Rezervní kolo je celkově nezastupitelné a alternativy nabízí různou úroveň účinnosti. Přečtěte si, co přinesl test opravných systémů prováděný organizací ADAC.
Nejen producenti osobních vozidel, ale i výrobci dodávkových vozidel, stále častěji nahrazují rezervní kolo prostředky na opravu. Tím získávají místo a snižují hmotnost vozidla. Dále automobily vybavené plynovou instalací s kontejnerem umístěným místo rezervy řeší neustále alternativy, kde schovat náhradní kolo v kufru.
Už několik let jsou v obchodech s automobilovým vybavením dostupné lepidla pneumatik ve spreji, v blízké budoucnosti sem možná dojdou i celé opravné systémy. Ty se skládají z kompresoru a těsnícího prostředku. Jak funguje 13 produktů, přezkoušel automobilový klub ADAC.
Opravné systémy s kompresorem a sprejem v sobě spojují reálné fungování a možnost jízdy v optimální rychlosti (například do nejbližšího pneuservisu nebo domů). Je třeba si také pamatovat, že oprava pomocí spreje nebo celého kompletu na opravu může pneumatiku znehodnotit tak, že už nebude možné ji opravit. Většina vulkanizátorů se nechce ujmout takových oprav. A pokud se oprava nepovede, je potřeba koupit dvě nové pneumatiky. Proč právě dvě? Hlavně z toho důvodu, že na jedné ose vozidla by se měly nacházet stejné pneumatiky, co se týče modelu, rozměru i míře opotřebování (to znamená hloubce dezénu). Ideální by bylo vyměnit všechny čtyři pneumatiky, zvláště u vozů s náhonem na všechna čtyři kola nebo u vozů vybavených stabilizátorem směru jízdy.
Velké rozdíly ve fungování
Nepříliš drahé spreje na opravu pneumatik nesplňují svůj úkol, protože se osvědčily pouze při opravě drobných poškození, navíc přibalené návody k obsluze nejsou přesné a vyčerpávající. Kromě toho nízké teploty spreje obvykle nezvládají.
Výměna pneumatiky.
O mnoho lepší jsou komplety pro opravu, které se skládají z kompresoru (pumpy na vzduch) a prostředku na těsnění. Mezi různými opravnými komplety se ale objevují skutečně velké rozdíly. V testu prováděném německou organizací ADAC získalo pět kompletů známku velmi dobrý, dva dobrý a tři obdržely známku dostatečný. První místo zaujal komplet Premium Seal Repair, který velmi dobře zvládá také velké díry díky použití mikrofázového prostředku na těsnění. V návodu k jeho použití je instrukce popsána odpovídajícím způsobem. Testující personál si stěžoval pouze na potíže s odčítáním manometru.
Stojí za připomenutí, že opravné komplety umožňují další jízdu pouze ohraničeně, podmínkou je kratší vzdálenost a mírnější rychlost. Prostřednictvím takového kompletu se nedá opravit defekt na boční straně pneumatiky, defekt ventilu nebo chybějící dezén.
Alternativa rezervního kola?
Ani spreje, ani celé komplety na opravu pneumatik nemohou plně nahradit rezervní kolo (dojezdové kolo). Nekompenzují větší prostor v kufru nebo redukci spotřeby paliva. Alternativním řešením mohou být pneumatiky typu Run flat, které jsou konstruovány tak, aby byly schopné najet dokonce i 150 km (s rychlostí do 80 km/h) i po celkové ztrátě tlaku v kole.
Aby k poškození pneumatiky vůbec nedošlo, doporučuje ADAC použití systémů kontroly tlaku v pneumatikách. Ty umožňují rozeznat poškození pneumatiky už v jejím zárodku, to znamená ještě dříve, než dojde k havarijní situaci na cestě.
Nic nemůže nahradit rezervní kolo, ale pokud nemáme místo, protože jsme namontovali například toroidalní kontejner na plyn LPG, musíme spoléhat na alternativní řešení – na komplety pro opravu nebo spreje. Levnější, ale víceméně neúčinné spreje na gumy jsou dostupné již za pár stovek korun (asi 10 Euro). Komplety na opravu včetně kompresoru stojí už mnohem více, cena se pohybuje od 600 do 3000 korun (30 – 115 Euro). Doplňky, které umožňují opětovné použití kompletu, stojí navíc dalších 800 – 1200 korun (do 40 Euro). Při nákupu stojí za to zjistit, zda je komplet pro opravu jednorázový nebo schopný více použití.