méně podléhat tak zvaném u aquaplaningu.
ZÁVĚR: Každá ze dvou kombinací podobných párů pneumatik má svoje výhody i nevýhody. Montáž lepších pneumatik dozadu je však bezpečnější, zvláště v nouzových situacích, kdy je potřeba objet překážku, která se náhle objeví na cestě. Více zatížená a více podléhající ztrátě přilnavosti je zadní osa, proto je lepší mít pneumatiky v lepším stavu právě zde.
Lepší pneumatiky je lepší vždy montovat na zadní osu.
Velké rozdíly mezi pneumatikami.
Kombinace 3 – lepší dozadu, horší dopředu.
V tomto případě si představte, že máte dva úplně jiné páry pneumatiky (model, datum výroby, hloubka dezénu). Když namontujeme lepší dozadu, výrazně se nám zhorší brzdění na mokré silnici v automobilu vybaveném systémem ABS. Ve středním stupni se zhorší jízda po oblouku (například v zatáčce) na mokrém povrchu bez ESP. Na nižším stupni zhoršení máme co dočinění s:
- příčným aquaplaningem,
- řízením na mokrém povrchu s ESP,
- brzdění na suchém povrchu s ABS.
Kombinace 4 – lepší dopředu, horší dozadu.
Pneumatiky v lepším stavu v takovém případě montujeme dopředu, ty v horším stavu dozadu. V této situaci podléhají značnému zhoršení až tři z testovaných výkonů:
- řízení na mokrém povrchu bez ESP,
- řízení na mokrém povrchu s ESP,
- změna směru jízdy na mokrém povrchu bez ESP.
Použití tohoto řešení rovněž způsobí, že se hůře jede do oblouku na mokrém povrchu.
Nezhorší je zato brzdění na suché i mokré silnici ani odolnost vůči aquaplaningu.
ZÁVĚR: V případě pneumatik značně rozdílných ve výkonech také neexistuje ideální řešení, ale podobně jako v kombinacích 1 a 2 je doporučováno lepší pneumatiky namontovat na zadní osu. Lepší pneumatiky nasazené vpředu znamenají výrazné zhoršení stability a řiditelnosti v náhlých nouzových situacích na mokrém povrchu. Jako omezení rizika podklouznutí při náhlých manévrech vyžadujících rychlé akce se doporučuje montování lepších pneumatik na zadní osu – což neplatí pro délku brzdné dráhy. Nejlépe mějte na paměti také používání regulující rotace mezi osami, ideálně každých 7500 – 10 000 km. Tím se udržují pneumatiky v podobném stavu a my tak předcházíme nerovnoměrnému opotřebovávání - když východiskem byly čtyři stejné pneumatiky.
Výsledky vzhledem k jednotlivým výkonům:
Aquaplaning – Výsledek testu: LEPŠÍ DOPŘEDU
Brzdění na mokrém povrchu s ABS – Výsledek testu: LEPŠÍ DOPŘEDU
Jízda po oblouku na mokrém povrchu – Výsledek testu: LEPŠÍ DOPŘEDU
Řízení na mokrém povrchu bez ESP – Výsledek testu: LEPŠÍ DOZADU
Řízení na mokrém povrchu s ESP – Výsledek testu: LEPŠÍ DOZADU při velkém rozdílu mezi pneumatikami / LEPŠÍ DOPŘEDU při malém rozdílu mezi pneumatikami
Změna směru jízdy na mokrém povrchu bez ESP – Výsledek testu: LEPŠÍ DOZADU
Brzdění na suchém povrchu s ABS – Výsledek testu: LEPŠÍ DOPŘEDU (rozdíly ve výsledcích nebyly příliš velké)
NÁŠ KOMENTÁŘ: Test ukázal, jaké jsou výkony v konkrétních situacích při rozdílných konfiguracích montáže pneumatik. Podle výsledků testu je většině případů lepší montovat lepší pneumatiky vpředu. Avšak v praxi to ne vždy je to nejlepší řešení.
Proč?
Boj s aquaplaningem je dost jednoduchý. Obvykle vystačí sundat nohu z plynu a automobil sám získá stabilitu. Dále prodloužení brzdné dráhy nebo zhoršení řiditelnosti v zatáčkách na mokrém povrchu je potřeba zdůraznit kvůli bezpečnosti, zvláště při náhlých manévrech. Pokud budou lepší pneumatiky v takových okamžicích na přední ose, zadní osa může ztrácet přilnavost. Získat kontrolu nad automobilem je potom velice obtížné a vyžaduje zachování klidu stejně jako jisté schopnosti. Nic si nenalhávejme – ne každý řidič by potom vždy dokázal správě a rychle zareagovat.
Už z toho důvodu se vyplatí snížit riziko ztráty přilnavosti zadní osy a lepší pneumatiky montovat zde.
Test ukázal, že lepší pneumatiky vpředu se osvědčily ve většině situací, ale ta menšina, kdy se osvědčily lepší pneumatiky vzadu, má mnohem horší důsledky, pokud se něco stane. Proto ještě jednou: LEPŠÍ PNEUMATIKY NA ZADNÍ OSU!